Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Inte lika kul om man tittar på Euro och USD kurserna

USD.jpg

EUR.jpg

Synd att man sällan åker till Storbritannien... London ett par ggr, max.

På det hela taget är mitt resmönster för o höst: Tyskland, Italien, Österrike, Schweiz, Portugal, Frankrike, Finland o USA - ganska kasst ur ett valutaperspektiv.

En resa till Polen också, o där är det ju så billigt att valutans fluktuation knappt märks om man inte gör riktiga utsvävningar (ekonomiskt alltså).

På plussidan får vi betalt i USD o Euro rätt ofta :)

Om pundet inte stiger chockartat så har jag sparat en stor hacka på resan till Skottland i slutet av denna vecka. Silver lining osv :)

Ska till Vietnam över jul/nyår med några dagar i Singapore som verkar ha blivit avsevärt dyrare än för några år sedan.
Men hur är valutaloch kostnadsläget i Vietnam ?

Jag har nyligen kommit tillbaka från min resa till Asien.

Jag märkte att svenska kronan (SEK) har försvagats mot andra valutor snarare än att andra valutor har blivit starkare.

USD:s uppgång gjorde att de flesta valutor i Asien gick upp mot SEK, för att många valutor i Asien hänger med på utveckling av USD.

Ska till Vietnam över jul/nyår med några dagar i Singapore som verkar ha blivit avsevärt dyrare än för några år sedan.
Men hur är valutaloch kostnadsläget i Vietnam ?
Vietnam er mindst 50% billigere end Singapore. Provinsen er 20-40% billigere end SGN, HAN, DAD og de store turistbyer Hoi An og Dalat. Valutaen er stabil, falder en smule mod USD. Intet sort marked for turister men kursdevinsten er meget begænset til ca. 1-2% mere end bankerne. ATM fungerer alle steder og du kan tage ud VND til den officielle kurs der som sagt er OK

Toppen