Senaste nytt

Resor med öl

Jannes

Medlem
Samuel Adams Utopias brukar vara ganska starka (28% i 2021) och även om jag inte fick smaka så doftade det väldigt gott!


IMG_2165.jpeg


Vänta… vad handlade denna tråd om igen?
 

Homer

Medlem
Samuel Adams Utopias brukar vara ganska starka (28% i 2021) och även om jag inte fick smaka så doftade det väldigt gott!


Visa bifogad bild 143391

Vänta… vad handlade denna tråd om igen?

Det gör även ciggar också, om man inte tänder den.
Samuel Adams Utopias brukar vara ganska starka (28% i 2021) och även om jag inte fick smaka så doftade det väldigt gott!


Visa bifogad bild 143391

Vänta… vad handlade denna tråd om igen?

Det gör cigarrer också, så länge man inte tänder dem :cool:
 
  • Gilla
Reactions: pep

Jannes

Medlem
Efter det (helt korrekta) administrativa beslutet att flytta några inlägg hit, så fick jag inspiration att lägga upp lite bilder från Samuel Adams Brewery i Södra Boston. Närmaste station är Stony Brook på Orange Line.
Gick en kort brewery tour, inklusive tre smakprov (Boston Lager Remastered / Kosmic Crafted: Key Lime, Strawberry & Hibiscus Gose / The Vixen Barrel Aged Chocolate Chili Bock), där man fick besöka både deras ”vanliga bryggeri” men även se olika fat för sour ales, och även deras barrel room.
Inför besöket hade jag en bild av Sam Adams som ett ganska stort och kanske halv-intressant bryggeri, men just ett besök till ursprungsbryggeriet som blivit deras R&D center ändrade min åsikt. (Mindre än 1% av ölen de säljer bryggs här längre) Rundvandringens första del är grundläggande ölbryggning, men efter det blev det intressant även för de kanske lite mer inbitna.
De hade massor av öl som endast kan köpas här (en säljs även på Fenway Park), och själva Tap Room verkade trevligt även om vi bara stannade för en. Hade man bott i trakterna hade mången kväll spenderats här.

Varm rekommendation!

IMG_2158.jpeg


IMG_2159.jpeg


IMG_2160.jpeg


IMG_2161.jpeg


IMG_2162.jpeg


IMG_2164.jpeg
 

palmen

Moderator

Mimer

Medlem
Efter det (helt korrekta) administrativa beslutet att flytta några inlägg hit, så fick jag inspiration att lägga upp lite bilder från Samuel Adams Brewery i Södra Boston. Närmaste station är Stony Brook på Orange Line.
Gick en kort brewery tour, inklusive tre smakprov (Boston Lager Remastered / Kosmic Crafted: Key Lime, Strawberry & Hibiscus Gose / The Vixen Barrel Aged Chocolate Chili Bock), där man fick besöka både deras ”vanliga bryggeri” men även se olika fat för sour ales, och även deras barrel room.
Inför besöket hade jag en bild av Sam Adams som ett ganska stort och kanske halv-intressant bryggeri, men just ett besök till ursprungsbryggeriet som blivit deras R&D center ändrade min åsikt. (Mindre än 1% av ölen de säljer bryggs här längre) Rundvandringens första del är grundläggande ölbryggning, men efter det blev det intressant även för de kanske lite mer inbitna.
De hade massor av öl som endast kan köpas här (en säljs även på Fenway Park), och själva Tap Room verkade trevligt även om vi bara stannade för en. Hade man bott i trakterna hade mången kväll spenderats här.

Varm rekommendation!

Visa bifogad bild 143398

Visa bifogad bild 143399

Visa bifogad bild 143400

Visa bifogad bild 143401

Visa bifogad bild 143402

Visa bifogad bild 143403

Kan bara helt och hållet instämma i denna, av alla bryggerivisningar jag har varit på så är Samuel Adams Stony Brook den klart bästa jag har varit på

Rekommenderas å det varmaste.även av mig.
 

Mimer

Medlem
I helgen blev det en utflykt till Stockholms två nyaste tap room, eller vad man nu skall kalla det. Inte så mycket resa kanske, desto mera öl. Först ut Apex X Barrels, Bysistorget 4 på Södermalm.

20230715_194115.jpg


Kvällens meny. 15 öl på tapp varav 9 från Apex mestadels IPA och DIPA. Konstigt nog bara en enda burk från Apex vilket förklarades med "vi har så många på fat"...

20230715_194147.jpg


Den för kvällen helt tomma baren alla satt utomhus i julikvällen.

20230715_194333.jpg


Två små smakprov i form av Apex Black IPA och en Metatron DIPA. BIPAn var riktigt bra, DIPAn gick lite på tomgång.

20230715_194425.jpg


Med det vidare till Mariatorget Mikrobryggeri och deras tap room på Stora Nygatan 20 i Gamla Stan. Även känt som Tritonia Ölverkstad.

20230715_220125.jpg


Kvällens utbud bestod av fyra öl på tapp från Mariatorget, kompletterat med en öl från Track och en öl från Beak. I kylskåpet fanns ytterligare knappt tio öl från Mariatorget på flaska och burk.

20230715_210517.jpg


Först ut en suröl, Melera 2, som var alldeles utmärkt även för mig som inte är en fantast av just denna typ av öl.

20230715_203618.jpg


Som sedan följdes upp av DIPA version 8 till vänster och DIPA version 9 till höger. Även om de ser ut som tvillingar så var de rätt olika i smaken med v9 som den böttre av de två. Enligt mig i alla fall.

20230715_213805.jpg


Avslutningen fick bli en Blend #7, en fullständigt galen blandning av en fatlagrad imperial stout som blandats med en fatlagrad barley wine för att nå 15 jämna procent sponken. Helt galen. Fullständigt magnifik.

20230717_222642.jpg


Kul att Stockholm berikas med dessa två "bryggeripubar". I synnerhet Mariatorget som jag personligen anser vara värda ännu mer uppmärksamhet. Deras öl håller en grymt bra nivå om du frågar mig.

Till sist en liten fotnot, kvällen till ära så var det bryggare Simon i egen hög person som stod i baren på Mariatorget, händer tydligen titt som tätt.
 

Mimer

Medlem
Vid ett besök på Orbaden Zipline & Climb, 25 kilometer norr om Bollnäs, tidigare idag så sprang jag också Stormare Bryggeri. Och ja Peter är involverad i detta bryggeri.

20230718_135450.jpg


Lite svårt att få en bra bryggeribild, men här ett försök i alla fall.

20230718_150738.jpg


Tyvärr fanns bara en enda öl på menyn idag, Dimmig Starköl men den var ju tvungen att provas.

20230718_145637.jpg


Som glaset antyder så är detta samma ställe som Organic SMASH fanns på tidigare, ett bryggeri som lade ned någon gång under pandemin (vill jag minnas).

Ölen var en lite bättre stor stark men kanske inte värt en omväg. Trots allt. Men i kombination med Orbaden Zipline & Climb, som var riktigt bra, så varför inte ett besök. Förhoppningsvis finns fler öl att tillgå då också än dagens enda.

Parentes... Familjen Storm, som Peter hette när han växte upp, bodde tidigare på Blåsgatan i Arbrå (beläget mellan Bollnäs och Orbaden). Bara en sådan sak...
 
Toppen