Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Dr. Miles

Expert
Argentinsk peso (ARS) har sjunkit 10% mot USD i torsdags.

The Financial Times Ltd. skrev:
Argentine peso fall threatens government of Cristina Fernández
January 24, 2014 10:01 am

Argentines will await the opening of currency markets with more nervousness than usual after Thursday’s 10 per cent fall in the peso against the dollar.

Argentine peso fall threatens government of Cristina Fernández - FT.com

Det påverkar dock inte biljettpriset från Argentina då flygbiljetterna från Argentina är baserad i USD.
 

Resenären

Medlem
Givetvis Euron.

Övriga valutor som jag på rak arm vet sjunkit är: BRL (Brasilien), PLN (Polen) , CHF (Schweiz), HUF (Ungern). Alla dessa valutor har sjunkit mellan 10-20% senaste året gentemot SEK.

Nja.. Om man tittar på CHF, som idag kostar 7:17 SEK så kostade den för ett år sedan 7:00. 3 år sedan 6:88 och för 10 år sedan 5:83.
 

agehall

Medlem
Jag märkte det. Jag satte flygpriserna på bevakning och hoppades på en repris av Burma-situationen.. Dock var priset i USD, så det blev ingen skillnad.

Nja.. Om man tittar på CHF, som idag kostar 7:17 SEK så kostade den för ett år sedan 7:00. 3 år sedan 6:88 och för 10 år sedan 5:83.

Sant, men nu är Palazzi's kommentar från 2012. Under 2011 hade CHF en stor topp och sjönk sedan tillbaka till en något mer stabil nivå igen.
 

Dr. Miles

Expert
SEK/USD närmar sig mot 7,2 SEK/USD och många länder som har sina valutor knutna till USD (t ex Hong Kong) har också blivit dyrare.
Inte resmål men inköp av miles är ofta baserad i USD så det påverkar också vår kalkyl.
 

Matsson

Medlem
Har väntat 20 år på att resa till Oslo enbart för att nöjt leende göra en växling.
Jag hoppas på fortsatt ras i oljepriset så denna efterlängtade färd äntligen blir av:)
 
Toppen