Näst sista dagen var det blött och kallt uppe på bergskanten så den spenderades på soffan läsandes sista boken i Guillous 1900-tals serie. Spännande.
En sista matlagningskväll med grillad secreto (griskind) fick det bli.
Såklart när jag vaknade sista morgonen var det strålande sol och 22 grader, och man såg La Gomera klart och tydligt. Mina trevliga husvärdar beklagde väderoturen. Fick i alla fall en solig biltur den timmen det tog att köra tillbaka Fiaten till TFN.
Men för att ta mig till flyget igår från LPA tog jag snabbfärjan från Santa Cruz på Teneriffa i förrgår. Det var väldigt smidigt, direkt från city till city med båtbuss inräknad.
Sen behövde jag ju nånstans att sova i Las Palmas så jag bokade en billig lägenhet på Airbnb (€40 för en natt). Såklart blev det lite mer problem. Äntligen en riktig motgång och inte bara oro! Ursäkta om ni tröttnar på denna story
Tyvärr visade det sig att just den Airbnb-värden krävde ett nytaget coronatest, gick inte alls annars. Det var ju inte aktuellt för mig att fixa det och punga ut med ytterligare €180 för att få sova där. Som tur var hade AC Mariott Iberia inga problem att ta emot mig som gäst igen, tvärtom blev jag varmt välkomnad tillbaka av personalen som kände igen mig. Skönt det.
På LPA igår var det ganska knökat med folk. Många barnfamiljer skulle väl hem till skolstarten idag. SAS hade tre diskar öppna för två flighter (till ARN och CPH) men det tog en timme att checka in bagaget, även om jag stod i Plus-kön. Sen stod det "Fast Track at LPA" på boardingkortet men den hittade jag inte. Lounge behöver vi inte tala om, blev Burger King istället.
Exakt samma Neo-kärra hem som på ditvägen, några ur crewet var samma också. Samma snacks ombord och hade egen rad i Plus också.
Berglund-fanclub sammanträdde med Ramlösa som dracks låååångsamt
Inte mycket nytt att berätta om där ifrån alltså. Snabbt gick det hem också, 05:13 säger FR24 men vet att vi startade 14 min senare än vad dom bokförde så flygtiden var under 5h i luften. Snabbt fick vi bagaget (inget fackmöte/fikapaus hos bagagekillarna på ARN tydligen). Arlanda Express tajmades precis och 25 min senare låg jag i sängen på Nordic Light Hotell.
Jättefint deluxrum! Synd att jag inte skulle utnyttja det mer än i 6 timmar, varv 2 följde jag kaoset i Washington på TV. Checka ut tidigt, fick en "frukostpåse" och tog X2000 hem imorse (jag envisas med att inte säga "Snabbtåget").
Nordic Light hotells frukostpåse.
Min enda förmån som SJ Prio Grå, gratis kaffe, utnyttjades två ggr. Hemma 5 min innan det var dags att stämpla in på hemmakontoret. Det tycker jag räknas som bra utnyttjad semestertid.
Borta bra men hemma bäst!
Men från +20 grader och sol till -5 och snö på 6h, det blev en rejäl kontrast det. Burr!
Dags att summera lite.
Skönt att ha sin Kanarieöarna-debut gjord. Nu känns det ju så mycket lättare att åka dit igen om det blir läge. Inte alls det charterresemål som jag haft fördomar om. Särskilt kan jag tänka mig att flyga till TFS när SAS flyger direkt dit, hyra bil och bo nånstans på nordvästra sida av Teneriffa. Så lugnt och skönt.
Nu kanske jag hade väldig tur i coronaoturen att det var ont om andra turister. Ni som har varit här under högsäsong tidigare får gärna fylla i hur det brukar vara där?
Och så känns det skönt att vara tillbaka i resetakterna. Nu blir det lättare att sitta hemma och avgöra vart jag kan tänka mig att åka senare i år när jag nu vet vad som krävs och hur det är att resa under en pandemi.
Tack!