Det behöver du nog inte oroa dig för - den kommer att fortsätta falla ... som den mer eller mindre gjort de senaste 40-50 åren.
1970 var kursen ca 1 CHR = 1 SEK, medan nu ca 1 CHR = 10 sek.
Denna ständigt pågående devalvering av svenska kronan har lurat i oss svenskar att vi är "rikare" än vi är.
Jag vet att valutakursen har gått lite upp och ner över åren - men den långsiktiga trenden är tydlig. Man kan undra var det skall sluta.
Som nämnts ovan finns det fortfarande länder som är "billiga", t ex i Östeuropa. Men hur länge kommer det att förbli "billigt"? T ex Polen har en kraftig ekonomisk tillväxt sedan flera år.
På 70-talet, med en stark svensk krona, var det BILLIGT i Östeuropa. I Tjeckoslovakiska småstäder kostade ölen 50 öre glaset, i Prag 2 kr - och det var enligt den officiella kursen (och ja, ja... jag vet att att 2 kr då inte är detsamma som 2 kr idag). I hela Östeuropa var man verkligen "kung i baren" för några tior om dagen. T ex i Ungern måste man växla 30 kr om dagen som turist. Jag var där flera gånger men hade alltid svårt att göra av med pengarna trots idogt festande. Då pratar jag ändå om officiella växlingskurser - utnyttjade man svartkursen blev det rent löjligt billigt.