Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Att titta långsiktig på SEK mot länder som Schweiz som inte devalverat sig fram igenom åren är ledsam statistik. CHFSEK har på lång sikt rört sig ifrån 2 SEK för en CHF till som sämst runt 9, idag 8.3. Den långsiktiga trenden är tydlig, vi devalverar vid kriser och hittar aldrig tillbaka. Fattigare och fattigare blir vi..

På 60-talet var det fasta kurser mot DEM, 1.32 SEK och CHF, 1.20 SEK. Inte konstigt att vi tyckte det var dyrt i Schweiz förra sommaren, runt 9.00 SEK.

Om Riksbanken bara höjer räntan så löser det sig. Jag är inte helt säker på att alla bostadsägare blir så glada då dock.

Någon annan som märkt av de enorma prishöjningarna på Arlanda? Köper oftast samma produkter där och märkte i dag att de har höjts över natten mellan 13,5 och över 17%!!! Tobaken hade höjts mest.

Otroliga prishöjningar, säkert pga kronkollapsen.

Jag tyckte vissa prognoser för några veckor sedan sade att kronan skulle stärkas men den verkar gå stadigt ner mot euro iaf, 10,62 SEK/EUR idag är ju helt otroligt historiskt sett.
Intressant iakttagelse för mig som följer kursen från "andra hållet" (hemmavaluta euro) är att NOK mer eller mindre följer SEK, om än inte riktigt lika extremt (9,70 NOK/EUR idag, också mycket).
Jag får ju betydligt mer för pengarna i Sverige nu men har redan märkt att vissa uppdragsgivare i Sverige beställer mindre eller klagar på priserna..hm.

Som exempel höjdes cigarettmärket jag köper från 349sek till 409 sek. 17,2%.

Hur är det ens möjligt att KPI är så svag? Har allmänt en känsla av höjda priser i STHLM innerstad där jag befinner mig 99% av tiden i Sverige men nu fick jag det svart på vitt.

Tur att jag sedan många år valt att få lönen i en bättre valuta men det äts ju dessvärre delvis upp om vi får två-siffrig inflation framöver.

Toppen