Senaste nytt

Reseutlägg med resebyrå

Nimbus

Medlem
Hej på er experter. Jag har hittills i mitt nuvarande arbete gjort reseutlägg själv för att kunna nyttja mitt privata kreditkort och få EB-poäng, detta har gällt hotell och tåg-/flygbiljetter. Inom kort kommer jag att byta arbetsgivare där de vill (eller föredrar, vet inte riktigt än) att man bokar via resebyrån de har avtal med för att de vill ha koll på var deras medarbetare är någonstans i världen. Hur brukar ni göra, ni som är i samma sits? Tycker det är lite synd om jag inte kan göra utlägg på samma sätt för att komma upp i spend och tjäna poäng.
 
Om det är ett större företag med en klar resepolicy, eller t.ex. en myndighet eller liknande där undantag kan vara extremt känsliga, då är det nog bara att gilla läget. Kanske kan man fördröja det oundvikliga genom att obstruera, råka "glömma bort" hur man ska boka, hitta orsaker till att man bara MÅSTE boka resan när resebyrån är stängd, osv, men då får man nog samtidigt fråga sig hur mycket man tycker om att ha kvar det jobbet...

Är det ett lite mindre, privat bolag, och du är en viktig nyckelperson med ett gott förhållande till din chef, ha ett ärligt samtal. Policyn kanske mest är en rekommendation. Eller så kanske den kan ändras.
 

fcx

Medlem
Beroende på resebyrå och avtal så kommer det antingen att faktureras till arbetsgivaren eller så betalar du med kort till resebyrån.
 
  • Gilla
Reactions: hco

lillemannen

Medlem
Tyvärr för din del, svaret är enkelt som arbetsgivare. Gilla läget, då det underlättar för arbetsgivaren att ha allt samlat.
 

Claes L

Medlem
Vi måste boka allt via resebyrå men debiterar kort, antingen företagskort eller privata. Så jag använder mitt privata kort och det funkar fint
 

TP12

Medlem
Hej på er experter. Jag har hittills i mitt nuvarande arbete gjort reseutlägg själv för att kunna nyttja mitt privata kreditkort och få EB-poäng, detta har gällt hotell och tåg-/flygbiljetter. Inom kort kommer jag att byta arbetsgivare där de vill (eller föredrar, vet inte riktigt än) att man bokar via resebyrån de har avtal med för att de vill ha koll på var deras medarbetare är någonstans i världen. Hur brukar ni göra, ni som är i samma sits? Tycker det är lite synd om jag inte kan göra utlägg på samma sätt för att komma upp i spend och tjäna poäng.
Större arbetsgivare tillåter inte detta då det sannolikt innebär att de behöver betala arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag osv. (gäller så klart även mindre arbetsgivare men de har inte sällan sämre koll på detta) om du använder dina poäng privat:

Kundtrohetsrabatter​

Om du får en rabatt eller en bonus för visad kundtrohet, där arbetsgivaren har betalat för de varor eller tjänster som ger rätt till rabatten, blir det en skattepliktig förmån om du använder rabatten privat. Det kan förekomma till exempel inom flyg- och hotellbranschen.

Exempel​

Din arbetsgivare betalar dina flygresor och hotellövernattningar när du åker på tjänsteresa. I samband med resorna samlar du bonuspoäng hos flygbolaget och hos hotellkedjan. Om du använder dig av de bonuspoängen för att betala hela eller delar av en privat resa så ska du förmånsbeskattas. Förmånsvärdet blir vad du skulle fått betala utan bonuspoängen.

Om du använder rabatt eller bonuspoäng ska du lämna uppgift om det till din arbetsgivare senast månaden efter användandet.
 

Taggen

Medlem
Det beror på. Vi har så att ett kreditkort måste vara registrerat då de flesta hotell kräver en garanti med kreditkort vid bokning. Likaså betalas flyg med kreditkort så jag har mitt AMEX inlagt i resebyråns system.
 

Nimbus

Medlem
Större arbetsgivare tillåter inte detta då det sannolikt innebär att de behöver betala arbetsgivaravgifter, göra skatteavdrag osv. (gäller så klart även mindre arbetsgivare men de har inte sällan sämre koll på detta) om du använder dina poäng privat:

Kundtrohetsrabatter​

Om du får en rabatt eller en bonus för visad kundtrohet, där arbetsgivaren har betalat för de varor eller tjänster som ger rätt till rabatten, blir det en skattepliktig förmån om du använder rabatten privat. Det kan förekomma till exempel inom flyg- och hotellbranschen.

Exempel​

Din arbetsgivare betalar dina flygresor och hotellövernattningar när du åker på tjänsteresa. I samband med resorna samlar du bonuspoäng hos flygbolaget och hos hotellkedjan. Om du använder dig av de bonuspoängen för att betala hela eller delar av en privat resa så ska du förmånsbeskattas. Förmånsvärdet blir vad du skulle fått betala utan bonuspoängen.

Om du använder rabatt eller bonuspoäng ska du lämna uppgift om det till din arbetsgivare senast månaden efter användandet.
Här borde det finnas en skillnad mellan poäng som fås av kreditspendering och poäng som fås av resans avveckling enligt operatörens bonussystem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

TP12

Medlem
Här borde det finnas en skillnad mellan poäng som fås av kreditspendering och poäng som fås av resans avveckling enligt operatörens bonussystem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
SKV bryr sig med all sannolikhet bara om huruvida någon fått poäng till följd av att arbetsgivaren har betalt något och att dessa poäng har använts privat.

Inte ovanligt är att bolag tillåter att poäng genereras under förutsättning att dessa poäng bara utnyttjas inom ramen för arbetet tex. uppgradera till business eller ett bättre hotellrum under en tjänsteresa.
 
Toppen