Senaste nytt

Risk att Eurobonus-poäng blir värdelösa

Berglund

Medlem
Jag funderar på om man kan flytta över allt till Coop eller liknande vid kampanj och således få x antal % fler poäng.
Du ska inte tänka på det som att du ”flyttar poäng”, den tanken leder fel. Tänk istället på det som att du växlar poängen mot en annan (poäng)valuta. Precis som hos Forex finns en växelavgift inbyggd i växelkursen som alltid/vanligtvis gör att du förlorar ett antal procent på växlingen. Likadant här, växlar du till Coop och sedan tillbaka lär du ha betydligt färre Eurobonuspoäng kvar efter en sådan snurr.
 
  • Gilla
Reactions: A87

A87

Medlem
Nej men precis. Troligtvis förlorar man poäng och jag var lite intresserad om någon räknat på hur många poäng man förlorar. Kan ju vara värt att förlora 10.000p och gardera sig. Handla mat på coop är inte heller fy skam även om jag hellre handlar på ica maxi.
 
Du ska inte tänka på det som att du ”flyttar poäng”, den tanken leder fel. Tänk istället på det som att du växlar poängen mot en annan (poäng)valuta. Precis som hos Forex finns en växelavgift inbyggd i växelkursen som alltid/vanligtvis gör att du förlorar ett antal procent på växlingen. Likadant här, växlar du till Coop och sedan tillbaka lär du ha betydligt färre Eurobonuspoäng kvar efter en sådan snurr.
Växlar du vid ordinarie kurser är det en förlust på 75 procent. Växlar du in 20000 EB-poäng får du 50000 hos Coop, som du sedan kan växla tillbaka till 5000 eb-poäng.

Sedan har ju Coop då och då kampanj med 20 procent fler poäng vid växling så då blir det lite bättre.
 

A87

Medlem
Jaha, kursen var så illa. Tack för snabbt svar. Då får man bara gilla läget helt enkelt. Försöka boka ett par resor innan prishöjning
 

Borje L

Medlem
Eventuellt skulle man kunna ha sina poäng uppbokade i resor (eftersom de är avbokningsbara) där man betalat avgifterna med kreditkort. Då kan man väl få ersättning från kreditkortsbolaget vid konkurs. Fast vet inte om de isåfall ersätter med en liknande resa eller pengar och isåfall hur man räknar när man betalat i poäng.

Tex om du gillar NY kan du alltid se till att ha en businessbiljett bokad dit. Vid ev konkurs skulle du då kunna bli ersatt med en liknande resa inom en viss tidsram.
 
  • Gilla
Reactions: A87

ekf

Medlem
Eventuellt skulle man kunna ha sina poäng uppbokade i resor (eftersom de är avbokningsbara) där man betalat avgifterna med kreditkort. Då kan man väl få ersättning från kreditkortsbolaget vid konkurs. Fast vet inte om de isåfall ersätter med en liknande resa eller pengar och isåfall hur man räknar när man betalat i poäng.

Tex om du gillar NY kan du alltid se till att ha en businessbiljett bokad dit. Vid ev konkurs skulle du då kunna bli ersatt med en liknande resa inom en viss tidsram.
Du kommer inte att få mer pengar från kreditgivaren än vad du betalat till densamma (läs konsumentkreditlagen). Det är väl möjligt att kortförsäkringen skulle kunna träda in också, nen kan inte minnas att jag sett något om konkurs i några sådana villkor...
 

ekf

Medlem
@A87 Om du är orolig för konkurs så är ett alternativ att köpa presentkort för poängen, det är naturligtvis inte ett lika bra värde som att boka en resa för dem, men mer än noll... (Själv växlade jag in majoriteten av mina poäng till cdon i vintras, när jag tröttnade på SAS.)
Presentkort | SAS EuroBonus Shop

Om du vill ha spänning i vardagen, men för den delen inte vill ligga ute med pengar till SAS, så kan du ju köpa lotter också :)
Trisslott, Presentkort 26902 | SAS EuroBonus Shop
Dubbeltriss, Presentkort 26903 | SAS EuroBonus Shop
Sverigelotten, Presentkort 26926 | SAS EuroBonus Shop
 

DrKlas

Medlem
Om du vill ha spänning i vardagen, men för den delen inte vill ligga ute med pengar till SAS, så kan du ju köpa lotter också :)

Jag vänder på det hela och skaffar mig spänning i vardagen genom att låta mina poäng ligga kvar hos SAS. Jag satsar tio tankningar av bilen (motsvarande presentkort på Circle K på 10 870 kr) på att hela familjen igen kan flyga Lufthansa förstaklass till USA (350 000 poäng med två stycken Amex-vouchers). Det tillkommer visserligen skatter och avgifter och stor osäkerhet i framtida tillgång av flygbiljetter, men när man håller på med lotter är väl en del av konceptet att lura sig själv lite.
 
Toppen