Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Japanska yen (JPY) är på väg att bli billigare mot svenska kronor (och andra valutor) igen.

1 SEK är ca 13,70 JPY idag och när jag var där i juni i år var kursen 1 SEK = ca 12,50 JPY.

Edit: fel valutakod.

Last edited:
Tänker att redan billiga länder, som använder dollar, måste bli fördelaktiga att resa till (?)

Tänker t.e.x. på Ecuador. Ett av det billigast länder jag besökt, med en OK levnadsstandard, och dollarn är påväg ner under 8SEK

Men 8 kronor är också högt, när det börjar närma sig 6kr då kan vi snacka, samma med japanska yenen 100yen 6kr.
6kr är liksom en psykologisk gräns för min del, senast jag var i Schweiz stod francen i just 6kr och det kändes som
ett dyrt land.

Men 8 kronor är också högt, när det börjar närma sig 6kr då kan vi snacka, samma med japanska yenen 100yen 6kr.
6kr är liksom en psykologisk gräns för min del, senast jag var i Schweiz stod francen i just 6kr och det kändes som ett dyrt land.

Det borde väl varit för cirka 10 år sedan eller så??

6 kr per dollar känns inte rimligt ändå. Det har ju endast under extremt korta intervall legat där.

Spannet 6,5 till 7,5 känns som betydligt mer rimligt på lång sikt, och där är vi ju kanske snart

6kr är liksom en psykologisk gräns för min del, senast jag var i Schweiz stod francen i just 6kr och det kändes som
ett dyrt land.

Det borde väl varit för cirka 10 år sedan eller så??

inte så länge sedan, beror på om man ser på min, max eller medelkursen under året.
(Riksbankens statistik sedan 1993)

Riksbank.jpg

Toppen