Senaste nytt

Reseutlägg med resebyrå

Tamas

Medlem
Större arbetsgivare tillåter inte detta då det sannolikt innebär att de behöver betala arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag osv. (gäller så klart även mindre arbetsgivare men de har inte sällan sämre koll på detta) om du använder dina poäng privat:

Kundtrohetsrabatter​

Om du får en rabatt eller en bonus för visad kundtrohet, där arbetsgivaren har betalat för de varor eller tjänster som ger rätt till rabatten, blir det en skattepliktig förmån om du använder rabatten privat. Det kan förekomma till exempel inom flyg- och hotellbranschen.

Exempel​

Din arbetsgivare betalar dina flygresor och hotellövernattningar när du åker på tjänsteresa. I samband med resorna samlar du bonuspoäng hos flygbolaget och hos hotellkedjan. Om du använder dig av de bonuspoängen för att betala hela eller delar av en privat resa så ska du förmånsbeskattas. Förmånsvärdet blir vad du skulle fått betala utan bonuspoängen.

Om du använder rabatt eller bonuspoäng ska du lämna uppgift om det till din arbetsgivare senast månaden efter användandet.

Vill se den dagen Skatteverket har resurser att kontrollera detta. Varför skaffa regler som inte kan följas?

On topic: i mitt fall kan jag i alla fall oftast välja att hotellen betalas på plats, alla lokala taxiresor, osv. går på eget kort. Passa på att betala kollegornas rum eller ta middagsnotan :)
 

TP12

Medlem
Vill se den dagen Skatteverket har resurser att kontrollera detta. Varför skaffa regler som inte kan följas?

Finns en tråd på forumet om det men SKV har fått ut listor över EBD-innehavare för att kolla på detta: https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/small-for-sas-bonuskunder-granskas-av-skatteverket/

Men ja, upptäcktsrisken är sannolikt låg rent generellt men det förklarar varför arbetsgivare har denna policy. Alternativt skriver in att bonuspoäng inte får tjänas på tjänsteutlägg och liknande i sin resepolicy.
 

lillemannen

Medlem
Vill se den dagen Skatteverket har resurser att kontrollera detta. Varför skaffa regler som inte kan följas?

On topic: i mitt fall kan jag i alla fall oftast välja att hotellen betalas på plats, alla lokala taxiresor, osv. går på eget kort. Passa på att betala kollegornas rum eller ta middagsnotan :)
Jag vet ett antal personer som har blivit granskade i efterhand av skatteverket och arbetat på små som stora företag.
 

ekf

Medlem
Hej på er experter. Jag har hittills i mitt nuvarande arbete gjort reseutlägg själv för att kunna nyttja mitt privata kreditkort och få EB-poäng, detta har gällt hotell och tåg-/flygbiljetter. Inom kort kommer jag att byta arbetsgivare där de vill (eller föredrar, vet inte riktigt än) att man bokar via resebyrån de har avtal med för att de vill ha koll på var deras medarbetare är någonstans i världen. Hur brukar ni göra, ni som är i samma sits? Tycker det är lite synd om jag inte kan göra utlägg på samma sätt för att komma upp i spend och tjäna poäng.
Jag har tidigare haft flera jobb där det varit krav att boka via utpekad resebyrå/resebokare om man ville få ersättning för de utlägg som inte betalats på plats. Det var bara att gilla läget.
Har även en bekant som haft som krav att använda det av företaget tillhandahållna kreditkortet för alla företagsrelaterade utgifter om han ville få ersättning, också bara att gilla läget.
 

Johan F

Medlem
Jag har tidigare haft flera jobb där det varit krav att boka via utpekad resebyrå/resebokare om man ville få ersättning för de utlägg som inte betalats på plats. Det var bara att gilla läget.
Har även en bekant som haft som krav att använda det av företaget tillhandahållna kreditkortet för alla företagsrelaterade utgifter om han ville få ersättning, också bara att gilla läget.
+1 på den. Och som Sverige VD delar jag ut varningar till de som inte följer policyn, först muntliga och sen skriftliga. Inte många hitintills dock. Så mitt råd är också att gilla läget
 

igelkotten

Medlem
Min arbetsplats använder Amex Travel och flygbiljetter betalas då av arbetsgivaren men hotell däremot betalas på plats. Så jag går miste om poängen för flygen men kan däremot använda mitt eget kort för hotellet (som för egen del oftast är mycket dyrare än flyget).
 
Toppen