Senaste nytt

Resan till Seychellerna

Fick ni 1-2-1 kabin? Det är verkligen lotto, vi flög en 2 år gammal 787-9 för någon vecka sedan, men nitlott (2-2-2).

Om ni fick 1-2-1, kommentera gärna med regnr.

Trevlig resa! Säg till om ni vill ha tips, jag var på Praslin, La Dique och Mahé i totalt 16 dagar i maj.

tar gärna emot tips. Vi kommer befinna oss på Praslin och La Digue och har bokat en del utflykter. Men kan alltid vara något man missat!
 

aikelo

Medlem
Har ditt pass gått ut vid tillfället?
Annars gäller reglerna att det ska vara giltigt under tiden du är här!
Passet är giltigt tills den 13 december dvs 2 månader efter hemkomst.
Jag läste nått om att det måste vara giltigt i 6månader från inresa.
Om det är som du säger så är det ju toppen nyheter.
Mailade konsulatet innan idag för att räta ut alla frågetecken kring detta. Så väntar på svar från dem.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Passet är giltigt tills den 13 december dvs 2 månader efter hemkomst.
Jag läste nått om att det måste vara giltigt i 6månader från inresa.
Om det är som du säger så är det ju toppen nyheter.
Mailade konsulatet innan idag för att räta ut alla frågetecken kring detta. Så väntar på svar från dem.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Vi läste på en del också. Tror vi läste den infon ifrån Seychelles immigration sida.
Sambons pass går nämligen ut om två månader också.
Det va inga konstigheter att komma hit :)
 

aikelo

Medlem
Vi läste på en del också. Tror vi läste den infon ifrån Seychelles immigration sida.
Sambons pass går nämligen ut om två månader också.
Det va inga konstigheter att komma hit :)
Det där låter ju fantastiskt, har nu läst den sidan och jag ser nu att passet bara behöver vara giltigt tills man kommer hem igen.
Stort tack för info.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 
Fortsättning…

Efter vi landar på Addis gick vi igenom en Star Alliance Gold Track genom säkerhetskontrollen. Denna hade ett band och knappt något folk, annars va det minst 20-30min i den allmänna kön.
Dock så märkte vi att här kan egentligen vem som helst bara gå igenom.
Det stod en man som egentligen skulle kolla boardingkort men han gjorde sitt med att stå vid sidan av och kolla ner i mobilen :)

Väl igenom säkerhetskontrollen så gick vi bort och in i Guld-loungen vid Gate A13.
Klockan är nu cirka 06.30 så vi passade på att äta lite frukost och bokade in oss på var sin dusch som fanns inne i loungen. Väldigt skönt! Och väldigt fräsch. Rekommenderas!

Cirka 3h i loungen blev det och självklart testade jag deras kaffe-ceremoni innan vi gick till gaten.

upload_2022-8-24_12-40-55.jpeg


Vi fick informationen i loungen att vi skulle gå till A12 gaten istället för C6 som stod på biljetten. Jag va tvungen att dubbelkolla igen innan vi lämnade loungen. Detta stämde och det va tydligen en Gate endast för Businessclass och Gold passagerare. Där fick man sitta i en fin fåtölj innan dem kom och hämtade en och man fick åka en lite finare buss ut till planet.

upload_2022-8-24_12-44-32.jpeg


Nästa plan från Addis ut till Mahé va inte lika glamoröst som det fina nya planet innan :)
Men 2-2 konfiguration med stora bred säten som man ändå kunde fälla ner väldigt bra, funkade bra för 3,5h flygning.
Detta borde verkligen SAS ta och byta ut sina Plus stolar till när man reser ut i Europa.

Här fick man 3-rätters men vi valde 2 utan dessert denna gången. Vi va rätt mätta sedan loungen.
Gott att testa Etiopisk mat, jag som gillar stark mat så va detta perfekt.
upload_2022-8-24_12-49-17.jpeg


Fortsättning följer…
 
Kul med Seychellerna och rapport åker dit i slutet av november, praslin och raffles Hotel. Fråga behöver man gå genom security när man landat i Addis? Kom gärna med tips på grejer att göra och se, även om @Mattias Holmén kan komma med tips, skulle uppskattas
 
Kul med Seychellerna och rapport åker dit i slutet av november, praslin och raffles Hotel. Fråga behöver man gå genom security när man landat i Addis? Kom gärna med tips på grejer att göra och se, även om @Mattias Holmén kan komma med tips, skulle uppskattas

ja du går igenom security, men airside, vilket tar Max 5-10 minuter. Sedan ytterligare någon minut till loungen.

Vi bodde ett stenkast från Raffles (cote’d’or). Bästa stranden (enligt oss i maj) är helt klart Anse Lazio.

Jag kanske skriver ihop en reserapport i helgen!

7F40B239-3196-4C29-9284-C3A1218B497B.jpeg
 
Efter varit ouppkopplad några dagar så gör jag ett nytt försök på en uppdatering.

upload_2022-8-31_16-20-5.jpeg


upload_2022-8-31_16-20-32.jpeg


Vi landade på Mahé och tog oss vidare med minsta planet jag har åkt till Praslin.
Där spenderade vi 4 nätter på Cote D’Or stranden.

upload_2022-8-31_16-29-26.jpeg


Vi fick som alltid när vi reser *otursfåglar?* inte vårat bagage. Dem kom nämligen fram på dag 4 och dag 6…
Älskar SAS och Arlanda i dessa tider!

Andra dagen hade vi hyrt bil i 3 dagar för att ta oss runt på ön.
Vi åkte till Anse Lazio som vi kollat upp innan som skulle vara väldigt fint.
OTROLIG!
Bästa stranden på hela resan helt klart!

upload_2022-8-31_16-28-58.jpeg


Vi va även ute på Ön Curieuse där det finns Jättesköldpaddor som går runt och lever på ön. Mäktiga djur!
Vi tog en heldag med båt och barbecue, väldigt god mat som man fick grillad på ön.

upload_2022-8-31_16-31-11.jpeg


Även några timmar i nationalparken Vallée de Mai för att kolla på alla deras Coco de mer och Black Parrot.
Fågeln hittade vi inte, vilket va tråkigt.

Fortsättning följer.. Då från Ön La Digue :)
 
Toppen