Senaste nytt

Resereportage av Ethiopian Airlines Business class: Stockholm-Addis Ababa-Abjuja

Tak for reportage! Jeg havde 3 udmærkede return flights fra BKK-ADD-Kigali i 2011, og de var alle gode, med en del skønhedspletter, som var en del af charmen. Masser af points til M & M. Billetterne købt for under 2000 usd på expedia.uk

Til orientering:

BKK-ADD-KGL Boeings 767-300 and 327 respectively. BKK departure on time. Departure from Addis 3 hours delayed due to “Mechanical Error” (change of aircraft). New terminal 1 in Addis start to operate all regional (=international) flights but is far from geared to it yet. It is under construction, no internet, Tax Free of 12 sqm. size. Airport monitors misleading as they just report everything to schedule and oppress or hide delays, pretending that all departures are on time. Same route also delayed the following day by 1:30 minutes. Lounge in Addis acceptable with pro and cons. On board: a solid, old fashioned business class concept like for the same airline 15 years ago. Seat very limited decline. No personal screens for IFE but does not make much difference as there is hardly any IFE anyway. Wines not up to standard and not those on printed on winecard. Food good, plenty, conservative. Choice of beers and cheese were really good with a variety of excellent Ethiopian products. Entertainment provided no choices. Staff friendly, very neat, service-minded, proactive.

KGL-NBO-ADD-BKK B327 and B767-300, respectively. Departure from Kigali rescheduled and preponed one hour on which I was not informed despite I was well registered. Flightnumbers had changed and suddenly included a most unnecessary stop in Nairobi making a saving for ET as they combine 2 flights to one with the discomfort of far boarding passengers. Business Lounge in Kigali a joke: You were given a budget by Ethiopian of 10 USD to purchase food and drinks. As food alone costs 10 USD, all drinks is on one’s own. First time in life I have experienced such narrow limit. Flight from Addis to BKK on time. Special meal ordered was not acknowledged but happened by chance to make a good match with days menu (2 options). Wines were very sparse, basically only 1 option of each red, white, and champagne which is on the lower side on business class. Lounge in Addis T2 acceptable with pro and cons. Food good, plenty, conservative. No cheese were offered. Entertainment provided no choice. Staff friendly,neat, willing to learn, and proactive.

Tack för reportaget!

ar av Afrika ser ut så här..

Om jag någonsin under min livstid åker dit ner så blir det nog CPT eller kanske JNB. :)
Alt MRU om det räknas till.

Ser ut som en helt vanlig dag på essinge leden hemma i svedala =)

Tack för responsen..

Jo, jag har några bekanta som varit i Tanzania på safari resor och dom har ju varit lyriska när dom kommit hem så det kan ju inte vara helt tokigt att uppleva något sådant!

Vi får se vad som händer i framtiden, kanske jag gör ett besök jag också även om jag är en lite mer storstadsresenär. :)

Tack för ett trevligt reportage Svante!

Jag kan definitivt rekommendera Tanzania om man ska åka på safari. Ta en vecka på Zanzibar på vägen hem också.

Bra reportage och intressant att få läsa om ett afrikanskt flygbolag. Jag antar att detta är ett av de bättre afrikanska flygbolagen, även om det inte riktigt håller samma standard som västerländska, asiatiska och mellanöstern flygbolag.

Jag har varit i några afrikanska länder inkl Kenya, Namibia, Sydafrika etc. men aldrig i Nigeria. Finns det överhuvudtaget något intressant att uppleva i detta land och skulle man våga åka dit utan att det är för riskfyllt? Hur är det med hotell - finns det några som håller riktigt bra standard?

Swiss: Du ställer två frågor och dess värre får svaret bli NEJ på båda.
Vad gäller hotel är det illa. De som finns av god standard (Sheraton, Hilton) lever på gammalt renomé. I Abuja finns tex om man ska välja, bara Hilton och Sheraton. Men NGET har gjorts med dessa hotel de senaste 15 åren... Samma sak i Lagos. Iofs har Radisson öppnat där och är väl det hotel som är bäst i mina ögon. Problemet med Nigeria är att INGET hålls efter. De öppnar ngt nytt och fint som är bra en tid, men sedan faller det sakta men säkert sönder. Detta är också en konsekvens av det saknas konkurens. Som i Abuja, bara Hilton och Sheraton att tala om. Men varför investera i ngt när du inte behöver...Vidare är priset för hotellnätter något ohemult dyrt, inte minst för vad du får...

Sedan finns det i princip INGET att se eller göra. Inte alls som i de länder du nämner. Det finns 1 nationalpark i nordöstra landet som heter Yankari. Men inte mycket till djurliv. Samt att för att ta sig dit måste man passera två städer/regioner diit det avråds från att resa... Jag har varit där två gånger, mest för att göra utflykt med goda vänner. Lite elefanter och antiloper, hörde ett lejon...Men inte ens i närheten av östra/centrala/södra Afrika.

Om det handlar om ren och skär turism i en vecka eller så kan jag inte rekomendera någon alls att resa till Nigeria.

Bor man där är det lite annorlunda, då kan man hitta små utflyktsmål som kan vara trvisamma. Men återgen inte mycket att skriva hem om.

Jag vill inte kritisera för mycket. Det är ett trevligt land med trevligt folk. Men det saknas så otroligt mycket av det mesta dess värre. Abuja är säkert. Resten av landet ganska osäkert. Hög kriminalitet. De flesta stora bolag har "kidnappningsfonder" avsedda för sina expats. Jobbar du som västerlänning en längre tid, är det i stort sett inte fråga OM utan snarare NÄR du riskerar att kidnappas. Det har iofs blivit lite bättre de senaste åren, men det sker ändå för ofta för att det skall vara hälsosamt.

Bra Svante, då vet jag att jag skall hålla mig ifrån Nigeria.

Jag ville bara veta från någon som själv har egen erfarenhet, för det kunde ja ha varit så att man hade missat något riktigt intressant pga av att man hade förutfattade meningar om landet.

Missförstå mig rätt. Det finns saker. Det gör det, tex Benin city och delar av det gamla kungadömmet. Ett hotel byggt som en medeltia borg av en gammal tysk som blev kvar i landet. En racnh uppe i bergen mot gränsen till Kamerun och så vidare. Men i jämförselse med andra länder och framförallt den tid du skulle behöva för att se det som finns att se, så bleknar det bort. Är man dock intresserad av Afrika och har varit i många andra delar/länder och känner att man vill se ngt annorlunda, så be my guest. Men som första mål för en afrikaupplevelse går det bort.

Tack för en trevlig rapport Svante! Kul att få se Ethiopians olika produkter på olika flygplanstyper. Afrika är för mig en spännande och outforskad kontinent (förutom Egypten och Tunisien). Har vänner från Côte d'Ivoire, Senegal och Burkina Faso som säkert vill att man kommer på besök :)

Tack för en trevlig rapport Svante! Kul att få se Ethiopians olika produkter på olika flygplanstyper. Afrika är för mig en spännande och outforskad kontinent (förutom Egypten och Tunisien). Har vänner från Côte d'Ivoire, Senegal och Burkina Faso som säkert vill att man kommer på besök :)

Afrika er ikke et blot et kontinent! Afrika er et univers! Et eventyr, et fyrværkeri af fest farver, livsglæde, seksualitet, spontanitet, woodoo og meget andet. Once you go black you never go back....

Toppen