Jannes
Medlem
Jag tror vi får räkna med lite vita lögner i SAS marknadsföring. Heart Aviation hävdar 400km räckvidd i hybridläge (och 800km med 25pax?) så kanske man försöker hävda det blir första kommersiella flygning med elmotorer, men vet inte om det skulle vara faktuellt?Med tanke på att räckvidden spås bli max 200 km i slutet av 2020-talet så kan det inte bli tal om någon reguljär sträcka i premiärflygningen (ARN-VBY är 229 km). BMA-VBY skulle kunna gå.
De säger sig kunna snabbladda med turn-around på 30 minuter, men jag undrar om man på den här typen av PR-flyg skulle vilja riskera att stranda passagerare.
Jag tror alltså att det blir en liten rundtur, ungefär som provkörning av bil.
Sen kan man hänga upp sig på att de säger "kommersiell" flygning, men som du säger så är även en betald rundtur något kommersiellt, så...
Men i ärlighetens namn, med 400km räckvidd gör man en hel del redan inom Norden, men gränsen på 30pax är lite värre.