Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

NyfikenGrau

Medlem
Ta cykel och tält och lev på vad naturen ger.

Hade varit skoj om man kunnat vara säker på bra väder och inte haft väldigt senior pappa i släptåg, nu får vi satsa på lite mer bekvämlighet än så.
Cykelturer får bli mer spontana på Öland nära föräldrahemmet :)
Kul med tanke på ämnet här är att det är billigare än bohuslänska turistorter på andra sidan Skagerak i "oattraktiva" norska städer som Drammen, Tönsberg, Larvik etc.
 

NyfikenGrau

Medlem
1 euro ger just nu 10,72 SEK, detta måste vara rekord? Jag vet att kursen varit och nosat på 10,70 ett par gånger men inte att den gått över. Iofs betraktar jag det från eurohållet och även NOK sjunker, dvs kanske snarare är euron som ökar?
 

Ystad

Medlem
1 euro ger just nu 10,72 SEK, detta måste vara rekord?
Inte riktigt - men nästan:
upload_2019-5-6_10-42-28.png

I mars 2009 kostade Euro drygt 11.50. Men riksbanken jobbar hårt på att slå detta "rekord"...:(
 

Mr.cake

Medlem
Jag kan ju omöjligen vara den enda som har anmärkt den senaste tidens all time low för SEK mot USD. Ligger nu på 1USD=9.85 SEK :(
 

Homer

Medlem
USD låg över 10kr i början av 2000-talet, samtidigt låg GBP strax under 16kr, det sistnämnda lär inte ske inom den närmaste tiden.
 

M.K

Medlem
Gårdagen kvalade in på en 19:e plats över ATL (all-time low) dagar för SEK med 147,92047, endast slaget av en kort period 2009 i efterdyningarna av Lehman kraschen. Detta enligt TCW index mot många andra valutor. Sett till årssnitt är SEK redan på ATL. Det går alltid att hitta enskilda valutor där SEK varit svagare någon gång, men målt brett är detta index av mycket större värde.


TCW.PNG

Denna höst blir som sagt spännande och det lönar sig definitivt att ta med valuta som en större faktor vid bokning av nöjesresor framöver. Lustigt att SEK snart har halverat sig mot omvärlden på mindre än 40 år utan större debatt kring detta faktum.

"Stan" länder känns rimliga och för de som söker sol och bad med rimligare priser i vinter är flera av grannländerna till Thailand bättre alternativ nu.

Jag åker till Florida, men det kommer definitivt att kosta denna gång med superstark dollar. Det finns andra parameterar än valutakurser trots allt, eller kommer någon av er byta resmål framöver pga denna trista utveckling?
 

aldrighemma

Medlem
Jag åker till Florida, men det kommer definitivt att kosta denna gång med superstark dollar. Det finns andra parameterar än valutakurser trots allt, eller kommer någon av er byta resmål framöver pga denna trista utveckling?
Florida har länge varit mitt favoritresmål för leisure, men senaste året så har jag bland annat beroende på valutan upptäckt Indonesien. Det är trots allt tillfredsställande att beställa in en lunch för under 10SEK, även om jag rent krasst hade haft råd att äta i USA också. Det tillhör semesterupplevelsen för mig att känna sig lite rikare än i vardagen :) Med det sagt så kommer jag helt säkert att åka till Florida även i framtiden, men kanske inte lika ofta.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen