Senaste nytt

Reserapport: My first First (palmen)

Concorde

Founding Member
Värt att notera är dock att Grand Cru Classe klassificeringen i Bordeaux delades ut på 1800-talet och har inte ändrats sedan dess. Det är alltså bara de slott som fick rättigheten att använda klassificeringen då som har rätt att använda den idag. Visst är det stora viner men det har hänt en del sedan 1800-talet på andra håll :)

Hur menar du då? Den uppdateras någon gång per decennium.
2012 var senaste rundan, där t.ex. Chateau Canon La Gaffeliere skickades upp en nivå till Premier Grand Cru Classe B. (Väl förtjänt då Greve Neipperg konstant pressat fram stora viner).
Likadant trillar viner bort eller rankas lägre.
 

johhenrik

Medlem
Sen är det ju hälsosammare att flyga C ;)

Faktiskt har jag ett läkarutlåtande av neurolog att jag inte får sitta trångt när jag flyger. Jag fick en nervskada i benet som uppstod efter en flygning i Y med QR DOH-ARN. Flighten innan var inställd och därmed fullt flyg. Jag fick en plats i mitten i en 4. Vi hade ju varit ute o partajat på natten i Dubai, så man var ju rätt mosig på denna flight och jag somnade trots fruktansvärt säte. Jag vaknade en bit in i flighten av att benet somnat och det gjorde ont. Tänkte inte mer på det, utan flyttade runt benet bäst jag kunde och somnade om. Dock försvann aldrig känslan. Jag hade domnad och smärta i låret kroniskt efter det. Haft det i över ett år nu och det kommer aldrig försvinna, dock lär man sig att leva med de, så att säga, även om det ibland kan göra ont som som fasen. Hur som haver så får jag inte sitta trångt o statiskt så längre, då det kan bli ännu sämre. Ska jag vara ärlig så tyckte han inte jag skulle flyga alls mer, men det är ju inte direkt en option...
 

karho

Medlem
Hur menar du då? Den uppdateras någon gång per decennium.

OT jag vet (sorry palmen) men som vinnörd kan jag inte låta bli: Jag tror ni pratar om två olika saker. ralger hänvisar till de Bordeaux Premier Crus som spikades 1855 i The Médoc Classification of 1855 (Alltså västra stranden av Gironde). Där stämmer det att inte mycket hänt på 150 år, men inte helt sant då Mouton ju faktiskt kom in i finrummet 1er cru classé så sent som 1973 tack vare stakt lobbyarbete (mutor gissningsvis) av greve Rothschild.

Det du hänvisar till med exemplet ovan Concorde är östra stranden, dvs Saint-Émilion och Pomerol. Där är det oftare revision av klassningen.
 
Toppen