Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Det behöver du nog inte oroa dig för - den kommer att fortsätta falla ... som den mer eller mindre gjort de senaste 40-50 åren.
1970 var kursen ca 1 CHR = 1 SEK, medan nu ca 1 CHR = 10 sek.
Denna ständigt pågående devalvering av svenska kronan har lurat i oss svenskar att vi är "rikare" än vi är.
Jag vet att valutakursen har gått lite upp och ner över åren - men den långsiktiga trenden är tydlig. Man kan undra var det skall sluta.
Som nämnts ovan finns det fortfarande länder som är "billiga", t ex i Östeuropa. Men hur länge kommer det att förbli "billigt"? T ex Polen har en kraftig ekonomisk tillväxt sedan flera år.
På 70-talet, med en stark svensk krona, var det BILLIGT i Östeuropa. I Tjeckoslovakiska småstäder kostade ölen 50 öre glaset, i Prag 2 kr - och det var enligt den officiella kursen (och ja, ja... jag vet att att 2 kr då inte är detsamma som 2 kr idag). I hela Östeuropa var man verkligen "kung i baren" för några tior om dagen. T ex i Ungern måste man växla 30 kr om dagen som turist. Jag var där flera gånger men hade alltid svårt att göra av med pengarna trots idogt festande. Då pratar jag ändå om officiella växlingskurser - utnyttjade man svartkursen blev det rent löjligt billigt.
Har du något bevis för att svenska kronan försvagats nämnvärt jämfört med dessa östeuropeiska valutor? Som tar i beaktning inflation och framförallt Sovjets fall, eller talar du bara i nattmössan?

Har du något bevis för att svenska kronan försvagats nämnvärt jämfört med dessa östeuropeiska valutor? Som tar i beaktning inflation och framförallt Sovjets fall, eller talar du bara i nattmössan?
Kära Abbs, jag talar säkert bara i nattmössan.
Trevlig samtalston du har förresten.

Kära Abbs, jag talar säkert bara i nattmössan.
Trevlig samtalston du har förresten.
Var inte menat som otrevligt, ber om ursäkt för det. Men när personliga anekdoter används som bevis för åsikter vill jag gärna se något mer trovärdigt som källa :)

Polen, Ukraina och Ryssland är överlag mycket prisvärda av de länder i Europa jag besökt på senare år. De baltiska länderna och Tjeckien känns mer varierande beroende på var man är - Prag och Tallinn ligger gott och väl på västeuropeisk nivå vad gäller hotellpriser tycker jag.

Sverige är fortfarande bland de dyraste europeiska turistländerna kan jag "trösta" med..

Jag delar uppfattningen om att det var många förutfattade meningar, okunnighet om penning och valutapolitiker, om inflation och devalveringar under de senaste 30 åren och kommunistblockets fall,om hur ekonomisk tillväxt fungerar och inte minst en tro på status quo - ett begrepp som inte över huvud taget existerar för att öht kunna dra någon av de slutsatser du drar, och klagar på.

Däremot finns det andra oroande faktorer framöver, som kan fortsätta att påverka oss negativt, som kan göra att vi inte har en sådan särställning som vi tidigare haft.

Tittar man på historiska BNP-listor(PPP) ligger vi oftast runt eller lite under tionde plats. Efter endast mikrostater, oljeländer, Schweiz och numera tydligen Holland/Irland.

Det behöver du nog inte oroa dig för - den kommer att fortsätta falla ... som den mer eller mindre gjort de senaste 40-50 åren.
1970 var kursen ca 1 CHR = 1 SEK, medan nu ca 1 CHR = 10 sek.
Denna ständigt pågående devalvering av svenska kronan har lurat i oss svenskar att vi är "rikare" än vi är.
Jag vet att valutakursen har gått lite upp och ner över åren - men den långsiktiga trenden är tydlig. Man kan undra var det skall sluta.
Som nämnts ovan finns det fortfarande länder som är "billiga", t ex i Östeuropa. Men hur länge kommer det att förbli "billigt"? T ex Polen har en kraftig ekonomisk tillväxt sedan flera år.
På 70-talet, med en stark svensk krona, var det BILLIGT i Östeuropa. I Tjeckoslovakiska småstäder kostade ölen 50 öre glaset, i Prag 2 kr - och det var enligt den officiella kursen (och ja, ja... jag vet att att 2 kr då inte är detsamma som 2 kr idag). I hela Östeuropa var man verkligen "kung i baren" för några tior om dagen. T ex i Ungern måste man växla 30 kr om dagen som turist. Jag var där flera gånger men hade alltid svårt att göra av med pengarna trots idogt festande. Då pratar jag ändå om officiella växlingskurser - utnyttjade man svartkursen blev det rent löjligt billigt.

Resan mot nollpunkten fortsätter verkligen i dag. :D Samtidigt minskar dessvärre antalet prisvärda civiliserade länder att besöka med SEK.

På tal om den fallande kursen på svenska kronan ...
Nu har det gått så långt att våra bröder på andra sidan sundet måste förbarma sig över oss och erbjuda oss "specialkurs" för att vi skall ha råd att åka till Danmark för att roa oss...

logo_middle.png

logo_right_empty.png

pixel.gif

Svenska dagar på Bakken
Alla fredagar i maj + Sveriges nationaldag 6/6 är det 'svenska dagar' på Bakken, då 1 SEK = 1 DKK vilket gör det extra billigt att åka på äventyr. På Bakken är det alltid gratis entré och reser du med oss får du dessutom 20% rabatt på åkbandet!

”Ur valutaperspektiv är rekommendationen att stanna hemma i sommar”, säger Richard Falkenhäll, valutastrateg på SEB.

Så, då vet ni, slut på diskussionen.

Last edited:
Det är bara ett politiskt utspel. Bättre i så fall att bege sig till ett land där man får mer för pengarna än i Sverige. Det är långtifrån mest fördelaktigt att stanna hemma.

Toppen