Senaste nytt

Reservera din plats på SAS första elflygning 2028

Med tanke på att räckvidden spås bli max 200 km i slutet av 2020-talet så kan det inte bli tal om någon reguljär sträcka i premiärflygningen (ARN-VBY är 229 km). BMA-VBY skulle kunna gå.
De säger sig kunna snabbladda med turn-around på 30 minuter, men jag undrar om man på den här typen av PR-flyg skulle vilja riskera att stranda passagerare.

Jag tror alltså att det blir en liten rundtur, ungefär som provkörning av bil.
Jag tror vi får räkna med lite vita lögner i SAS marknadsföring. Heart Aviation hävdar 400km räckvidd i hybridläge (och 800km med 25pax?) så kanske man försöker hävda det blir första kommersiella flygning med elmotorer, men vet inte om det skulle vara faktuellt?

Sen kan man hänga upp sig på att de säger "kommersiell" flygning, men som du säger så är även en betald rundtur något kommersiellt, så...

Men i ärlighetens namn, med 400km räckvidd gör man en hel del redan inom Norden, men gränsen på 30pax är lite värre.
 
Jag tror vi får räkna med lite vita lögner i SAS marknadsföring. Heart Aviation hävdar 400km räckvidd i hybridläge (och 800km med 25pax?) så kanske man försöker hävda det blir första kommersiella flygning med elmotorer, men vet inte om det skulle vara faktuellt?

Sen kan man hänga upp sig på att de säger "kommersiell" flygning, men som du säger så är även en betald rundtur något kommersiellt, så...

Men i ärlighetens namn, med 400km räckvidd gör man en hel del redan inom Norden, men gränsen på 30pax är lite värre.

Det du kallar vita lögner kallar jag vilseledande marknadsföring. Det är som att kalla min gamla Toyota Prius för elbil, för den råkar ha en elmotor som hjälper till ibland och kan ta sig några kilometer på batteriet. Men utan förbränningsmotorn vore den inte särskilt användbar.
 
Med tanke på att räckvidden spås bli max 200 km i slutet av 2020-talet så kan det inte bli tal om någon reguljär sträcka i premiärflygningen (ARN-VBY är 229 km). BMA-VBY skulle kunna gå.
De säger sig kunna snabbladda med turn-around på 30 minuter, men jag undrar om man på den här typen av PR-flyg skulle vilja riskera att stranda passagerare.

Jag tror alltså att det blir en liten rundtur, ungefär som provkörning av bil.

BMA-ARN kanske!?
 
Med tanke på att räckvidden spås bli max 200 km i slutet av 2020-talet så kan det inte bli tal om någon reguljär sträcka i premiärflygningen (ARN-VBY är 229 km). BMA-VBY skulle kunna gå.
De säger sig kunna snabbladda med turn-around på 30 minuter, men jag undrar om man på den här typen av PR-flyg skulle vilja riskera att stranda passagerare.

Jag tror alltså att det blir en liten rundtur, ungefär som provkörning av bil.
Tja, finns ju andra flygplatser inom räckvid från Arlanda, typ Linköping, Västerås, etc.
 
Det du kallar vita lögner kallar jag vilseledande marknadsföring. Det är som att kalla min gamla Toyota Prius för elbil, för den råkar ha en elmotor som hjälper till ibland och kan ta sig några kilometer på batteriet. Men utan förbränningsmotorn vore den inte särskilt användbar.
Mjaa, kanske mera som en BMW i3. Elbil, eldrift, men har en förbränningsmotor som range-extender. Är det falskt att kalla det en elflygning ifall man inte använder hybridläget?
Som sagt, vi vet för lite om denna premiärflygning ännu, så vi får se.
 
Mjaa, kanske mera som en BMW i3. Elbil, eldrift, men har en förbränningsmotor som range-extender. Är det falskt att kalla det en elflygning ifall man inte använder hybridläget?
Som sagt, vi vet för lite om denna premiärflygning ännu, så vi får se.

Tänkte vi pratade om det generellt.

Helt övertygad om att det blir ett varv runt Arlanda eller så.
 
Toppen