Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

lnixon

Medlem
Börjar glida lite OT, men intressant ändå... känner ni till något "svenskt" företag som tillåter C/F för andra än koncernledningen? Tetra Pak ryktas göra det men ej bekräftat.

Vi har i alla fall en viss flexibilitet:

Vid val av flygklass skall samma typ av överväganden företas som redovisas ovan i fråga om val av tågklass. Härvidlag får den större flexibilitet i fråga om bokningsmöjligheter samt vikten av resenärens fysiska välbefinnande som främjas av resa i högre prisklass ställas mot de ibland mycket avsevärda prisskillnaderna mellan å ena sidan biljetter i turistklass eller olika andra varianter av lågprisbiljetter och å andra sidan biljetter i affärsklass (motsv).
 

Bamsefar

Medlem
Hmmm undantaget som bekräftar regeln ?

Jag råkar jobba på en svensk bank, så är det sagt...

Vi får, vid längre resor (t.ex. USA eller Singapore) använda Business Class enligt våra regler - men i praktiken så godkännes enbart World Travler Plus (Economy Extra).

Sedan tillkommer jag i ekvationen, som då pga omständigheter som ingen (och tro mig, INGEN) vill ha, har möjligheten att alltid åka Business Class - fast jag är ett extremt undantag. Och när jag åker till t.ex. USA så är det alltid under en längre period med flera hopp. Dvs jag ser verkligen till att planera allt så att jag får ut 3-4 aktiviteter per resa och således bang-for-the-buck.

Och nej, jag sitter inte i företagsledningen - tvärt om, jag är gräsfot.
 

A380*G

Medlem
Sedan tillkommer jag i ekvationen, som då pga omständigheter som ingen (och tro mig, INGEN) vill ha, har möjligheten att alltid åka Business Class - fast jag är ett extremt undantag.

Som sagt, du är ett undantag som du själv säger.

Vi har några undantag på vårt jobb också, en av de vanligaste är abnormal övervikt i kombination med unika kunskaper och över 180 resdagar per år globalt, men de är extremt få hos oss.
 

Alf

Medlem
Jag driver också ett fåmansföretag och kan därför själv bestämma resepolicy. Inom Europa gäller som regel Ekonomi flex om jag behöver en ombokningsbar biljett, vilket oftast är fallet. På resor utanför Europa gäller business klass

Eftersom det oftast är mina kunder som betalar gäller till viss del deras resepolicy och den skruvas åt fortlöpande, vilket kan få löjliga konsekvenser ibland. Mina kunder finns främst inom den statliga sektorn och där har man inte alltid fattat det kostnadsoptimala när det gäller resor. Som regel godkänner dom Ekonomi extra både inom Europa och resten av världen om det inte är fråga om en konferensresa. Det betyder att jag har kostnaden för en sådan biljett att röra mej med. Det är då detta forum är så bra med alla tips om bra priser och resvägar. Det går som regel alltid att hitta en biljett i business till samma pris som Ekonomi extra utanför Europa. Skulle det bli ett par tusenlappar dyrare tar jag med nöje den kostnaden i mitt företag bara för att kunna resa anständigt.

Sedan noterar jag ju dessa personer på detta forum som glassar omkring i F klass och det låter ju frestande. Jag får väl försöka öka på vinstmarginalen så kanske det går att trycka in framöver.

Som jag nämnde är den statliga resepolicyn ibland helt upp åt väggarna, jag har ofta medarbetare där som tillåts åka till exv. USA på fredagen för att få en helg där och anpassa sej till tidsomställningen innan veckans arbete börjar på måndagen. Då betalar man gladeligen både hotell och traktamente samt hyrbil för dessa extra dagar samt förlorad arbetstid under fredagen. Summan av detta motsvarar då väl en business klassbiljett. Själv fördrar jag att vara hemma hos familjen så länge som möjlig och reser således på söndagen men i business så jag är någorlunda utvilad.

Vi har däremot gått över till videokonferenser till stor del när det gäller rena projektmöten med leverantörer. Detta har minskat resandet med upp mot 75% när det gäller att delta i projektmöten. Detta går alldeles utmärkt om man gör det på rätt sätt. Är det en ny leverantör måste man starta upp med möten på plats så att man personligen möts och lär känna varann, men när detta väl är avklarat så fungerar videokonferenser utmärkt. Det är himla skönt att slippa en hotellövernattning eller att åka iväg tidigt och komma hem sent.

För tågresor gäller uteslutande 1 klass för att få tillgång till internet och lugn och ro, vilket erfordrar telefonfri avdelning. (Hoppas för allt i världen att inget flygbolag kommer att tillåta mobiltelefon på flyget)

Summa summarum så är jag ganska nöjd med denna resepolicy.
 

Senator

Moderator
Alf,

Du drar upp en intressant fråga för oss med egen rörelse. Jag gör så här:
Fast arvode för uppdrag med alla kostnader täckta baserat på förväntat resvolym, eller
Fast arvode plus schablon kostnad för resor efter en tabell på dagar och destination

Sen betalar jag hellre för en 5.000kr affärsklass biljett i Europa, tar ut lite mindre i lön där man bara betalar marginalskatt och soc.avg i alla fall
 

Dr. Miles

Expert
Jag har alltid undrat om varför företag/myndigheter/organisation inte ställer kostnadskrav istället kabinklasskrav.

Som jag skrev i annan tråd, vissa företaget tillåter Stockholm-Dusseldorf T/R i ekonomiklass för 10.000 SEK men inte 6.000 SEK i Business class. Det låter som hjärndöd...
 

A380*G

Medlem
IKEA har en Y only policy. Det går en anekdot om en anställd som skulle flyga till Benelux via Tyskland, men i Tyskland missade han sitt plan. Det fanns en avgång kvar som skulle göra att han hann i tid till mötet men på den flighten fanns bara C kvar. Väl medveten om IKEAs resepolicy ringde han sin chef, som för övrigt var en högt uppsatt person inom företaget, och förklarade situationen. Svaret blev att han inte fick åka business utan istället fick ta en hyrbil och köra dit. Kontentan blev att kostnaden för hyrbil och extra övernattning blev mycket högre än tillägget för att åka C, dessutom missade han mötet.

Som sagt, inför kostnadskrav istället för kabinklasskrav!
 
Ännu mer konstigt än att ha en "konstig" resepolicy är att inte ha någon resepolicy ALLS. Så är fallet där jag jobbar.
Det har förvisso sina fördelar ibland då man kan klämma in en businessbiljett ibland osv. men ibland blir det bara dumsnålt istället och man får ta en economy biljett som inte är ombokningsbar. Det innebär att jag då alltid väljer sista flyget hem ifall det händer något och jag måste stanna. Vilket oftast innebär att jag sitter ett par timmar extra i loungen och tickar övertid. När man istället hade kunnat boka om efter behov.
 
Toppen