Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Om Federal Reserve höjer räntan blir USD attraktivare än andra valutor så det kan hända att USD går upp ännu mer.
Däremot risken finns att aktiemarknaden går ner så på det viset USD kan gå neråt senare.

Svar: ingen vet :)

Japanska yen (JPY) har legat mellan 14 - 15 SEK per 100 JPY men det ligger nu ca 13,40 SEK per 100 JPY.

Under den här veckan gått JPY upp till 13,13 SEK per 100 JPY och om den fortsätter kan det bli 12 SEK per 100 JPY snart.

Screenshot20160212_01.png

Sydafrikas president Zuma för en politik som skulle få Mandela att vrida sig i graven, men ska man försöka se någonting positivt med det, så är det för oss turister: en monumental nedvärdering av randen som bör innebära att Sydafrika nu är bland de billigaste länderna i världen - man får nu otroliga 18 ZAR för en euro! Det var kanonbilligt och prisvärt redan vid kursen 14 ZAR:1 EUR...

SEK:ZAR är 1:1,89 just nu. 120 rand ger välgrillad (skulle påstå: bättre än här i Europa) nötbiff med tillbehör på genomsnittlig restaurang, 200 rand ger en flaska vin av god kvalitet direkt från godset, 1000 rand ger bungalow i Krüger eller bra medelklasshotell...osv.

Sydafrikas president Zuma för en politik som skulle få Mandela att vrida sig i graven, men ska man försöka se någonting positivt med det, så är det för oss turister: en monumental nedvärdering av randen som bör innebära att Sydafrika nu är bland de billigaste länderna i världen - man får nu otroliga 18 ZAR för en euro! Det var kanonbilligt och prisvärt redan vid kursen 14 ZAR:1 EUR...

SEK:ZAR är 1:1,89 just nu. 120 rand ger välgrillad (skulle påstå: bättre än här i Europa) nötbiff med tillbehör på genomsnittlig restaurang, 200 rand ger en flaska vin av god kvalitet direkt från godset, 1000 rand ger bungalow i Krüger eller bra medelklasshotell...osv.

Nyss hemkommen från Kapstaden och kan understryka det du säger. Jag har varit där ett gäng gånger senaste 10 åren. När jag kom dit första gången 2006 fick jag betala 130 KR för 100 Rand, nu fick jag betala 55 KR för 100 Rand. Samtidigt så är priserna i nivå med det du säger. Kollar man på Big Mac Index så ligger en burgare på 28 R i Sydafrika, vilket innebär att den kostar ca 15,5 kr. Vad ligger en Big Mac på i Sverige (äter aldrig på McD)? Det dubbla?

Så jag skulle säga i snitt halva priset överlag i Sydafrika. Samtidigt så är det i grunden billigare med bra mat och vin som du säger, så där blir det ännu mer värde för pengarna. Lägg där till att det är ett av de vackraste länderna i världen = väl värt ett besök!

Sen kanske ska tilläggas att man i Sydafrika är beredda på att priserna kommer börja gå upp för att kompensera för växelkursen, vilket väntas ske inom ett halvår eller så. På väg hem mellanlandade vi på JNB där de enl personalen redan kompenserat för växelkursen, vilket gjorde att man satte i halsen lite. En 33 cl dryck som normalt kostar ca 10R kostade istället 25-30R. Så ska man åka dit för växelkursen är det nog läge just nu och inte om ett halvår.

USD har passerat under 8kr nu, för första gången på mycket länge. Vågar man hoppas på en fortsatt trend nedåt så USA blir drägligt igen?

USD har passerat under 8kr nu, för första gången på mycket länge. Vågar man hoppas på en fortsatt trend nedåt så USA blir drägligt igen?
Jag har en känsla av att primärvalen där borta har börjat skapa oro på marknaden. Med amerikanska ögon sett ser det ju ut att bli ett val mellan pest eller kolera och jag tror att omvärlden börjar oroa sig för hur det ser ut på den republikanska sidan. Mao, jag tror det hela kan fortsätta tills valet åtminstonde.

Toppen