Kul att ni uppskattar rapporteringen!
Den här reserapporten hade ju kunnat sluta här med att jag åkte raka vägen hem från Arlanda och la mig under täcket i en vecka. Istället blir det nu en blogg ala "traveling during covid times". Häng på!
Flyget ner tog ju 6 timmar. Måste vara den längsta linjen SAS har med narrowbody. Var lite orolig hur 6h med munskydd skulle gå.
Flygningen utfördes av SAS Ireland. Gissar att dom har sånna arbetstidsregler att dom får jobba returen också, som är åter i Stockholm 22.20. Det blir ett 12-timmars pass.
Crew var således inte så "SAS:iga" vilket kan vara en fördel. Dom bryr sig inte om vad folk gör, utför bara sitt jobb korrekt och trevligt. Kan tänka mig att dom äldre snorkiga SAS-damerna har fullt upp med att gå runt och tillrättavisa folk som inte har munskyddet på. När alla ombord testat sig innan, eller snart en del med vaccin i kroppen, borde det kunna lättas på dessa regler snart.
Som tur var det glest ombord, så man kunde sträcka ut sig. Hade en hel rad längst bak i Plus för mig själv. Skönt.
Serveringen efter start bestod av polarrulle, snacks och alkoholfri dryck. Ingen alkohol och inget kaffe fanns ombord. Värdet i Plus sjunker ju lite då men 999 kronor +5100 EB är ju inte dåligt för en egen stolsrad i 6h. Bristen på medpassagerare kompenserar för sämre catering.
Dom irländska crewkillarna såg till att förse oss med snacks och dryck även ytterligare två gånger. Ville man ha mer mellan gångerna dom gick med vagnen gick det också bra.
Wifi:t funkade tills vi lämnade Portugals kust. Sen var det dött sista två timmarna. Kan vara bra att veta om ni ska göra något viktigt på mobilen eller datorn ombord på en A320neo-flygning till LPA.
Folk ombord var mest unga och medelålders par. Svenska och tyska hörde jag. Inga alkoholstinna grabbgäng på partyresa och inga barn. Så väldigt lugnt ombord. Crew var nog nöjda med det.
Vi landade på utsatt tid på ett soldisigt LPA.
Min hjärna spelade upp denna låt i huvudet:
Med Suntrip mot solen - Ur Lasse Åbergs film sällskapsresan, a song by Bengt Palmers on Spotify
Vi var nog ett av få plan som landade vid 15-tiden för att inga andra passagerare syntes till. På spanskt vis kollades det inte så noga på pappren. Bara man kunde scanna QR-koden från hälsodeklarationen så blev man snabbt insläppt i bagagehallen. Väskan kom snabbt och sen tog jag en buss in mot stan.
Väl på hotellet ville dom ta en kopia på PCR-testet, så där kom det till nytta i alla fall.
Hotellet är helt okej. Ser sjabbigt utanpå men standarden på rummen är som vilket Clarion som helst hemma. Poolen stängd såklart. Parkering precis utanför. Standard-frukost med kaffe, juce, frukt, bröd och pålägg. Funkar fint för den som likt mig inte kräver en uppsjö av olika tillagade rätter.
Utsikt från hotellbalkongen.
Reglerna här är väl samma som hemma, men munskydd är obligatoriskt. Nu vill jag inte ta ställning för/emot Sverige och Spaniens olika "strategier" för att bekämpa smittspridningen, det hör inte hemma på detta forum, men det är tydligt att folk här inte alls tänker på att hålla avstånd. Det är ju en del av deras kultur att umgås nära med många. Lite ovant, man har ju knappt stått nära någon i en kö i år. Problemet med munskydden är ju att dom ska vara på jämt, och det kontrolleras av vakter i varuhus. Men det åker av när dom röker, pratar i mobil, sitter i bilen, äter eller träffar nån man vill prata med...så i praktiken 50% av tiden utomhus. I butiker och på restauranger ser det ut som vanligt, men inga kömarkeringar syns till. Lite slappt jämfört med hemma kan man tycka, med tanke på det nationella nödläge Spanien befinner sig i. Munskyddet vänjer man sig vid att ha på sig efter en dag, som med ett par nya brillor eller så.
Exakt vad som gäller på Kanarieöarna kan man läsa här:
Canary Islands is saying HOLA again | You're on the Canary Islands Tourism website.
Finns även på svenska men dem engelska versionen uppdateras oftare.
Fullt på gatorna och i affärerna i Las Palmas, men ser inte ut som turister. Nån backpacker. Inga barnfamiljer. Dom enda man hör som inte pratar spanska är britter, men dom bor nog här nere hela vintersäsongen.
Jag kan inte jämföra med hur det brukar vara, men antar att det brukar vara knökfullt här runt jul och nyår. Många invånare här lever ju på turismen, men kan tänka mig att dom tycker det är skönt att det är lugnt här en säsong. Det blir ju också lite unikt för oss turister som är här nu, att det är lugnt. Känslan är lite som veckan efter att högsäsongen tagit slut på Gotland eller Tylösand. Det mesta är öppet, men några skyltfönster är igentejpade. Inga nattklubbar verkar vara igång, även om utegångsförbudet nattetid i Spanien inte gäller här.
Gick mest runt i Las Palmas idag, innan jag hämtade ut hyrbilen. Den var visst bokad till den 29:e, eftersom det var då jag skulle ankomma egentligen. Men det är alltid skönt att hinna landa på ett ställe lite innan man sätter sig framför ratten. Tät trafik!
Så här långt känns det ändå värt allt jobb innan resan. Skönt när man väl är iväg och får en paus från vintern hemma.
Men hörrni! Jag har tydligen glömt bort hur man gör när man reser! 10,5 månader sen jag kom hem från senaste resan och jag som annars är så resevan inser att det är en färskvara.
Till exempel glömde jag passet i väskan jag checkade in på Arlanda. (Kom på det på väg till loungen. Väldigt hjälpsam Loungevärdinna hjälpte mig. Ut igen, ner, upp, hämta väskan från en SAS-kille, ta ut passet, checka in väskan igen, genom säkerhetskontrollen och tillbaka i loungen. Som tur var hade jag tid över och det var väldigt lungt på Arlanda. Tack alla som hjälpte mig.)
Känner mig jätteovan! Gömt fixa utlandssurfen på nytt mobilabonemang.
Glömt vissa grejer jag alltid har med mig. Garvar åt mig själv!
Det får mig att tänka på hur vi vana resenärer ibland stör oss på andra mindre vana resenärer. Dom kanske bara flyger en gång per år. Nu förstår jag dem. Respekt.
Och kom ihåg; En resa blir inte av förens den blir av. Du kan planera i månader allt i detalj. Och även om du tror att resan ska bli av så blir det inte helt säkert innan den blir av, så att säga. Så mycket kan hända som ändrar allt. Flyg ställas in, oroligheter i landet, väderproblem och du kan bli sjuk. Så när du väl är på plats, försök vara i nuet och njut!