Senaste nytt

Restaurangtips i Barcelona sökes

plover

Medlem
Bra och servicemindade ställen från besök i oktober är;

Cervezeria Catalunia, även utomhusplatser - prisvärt och goda tapas, belota mm
El Diset, bar med tapas och stort utbud av lokal viner

Reservations ett måste, lycka till
 

RobHK

Medlem
Jag hade en annan otrolig matupplevelse på restaurang Disfrutar. Vi stod på väntelistan alla 5 dagar lunch&middag som vi var där. Fick några dagar innan en plats på tisdag lunch. Givet att bespisningen tar över 4h passade lunch väldigt bra, då maten är densamma.

Tre kockar som jobbade under mästaren som startade El Bulli (stängt sen länge) startade detta 2014. Jag har ätit mycket bra mat igenom åren, detta var en helt ny nivå av service, lekfullhet och konst i matskapandet. 28 rätters meny som tog 4.5h innan vi var klara, aldrig har en så dyr middag känns så värd pengarna. Får ni möjligheten att testa - kör! De har "bara" 2 stjärnor och vi kunde inte förstå vad som fattades för den tredje, mer fulländat har vi aldrig provat och vi har ätit på tre andra 3 stjärniga restauranger och ganska många 2 stjärniga.
 
Last edited:

mrestes

Medlem
Jag hade en annan otrolig matupplevelse på restaurang Disfrutar. Vi stod på väntelistan alla 5 dagar lunch&middag som vi var där. Fick några dagar innan en plats på tisdag lunch. Givet att bespisningen tar över 4h passade lunch väldigt bra, då maten är densamma.

Tre kockar som jobbade under mästaren som startade El Bulli (stängt sen länge) startade detta 2014. Jag har ätit mycket bra mat igenom åren, detta var en helt ny nivå av service, lekfullhet och konst i matskapandet. 28 rätters meny som tog 4.5h innan vi var klara, aldrig har en så dyr middag känns så värd pengarna. Får ni möjligheten att testa - kör! De har "bara" 2 stjärnor och vi kunde inte förstå vad som fattades för den tredje, mer fulländat har vi aldrig provat och vi har ätit på tre andra 3 stjärniga restauranger och ganska många 2 stjärniga.
Det ser riktigt bra ut. Syns att de har en bakgrund på El Bulli. En gissning om varför de får endast 2 är just att det liknar El Bulli en hel del. Man ser en hel del foams och encapsulation i bilderna. Det kan vara att Michelin tycker att tiden är förbi för dessa metoder. Men jag som aldrig fick uppleva El Bulli är mycket intresserad av en måltid som skulle kunna likna den upplevelsen.
 

RobHK

Medlem
Det är väl troligen rätt få som provat på El Bulli på som är aktiva på denhär brädan. De stängde 2010, man bör då alltså ha ställt sig senast i kön för ett bord i brinnande finanskris, vilket nog inte så många gjorde. Man bör alltså haft finanserna till en sådan måltid runt 2005 och är då rimligen minst 35-40 år gammal, så det är pensionsärsgubbarna på BC som kanske kan chippa in och berätta. Själv var jag inte ens påtänk i fin-matskretsar 2010, hade aldrig haft en tanke på att äta på Michelin restaurang 2010, en finare plankstek med bea, det var fin mat för mig - tänk vad livet ändras på 10-15 år!
 

igelkotten

Medlem
Åt senast på Bar Cañete som jag tyckte var väldigt bra och bra prisläge. Låg även till väldigt centralt kring Las Ramblas så passar bra om man enbart är i Barcelona en kort tid.


IMG_6109.jpeg

IMG_6096.jpeg
IMG_6094.jpeg
IMG_6090.jpeg
 
Är i Barca 4+ gånger per år.
Här har du några av mina guldkorn:


A peregrina vinoteca
AGRESTE de Fabio & roser
Bodega, la peninsular
Cocina hermanos Torres (3 stjärna, skriv om ni vill ha hjälp med bord)
Creps al born (drinkar)
Zim
Capet Barcelona (must try)
 
Toppen