Senaste nytt

Restaurangtips i Västerås

Rebel

Medlem
Jasså kanske gått ner sig?
Var väldigt fint och bra kött förut. Men ska sägas att jag var där senast kanske 2014/2015

Jag har bara varit där nga ggn. Tja är nog det bästa betyget jag kan ge. Ätbart men inget speciellt.
Essence tror jag är bra. Jag var på hans förra ställe, dinner club, maten var mycket bra.
Kajplatsen 9 tycker jag om.
A Grill kan vara bra på rätt dag. Dom är lite ojämna men mycket bra på en bra dag.
 
Tror att Stephan Taylors nyöppnade ESSENCE kanske är ännu bättre. Dels fick den väl 23/25 av DN (mat och dryck fick full pott) och själv åt jag otrolig mat på hans förra restaurang.

Jag har betat av alla de bättre restaurangerna i Göteborg, och de flesta i Stockholm och Köpenhamn.
Skulle säga att, enkom baserat på smak, bara ett par restauranger har varit bättre i Stockholm, en handfull i Köpenhamn (som jag tycker är kulinariskt överlägset i norden) och inget i Göteborg.
Tyvärr inte haft nöjet att äta på de Michelin-prydda restaurangerna som inte ligger i nordens storstäder.

Ingen koll på öppettiderna, och det är fast 7-rätters som gäller.
Jag har käkat på Franks 4ggr och tycker maten och upplägget är grymt men vinpaket inte är värt pengen. Har Essence kopierat Franks koncept? Hörde något om att någon från Franks startat eget nere vid hamnen.
 

Palazzi

Medlem
Och du glömde det viktigaste: priset är (låga) 895 kr för menyn.

Här är Di Weekends fina recension:

Krogtest: Lysande start med magiska smaker - Di Weekend

Restaurang Essence tycks flytta/expandera ännu en gång. Enligt intervju så var siktet inställt på Stockholms-flytt, men trogna kunder gjorde att det vidare är Västerås.
Hyllade restaurangen flyttar till city

Ser på hemsidan att priset ökat till 1200kr (fortsatt sju rätter). Vet inte om det motiverats med attraktionskraften eller färre bord iom Corona. Troligen prisvärt fortsatt.

Minns att jag, på hans första restaurang betalade 795kr för 10 rätter (kändes som ett rån).
 

Janne 69

Ny medlem
Som boende strax utanför Västerås kan jag definitivt rekommendera både Essence samt Frank som är två helt olika restauranger.

Frank har konceptet Frank rules där man väljer kött eller fisk till varmrätt sen bestämmer restaurangen alla rätter, det finns även ett vegetariskt alternativ.
Man serveras en gemensam snacks/förrätt sen ytterligare en förrätt, en varmrätt samt en efterrätt där gästerna får olika rätter runt bordet.
Ibland har de även extrarätter man kan köpa till, vi erbjöds en gång Kobe biff som extra rätt vid ett av våra besök.
Varit där ett antal gånger både med familjen, arbetet och kompisar och alltid varit nöjd.
Prisvärt tycker jag där maten ligger på 950kr och vinpaket 495kr / 950kr.

Restaurant essence counter dining by Stefan Taylor är fine dining där man även får sitta med i köket under huvudrätterna.
Jag har varit på alla hans tre restauranger (lokaler) i Västerås och nu är upplägget att man serveras på tre ställen och förflyttar sig i lokalen mellan snacks, huvudrätter samt efterrätter. Under serveringarna presenteras maten och tillagningsmetoden av Stefan eller hans assistent och även vinerna presenteras bra.
Ett trevligt upplägg tycker jag med goda maträtter som matchas med bra viner.

Maten kostar 1500kr och vinpaketet 895kr och det är verkligen prisvärt tycker jag.

Bifogar menyn vi bjöds på (vi var senast där i mars) Menyn ändras från vecka till vecka och den enda stående rätten är råbiffen (av dagens industri utsedd till Sveriges bästa.)


IMG_0712.jpeg


IMG_0713.jpeg

IMG_9302.jpeg IMG_9304.jpeg IMG_9307.jpeg IMG_9308.jpeg IMG_9309.jpeg IMG_9310.jpeg IMG_9312.jpeg IMG_9317.jpeg IMG_9320.jpeg IMG_9321.jpeg IMG_9322.jpeg


IMG_9325.jpeg
 

Attachments

  • IMG_9305.jpeg
    IMG_9305.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 62

Mediana

Medlem
Har jag förstått det rätt så har Essence flyttat till Stockholm nu. Jag som precis tänkte boka i god tid. Så .. då har vi Frank om inte något nytt öppnat.
 
Toppen