Senaste nytt

Resor med öl

För en kortare layover i BKK, finns det något ölställe längs med tåget in mot stan som man hinner besöka och är värt att besöka på 6h layover?

Utgår ifrån att man om turist klarat sig med kort, eller behövs baht? I så fall hur mycket?
Bangkok noob här , var där för första gången för några veckor sen men jag tror att med 6h kan det gå om man bara har handbagage som jag antar du har, lite stressigt men det är väl kul

Jag använde bara kontanter för BTS och ARL så osäker på hur man kan betala med kort. Jag växlade pengar precis innan entren till ARL, du kommer gåendes och där du ska svänga höger ner mot tågen och där du köper biljett är växlingskontoret.
En irriterande sak när man köpte tokens till metron med kontanter var att vissa maskiner bara accepterade mindre valörer på sedlar/mynt och det är olika per station, men om det finns bemannade ticket booths kan du säkert köpa biljett där alternativt växla till mindre valörer.
Vid flygplatsen kanske du kan köpa en t&r för ARL så behöver du inte tänka på det när du ska tillbaka till flygplatsen.

Jag tog ARL från BKK till Makkasan Station, tror det tog ca 1-1.5h i väldigt lugnt tempo från att jag gick av planet tills att jag var vid Makkasan och då fick jag vänta 5-10 minuter på incheckad väska. Immigration tog nog 15-20 minuter om jag minns rätt.
Jag flög inte hem från BKK så vet inte vad tidsåtgånen är för när man ska resa därifrån.

Om du inte går av vid Makkasan och fortsätter på ARL ett stopp till vidare till Phaya Thai Station så kan du där ansluta till BTS.

När jag var där så hittade jag två ställen jag gillade. Dom är efter BTS och inte ARL så inte jättesmidigt men dom är åtminstonde vid en hållplats efter BTS så helt okej ändå. Var på ett till ställe men har inget minne vilket det var just nu...

Beer Republic (https://maps.app.goo.gl/bG7EcXb9J2tuXoSx8)
Här sitter man precis brevid trottoaren&gatan och kan kolla på allt folk och trafik som rör sig förbi. Fanns några thai öl på gäst tappen, nån från vietnam också.

Bootleg Brothers Brewing Co (https://maps.app.goo.gl/4CgeuHJsDxmHe3XMA)
Här får man lite skyline views, när jag var där så var själva bryggeri baren stängd. Men ute vid den stora baren kunde man beställa öl från Bootleg Brothers så då kunde man både njuta av ölen och utsikten. Det var däremot ett begränsat utbud just för att dom inte hade öppet, men utsikten vägde upp det.
Det var lite svårt att hitta upp dit tyckte jag, när jag frågade folk så frågade jag efter bryggeri baren och typ ingen visste men när dom insåg att det var samma ställe som Escape bar då kunde dom peka mig rätt.

Båda ställena accepterade kort (jag använde Curve) allafall.
Så vill du besöka båda dom här , eller ett av ställena , så kan du ta ARL från BKK till Phayathai Station, där kan du byta till BTS och åka vidare med den.
För Beer Republic hade jag nog tagit ARL till Makkasan och sen Grab taxi till Beer Republic.

Lite rörigt inlägg men ligger med förkylning så huvet är inte helt med i matchen, hoppas du hittar nån god öl :)
Förhoppningsvis kanske någon med mer erfarenhet på Bangkok kan ge lite bättre tips
 

Valley

Medlem
B747F1C6-B3AF-4B7A-BF8E-29726FDA591A.jpeg

CA66C93E-BA25-4C08-8DA6-95400A0C3437.jpeg

Årliga Nürnbergäventyret.
Arbetsmässiga delen avklarad.
Nu till väsentligheterna

Blev några nya bekantskaper
Chiemseer på stammiskrogen Bockbeutelstube. F d Pillhofer
Å så Rauchbierweizen på Trödelstuben
 

Mimer

Medlem
Resmässigt så har inte denna höst alls blivit som planerat, jobb och ett rätt spontant byte av bostad har helt enkelt haft högsta prioritet. Men denna helg blev det i alla fall en tur till Göteborg med främsta målet att besöka Stigbergets nya tap room på Ringön.

Men först ett besök på en gammal favorit, en av de bästa i Göteborg tycker jag, Brewers Beer Bar på Magasinsgatan. Lite tunt på tap denna kväll dock.

20231201_201743.jpg


Valet föll på en fruktig suris, Wuchtbrumme från tyska Straßenbräu.

20231201_201735.jpg


Men raskt vidare till Stigbergets bryggeri på Ringön.

20231201_211105.jpg


Först och främst, lokalen är enorm. Och fenomenal. Härligt industrig så att säga.

20231201_211525.jpg


Baren

20231201_211210.jpg


Kvällens utbud, bara två på tap men desto mer på flaska och burk.

20231201_211305.jpg


Valet föll på en Dubbelnelson som var helt ok speciellt då jag inte är så förtjust i Nelson Sauvin humle.

20231201_211638.jpg


Del av bryggeriet.

20231201_214426.jpg


Och öl som ligger och gottar till sig, fanns väldigt mycket öl på fat, en ny satsning från Stigberget kanske för fatlagrad öl har de (väl?) inte sysslat så mycket med så här långt.

20231201_211454.jpg


Och svalkar inte ölen tillräckligt så kan man hoppa i bollhavet...

20231201_214458.jpg


Fantastiskt ställe detta nyöppnade tap room, rekommenderas å det varmaste även om det ligger lite vid sidan om.

Det fanns plats för lite mer öl så det fick bli en promenad till hyfsat närbelägna Ivans Pilsnerbar.

20231201_221434.jpg


Det var frestande att välja en öl från genialiska Mariatorget Mikrobryggeri som nyss hade varit där för en tap takeover...

20231201_221430.jpg


Men är man på Ivans Pilsnerbar så måste det väl ändå drickas... pilsner. En 36 Kaisla Kellerpils från Sonne Bischberg. Smaskigt!

20231201_221553.jpg


En ny lysande ölkväll i Göteborg där samtliga tre besökta ställena rekommenderas för ett besök. Göteborg fortsätter att leverera helt enkelt.
 

larced

Medlem
OK. Ponera att du har ca 7,5 timmar från att ditt ena plan landar på O'Hare tills att det andra planet lyfter.
Och att du troligvis har plats för en 20-30 burkar öl i resväskorna.
Vart åker du och smidigast och fyller upp på den begränsade tid du har?
OIB? Revolution Brewing? Finns det några bra ölbutiker nära blåa linjen med bra/kul utbud?
Du jagar främst IPA och Stouts, och glöm inte att du alltid håller Three Floyds nära hjältat.
 

palmen

Moderator
OK. Ponera att du har ca 7,5 timmar från att ditt ena plan landar på O'Hare tills att det andra planet lyfter.
Och att du troligvis har plats för en 20-30 burkar öl i resväskorna.
Vart åker du och smidigast och fyller upp på den begränsade tid du har?
OIB? Revolution Brewing? Finns det några bra ölbutiker nära blåa linjen med bra/kul utbud?
Du jagar främst IPA och Stouts, och glöm inte att du alltid håller Three Floyds nära hjältat.
Jag hade åkt till Revolution. Finns ju sjuka bra stouts där (som släpptes för någon vecka sedan) och bra IPA också men kanske inget super speciellt.
7,5h är inte jättemycket, kan ju lätt ta 1h att göra immigration, sen hitta tåget och åka in som kan ta 1h till. Tågresan tillbaka får man också tänka 1h på och man bör vara på flygplatsen åtminstone 2h innan. Med andra ord har du troligtvis bara 2,5h att spela på och att springa runt till massa olika ställen är kanske inte helt optimalt. Bättre fokusera på ett bra ställe och ta någon öl i lugn och ro och handla. Revolution ligger ju längs med tåget så det är lämpligt av den anledningen.
 

larced

Medlem
Bättre fokusera på ett bra ställe och ta någon öl i lugn och ro och handla. Revolution ligger ju längs med tåget så det är lämpligt av den anledningen.

Exakt. Tänker i samma banor. Sikta på ett ställe, och sedan se om allt gick smidigt med imigrations mm kanske plocka OIB också på vägen tillbaka.
Revolutions stouts är ju väldigt bra så lutar åt dom.
 

Shoreline

Medlem

“Craft Beer Scissors”, “Folk burgers & beers”, 3 x “Mikkeller”, “Omnipollo”, “Yona Yona Beer Works”, “Moonrise Kingdom”, “Tap & Growler”, “Tap & Crowler”, “Hop-Scotch Craft Beer & Whiskey”, “Antenna America”.

Finns fler såklart, men ovan finns det i regel goda grejer.

Bryggerier att leta efter, om du gillar välhumlat, är Uchu och VERTERE.
 
Toppen