Senaste nytt

Reserapport: My first First (palmen)

Grym rapport, väldigt informationsrik och trevligt med mycket bilder.

Jag instämmer ju med Churchill till 100% att "Champagne ska vara kall, torr och gratis" och brukar inte vara blyg att utnyttja det på flyg men hur smakade det ihop med English breakfast? :)

Tyckte det smakade som champagne brukar smaka :) Var väl kanske ingen smakhöjare till maten, men det fungerade bra.
2 goda saker kombinerat kan aldrig bli fel enligt mig. Var lite fusk inblandat i och med att jag drack juice också.
Betydligt konstigare kombinationer än så har man ju testat under tiden man var student.

Supertrevlig rapport! Snacka om att ta tjuren i hornen och börja flyga First på direkten. Blir det några fler USDM resor framöver? :)

Med tanke på att alla bra bonusprogram tycks gå i graven, så lär det nog dröja ett tag innan jag tar steget upp till F. Tycker dock att Business Class i ärlighetens namn duger fint för mig, i synnerhet då allt fler börjar gå över till full flat. Sen är det ju hälsosammare att flyga C ;)

Supertrevlig rapport! Snacka om att ta tjuren i hornen och börja flyga First på direkten. Blir det några fler USDM resor framöver? :)

Inget som är planerat, finns inte riktigt tid och resurser för att fara iväg på något spontant just nu. I sommar är det tillbaka i economy för min del och till hösten blir det SK C över atlanten.
Man ska dock aldrig säga aldrig, rätt som det är får jag för mig att dra iväg på något, kommer ju lite skatteåterbäring om ca 1 månad om inte annat :)

Tyckte det smakade som champagne brukar smaka :) Var väl kanske ingen smakhöjare till maten, men det fungerade bra.
2 goda saker kombinerat kan aldrig bli fel enligt mig. Var lite fusk inblandat i och med att jag drack juice också.
Betydligt konstigare kombinationer än så har man ju testat under tiden man var student.

Fint :)
Jag längtar till min nästa tripp i C då ska jag dricka champagne genomgående!

Bra där, fint reportage.

Petnoga gällande viner:

Grand Cru' betyder ingenting utan är producentens benämning på att det är deras största/bästa vin. Mao. det finns många viner som har "Grand Cru" på etiketten men är inte "Grand" på något sätt :)

Står det "Grand Cru Classe" däremot som på 05 Cantenac Brown du fick på CX då betyder något.
Endast Bordeaux viner som är klassificerade (läs testade och godkända att dom håller tillräckligt god standard) får skriva "Classe" efter Grand Cru. 2005 är ett suveränt år så vinet du fick är mycket trevligt.

Vill man bli vin-nörd kan man gå djupare och utveckla mer:
I Pomerol t.ex där klassificerar man inte... men alla Chateau's första viner håller som regel mycket god standard. Sen är etiketten viktigt så klart. Petrus och Gazin ligger grannar, båda gör mycket bra viner men dock är Petrus jämnare och alltid outstanding.
Petrus = 15K flaskan. Gazin = 500kr flaskan.

I St. Emilion finns det tre klasser...
I Margaux fem... Cantenac är från tredje klassen

osv...

Petnoga gällande viner:

Grand Cru' betyder ingenting utan är producentens benämning på att det är deras största/bästa vin. Mao. det finns många viner som har "Grand Cru" på etiketten men är inte "Grand" på något sätt :)

Står det "Grand Cru Classe" däremot som på 05 Cantenac Brown du fick på CX då betyder något.
Endast Bordeaux viner som är klassificerade (läs testade och godkända att dom håller tillräckligt god standard) får skriva "Classe" efter Grand Cru. 2005 är ett suveränt år så vinet du fick är mycket trevligt.

Känner att mina vinkunskaper ökade med ungefär 100% nu.
Tidigare har jag kunna se skillnad på rött, vitt, rosé samt uttala mig om jag tyckte det var gott eller inte.
De få gånger jag varit på provningar har alltid amarone-vinet vunnit så jag håller mig oftast till det de få gånger jag dricker vin privat :)

999 inlägg nu, får se vad man ska komma på till inlägg 1000...

Värt att notera är dock att Grand Cru Classe klassificeringen i Bordeaux delades ut på 1800-talet och har inte ändrats sedan dess. Det är alltså bara de slott som fick rättigheten att använda klassificeringen då som har rätt att använda den idag. Visst är det stora viner men det har hänt en del sedan 1800-talet på andra håll :)

Toppen