Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

igelkotten

Medlem
Bankerna stänger ju inte av sina datorer på helger. Nu vet jag inte hur din normala rutin ser ut, om det är överföringen från utlandet som inte syns idag, eller registreringen av betalningsuppdraget som inte kan göras idag.

I alla fall skandiabanken kan göra betalningar samma dag, om man registrerar dem före nio.

Betalo skriver skriver på sin website att betalningen når mottagaren på betalningdagen, så direktbetalning på fredag kanske skulle funka.
Kan du betala en räkning med skandiabanken på helgen? Om ja, antar jag även mottagarens konto måste kunna hantera betalning på helgen.
 

Tomas E

Medlem
Bankerna stänger ju inte av sina datorer på helger. Nu vet jag inte hur din normala rutin ser ut, om det är överföringen från utlandet som inte syns idag, eller registreringen av betalningsuppdraget som inte kan göras idag.

I alla fall skandiabanken kan göra betalningar samma dag, om man registrerar dem före nio.

Betalo skriver skriver på sin website att betalningen når mottagaren på betalningdagen, så direktbetalning på fredag kanske skulle funka.
Nej, bankerna stänger inte av datorerna på helgen, men vardagar och helgdagar hanteras olika av banker. Så här skriver just Skandiabanken själva, och observera skillnaden mellan överföring (direkt till ett kontonummer, med clearingnummer och kontonummer) och normal räkningsbetalning (med post- eller bankgiro):
När kommer min överföring fram till mottagaren?
  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.
    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.
När är min räkningsbetalning framme?
  • Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.
Du kan inte genomföra räkningsbetalning/girobetalning under samma dag annan än en helgfri vardag på Skandiabanken. Du märker det genom att röda dagar är gråmarkerade i datummenyn, d.v.s. de går heller inte att välja som betalningsdatum. Och det beror alltså inte på att strömmen är avstängd.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Av särskild anledning behöver jag betala en svensk faktura så att pengarna har nått och registrerats hos mottagaren på fredag. Jag brukar normalt sett första föra över pengar från min utländska bank till min svensk bank för att sedan göra betalningen. Insåg precis dock att det är Kristi himmelsfärdsdag imorgon och därmed är min svenska bank stängd. Jag tänkte att der kanske går att betala fakturan direkt från Revolut i SEK. Vet någon här om det funkar att betala plusgiro/bankgiro direkt via Revolut?
Har du ingen släkting kvar hemma, med tillräckligt med pengar på sitt transaktionskonto? Använd bulvan som knappar in girobetalningen (?) via sitt konto idag och sätt in pengarna på deras konto, så är de väl framme där senast på måndag. Kanske imorgon med Revolut.
 
Kan du betala en räkning med skandiabanken på helgen? Om ja, antar jag även mottagarens konto måste kunna hantera betalning på helgen.
Fredagen efter Kristi Himmelsfärd är inte en helgdag, så om pengarna finns på kontot så kan man betala den före klockan nio.
Man inte sätta betalningsdag till en helgdag. Däremot kan man registrera betalningar som utförs på nästa vardag på helgen.
 

igelkotten

Medlem
Har du ingen släkting kvar hemma, med tillräckligt med pengar på sitt transaktionskonto? Använd bulvan som knappar in girobetalningen (?) via sitt konto idag och sätt in pengarna på deras konto, så är de väl framme där senast på måndag. Kanske imorgon med Revolut.
Tyvärr inte någon som vill undvara 150k (jag har försökt!)

Tack för svar! För framtiden får jag hoppas svenska banker snart kommer in i den moderna världen och kan göra omedelbara överföringar som jag är van vid i UK. Jag hoppas Riksbanken tvingar bankerna att använda RIX-INST snart.
 
Tack för svar! För framtiden får jag hoppas svenska banker snart kommer in i den moderna världen och kan göra omedelbara överföringar som jag är van vid i UK. Jag hoppas Riksbanken tvingar bankerna att använda RIX-INST snart.

Swish-betalningar använder RIX-INST, så det kanske skulle funka för dig. Tyvärr blir det ju vanliga RIX-betalningar i andra fall.

Men RIX-INST kommer ju inte att hjälpa dig att få pengarna till Sverige, för det behöver du SEPA instant. Det fanns ingen svensk bank på den listan när jag kollade senast. Revolut fanns med, men inte Transferwise, om jag kommer ihåg rätt.

Edit: Hiitade en lista på https://www.europeanpaymentscouncil...s/registers-participants-sepa-payment-schemes.

SEB och Handelsbanken finns med, i UK ser jag Revolut och Wise, men inte Barclays, NatWest, HSBC, Lloyds elller Santander UK.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Swish-betalningar använder RIX-INST, så det kanske skulle funka för dig. Tyvärr blir det ju vanliga RIX-betalningar i andra fall.

Men RIX-INST kommer ju inte att hjälpa dig att få pengarna till Sverige, för det behöver du SEPA instant. Det fanns ingen svensk bank på den listan när jag kollade senast. Revolut fanns med, men inte Transferwise, om jag kommer ihåg rätt.

Edit: Hiitade en lista på https://www.europeanpaymentscouncil...s/registers-participants-sepa-payment-schemes.

SEB och Handelsbanken finns med, i UK ser jag Revolut och Wise, men inte Barclays, NatWest, HSBC, Lloyds elller Santander UK.
Jag trodde SEPA Instant var för euro endast. Överför med Revolut till min svenska bank vilket tar ca en bankdag (jag tror Revolut överför SEK från ett eget svenskt konto till mitt svenska konto). T ex, om jag överför efter kl 12 dag 1 från Revolut ankommer pengarna mitt svenska konto sen förmiddag dag 2. Jag brukar ha fakturor parkerade för betalning samma dag, så pengarna blir reserverade omedelbart. Däremot verkar inte pengarna betalas ut till fakturautställaren förrän dag 3. För Amex och SEB Kort innebär det att betalningen registreras antingen kvällen dag 3 eller morgonen dag 4.
 
Jag trodde SEPA Instant var för euro endast. Överför med Revolut till min svenska bank vilket tar ca en bankdag (jag tror Revolut överför SEK från ett eget svenskt konto till mitt svenska konto). T ex, om jag överför efter kl 12 dag 1 från Revolut ankommer pengarna mitt svenska konto sen förmiddag dag 2. Jag brukar ha fakturor parkerade för betalning samma dag, så pengarna blir reserverade omedelbart. Däremot verkar inte pengarna betalas ut till fakturautställaren förrän dag 3. För Amex och SEB Kort innebär det att betalningen registreras antingen kvällen dag 3 eller morgonen dag 4.

SEPA är för Euro.

Uppenbarligen använder inte Revolut RIX-Inst för överföringar i SEK till svensk bank. Om du har SEB eller SHB skulle du kunna testa med 1 EUR för se om de då använder SEPA Instant. Vore intressant att veta vilken kurs du får i så fall. (och tidpunkt)
 

airac

Medlem
Överförde förra veckan från Skandia till N26 med SEPA i EUR och det kom fram på mindre än en timme, så det är fler än listan som nu är ansluten till SEPA instant.
 

bayindirb

Medlem
Problemet att betala räkningar med revolut är att referensnummer inte följer med.
Revolut gör nämligen alla banköverföringar via en partner som lägger in sitt eget referensnummer istället för det du har skrivit. Sjukt irriterande. Har tagit upp det flera gånger med revolut men det fattar överhuvudtaget inget

Så betala aldrig räkningar med revolut om du inte är beredd att behöva fajtas med mottagaren för att de ska registrera betalningen rätt i efterhand

Jag hade samma problem, betalade räkning med Revolut till en iban, det tog så mycket energi och tid för att kunna hitta betalningen.. men det var typ 1 år sen. Vet inte hur bra det är nu.
 
Toppen