Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Palazzi

Medlem
Observerat att valutakurser är ett ämne som sällan behandlats på detta forum... Vi väljer ofta resmål beroende på 500kr differens i biljettpris, men att valutakursen i destinationslandet ökat/sjunkit 10-20% senaste året glöms ofta bort.

Detta är givetvis bara en faktor om man är helt obunden gällande val av destination.

Om ett destinationsland (t.ex Brasilien) har haft en negativ valutatrend gentemot kronan senaste året (-17 %) och USA har ökat 8% så är det inte en helt oviktig faktor. Detta är givetvis bara ett lösryckt exempel.

En del valutor i mindre nationer kan fluktuera kraftigt även på månadsbasis, därav min kommande frågeställning:

Vilka länder har en gynnsam valutakurs för tillfället?

Diskussionen kan gärna fortlöpa, så kan vi tipsa om en destination när landets valuta sjunkit kraftigt.
 
Euron utan tvekan så där har du ett gäng länder att välja på.
Notering 8,51 kr just nu, lägsta på över 10 år.
 

Palazzi

Medlem
Givetvis Euron.

Övriga valutor som jag på rak arm vet sjunkit är: BRL (Brasilien), PLN (Polen) , CHF (Schweiz), HUF (Ungern). Alla dessa valutor har sjunkit mellan 10-20% senaste året gentemot SEK.
 

Dr. Miles

Expert
Biljettmässigt är det bra för oss om Euro går ner.
Det är därför att bränsletillägg är baserat i Euro hos många europeiska flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
Det var ett kap.. Ångrar att jag inte bokade en resa. Något afrikanskt land som tappade 60% genom devalvering nyligen, kan dock inte minnas vilket...

Problemet med afrikanska länder är att bara få länder prissätter flygbiljett med lokal valuta.
De flesta afrikanska länder har baspriset antingen i USD eller i EUR.
 

Palazzi

Medlem
Problemet med afrikanska länder är att bara få länder prissätter flygbiljett med lokal valuta.
De flesta afrikanska länder har baspriset antingen i USD eller i EUR.

Jag märkte det. Jag satte flygpriserna på bevakning och hoppades på en repris av Burma-situationen.. Dock var priset i USD, så det blev ingen skillnad.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det verkar som Sydafrikanska Rand har minskat sitt värde. Läge för ex-Sydafirka deal?

Rand weakens on wider trade deficit, bonds supported | Reuters

Har kollat Sydafrika väldigt noggrant senaste tiden eftersom vi tänkte åka dit. Nu blev det inte så, men: Slutsatsen blev att man får väldigt hög standard för väldigt lite pengar, i alla fall överallt där vi tittade. Typ 4-stjärniga ställen för 60-80 € natten (blir väl 500-700 SEK med dagens sumpiga eurokurs). Totalt sett skulle jag gissa att det man använder som turist, alltså hotell, semesterlägenheter, hyrbilar, bensin, livsmedel, restaurangkostnader etc verkar ligga runt ungefär 60 % av europeisk genomsnittsnivå. Verkade iaf via Internet vara ett ytterst prisvärt land.
 
Toppen