Senaste nytt

Resan till Seychellerna

Hej BC:are!

Tänkte det va kul att göra en lite Semi-live rapport för mig och min sambos resa till Seychellerna.

Vi hade nämligen själva svårt att hitta någon som åkt dit och gjort en rapport :)

————————————————————

Resan bokades i Januari. Det va en slump egentligen att det blev Seychellerna. Inte några direkta vänner eller bekanta som varit där som man kunnat få lite tips ifrån.
Men Spännande tänkte vi!

Såhär har vi bokat:
GOT - ARN SAS Plus
ARN - ADD Ethiopian Airlines Business
ADD - SEZ Ethiopian Airlines Business
SEZ - PRI Air Seychelles

PRI - SEZ Air Seychelles
SEZ - ADD Ethiopian Airlines Business
ADD - ARN Ethiopian Airlines Business
ARN - GOT SAS Plus


————————————————————

Våran resa startar idag 22/8 från Göteborg i SAS Loungen på Landvetter. Börjar med tomatsoppa och öl. Funkar alltid!

upload_2022-8-22_17-51-54.jpeg


Vi kommer om en stund att åka upp till Stockholm. Där vi tänkte ta en snabb tur in i Loungen och kolla läget. Har cirka 1,5h innan nästa flyg ner till Addis avgår.
Återkommer angående detta!


Vi har haft koll på vilken utav alla flygplanstyper som åker denna rutten. Och Ethiopian verkar komma med lite vad som helst. Vi har hållit tummarna för att åka den nya 787-9 med konfigurationen 1-2-1.
Hela förra veckan så flögs nämligen den gamla 777-300ER planet med 2-3-2 konfiguration. Och innan det har det varit väldigt blandat.

MEN! Igår fick vi våra böner hörda tydligen.
Det flögs upp ett nytt 787-9 plan till Stockholm och vidare till Oslo!
Och idag fick vi detta bekräftat också ;)


Uppdaterar allt eftersom!
Hoppas detta är intressant för någon på forumet i alla fall :)

// En hyfsat nybliven flygentusiast Tim
 
Fortsättning…

Det vändande planet från Stockholm blev försenat 50 minuter så det blev absolut ingen snabb runda in på lounge på Arlanda.

Eftersom Ethiopian åker från gate F62 som ligger allra längst bort och SAS landade på Gate A20 fick vi näst intill köra löpet för att hinna med Final Call till Addis.

Väl vid gaten kollades bara Covidpass. Men den ena som jobbade i frontdesk hade ingen aning vad för regler som gällde för Seychellerna och fick fråga en annan i personalen. Skumt tyckte jag och gick på planet sista av alla :)

Men!
Härifrån, wow säger jag bara!
Vilken jäkla service och vilken otrolig flygning detta var! Och med den nya Dreamlinern med 1-2-1 konfiguration!

Jag ska vara ärlig och säga att jag hade NOLL förväntningar på Ethiopian Airlines innan denna resa. Det kanske va bra, jag vet inte.

Vi kom ombord och personalen tilltalade oss med hela våra namn och visade oss till platserna.
Vi hade valt sen innan de två mitten sätena 1D , 1H men var beredda på att byta ifall det skulle bli den gamla layouten 2-3-2.
Sjukt flyt att få den nya kabinen!
Om jag fattat det rätt så finns det nämligen bara två 787 plan med denna kabinen i deras flotta.

@Mattias Holmén Planets Regnummer är ET-AXS! Kom ihåg detta :)



Sätena va supersköna och hade gott om benutrymme!
Jag är 185cm och det va inga konstigheter.
Cirka 10 passagerare va med i business kabinen.

Maten kunde absolut varit bättre men det var heller inget fel på den.
Champagnen va god och även cognac efter maten :)

Det blev cirka 3h sömn innan det var dags att gå ner för landning.

Fortsätter uppdateringen imorgon efter en god natts sömn efter 24h dörr till dörr på resande fot.
 

Attachments

  • upload_2022-8-23_20-39-8.jpeg
    upload_2022-8-23_20-39-8.jpeg
    70,6 KB · Visningar: 217
Toppen