Senaste nytt

Resa till Thailand inom kort!

Ja, om man blir ertappad innan utresan, eller vid upprepade förseelser. (Efter regelskärpningen rapporteras det t o m att folk som rest på turistvisum lite väl många gånger senaste året kan ha problem att komma in i landet..)
Men allvarligaste här är kanske att denna uppgift:
"The good news is that if you pay the fine and then leave the country then you won’t have any problem returning to Thailand at a future date. There won’t be any black mark next to your name"
står i ett helt eget stycke utan minsta reservation för 90 dagar öht. Man får alltså lätt uppfattningen att man inte kan bli svartlistad så länge man betalar.
Jag tycker det står ganska tydligt att under 90 dagar så är det "bara" böter och ingen banning, se första stycket på sidan Dr Miles länkade till.

Overstaying your visa is illegal. If you overstay for a short period you will have to pay a fine. However, if you overstay for more than 90 days then it is a serious offence and the result will be you are deported from Thailand and banned from visiting again.

Bilderna ofanför denna text är också ganska tydliga. Över 90 dagar och man får 1 års avstängning. 1 år overstay -> 3 års ban e t c.

Jag förstår ärligt talat inte hur man tänker när man stannar i ett land längre än vad som är tillåtet, oavsett om det är 1, 3 eller 10 dagar. Hur jäkla svårt kan det vara att följa de regler som finns? Visar det sig att man räknat fel, bokat om eller av annan orsak "råkar" stanna 31 dagar i Thailand är det väl bara att knata iväg till närmsta immigration innan de 30 dagarna gått med sitt pass, ta två foton, fylla i ett papper och casha 1900B och vips så kan man stanna lagligt i 30 dagar extra. Har man redan stämplat upp en gång får man väl se till att lämna landet på en visarun, hur jäkla svårt kan det vara...?

Jag har varit i Thailand uppåt 40 gånger, allt emellan 14 dagar och 6 månader i stöten och jag skulle aldrig komma på tanken att ta ens 1 dags overstay. Den dagen (dag 31) man exempelvis blir påkörd och behöver vård och förväntar sig att försäkringen skall gälla och det visar sig att du är i landet illegalt vill inte jag uppleva i alla fall. Jag vet folk som blivit utsatta för kontroll (typ kört moppe utan hjälm) som varit i Thailand illegalt och deras berättelser om behandlingen i "Monkey house" är definitivt inte att jämföra med att bo på Hilton...

Jag tycker att det är uselt att ens tänka tanken och kalkylera med overstay, oavsett antal dagar. Det finns visum att söka innan man åker, det finns immigration som tillåter en att köpa extra dagar. Får man 30 dagar vid ankomst så skall man lämna i tid eller lösa det på lagligt sätt.

Just my 2 cents.
Soliga men blåsiga hälsningar från Phuket :)

Håller med föregående. Det är bara dumt att chansa och risken finns att man hamnar i rejäl knipa. Speciellt i en militärdiktatur som Thailand!

Jag förstår ärligt talat inte hur man tänker när man stannar i ett land längre än vad som är tillåtet, oavsett om det är 1, 3 eller 10 dagar. Hur jäkla svårt kan det vara att följa de regler som finns? Visar det sig att man räknat fel, bokat om eller av annan orsak "råkar" stanna 31 dagar i Thailand är det väl bara att knata iväg till närmsta immigration innan de 30 dagarna gått med sitt pass, ta två foton, fylla i ett papper och casha 1900B och vips så kan man stanna lagligt i 30 dagar extra. Har man redan stämplat upp en gång får man väl se till att lämna landet på en visarun, hur jäkla svårt kan det vara...?

Jag har varit i Thailand uppåt 40 gånger, allt emellan 14 dagar och 6 månader i stöten och jag skulle aldrig komma på tanken att ta ens 1 dags overstay. Den dagen (dag 31) man exempelvis blir påkörd och behöver vård och förväntar sig att försäkringen skall gälla och det visar sig att du är i landet illegalt vill inte jag uppleva i alla fall. Jag vet folk som blivit utsatta för kontroll (typ kört moppe utan hjälm) som varit i Thailand illegalt och deras berättelser om behandlingen i "Monkey house" är definitivt inte att jämföra med att bo på Hilton...

Jag tycker att det är uselt att ens tänka tanken och kalkylera med overstay, oavsett antal dagar. Det finns visum att söka innan man åker, det finns immigration som tillåter en att köpa extra dagar. Får man 30 dagar vid ankomst så skall man lämna i tid eller lösa det på lagligt sätt.

Just my 2 cents.

Håller fullständigt med. Jag har arbetat i 7 år i landet och dessutom ett stort antal resor av varierande längd sedan -78.
Jag vet folk som blivit haffade ute på stan med en (1) dags overstay vilket resulterat i ett par dagar i lokalt "monkey house".
Har haft många kontakter med lokala myndigheter i landet och vad det står i papper och vad som sedan tillämpas överensstämmer
inte alltid.

Kom precis hem från BKK och hade stannat 10 över 30 dagars visumet, inga som helst problem, du betalar THB500 för varje dag du stannar efter de 30 dagarna.

Ett större problem är att flygbolaget kan vägra incheckning om du inte har ett visum eller en returbiljett inom 30 dagar. Lufthansa har börjat tillämpa detta. "Ask me how I know......"

• Gilla
Reactions: SG
Jag förstår ärligt talat inte hur man tänker när man stannar i ett land längre än vad som är tillåtet, oavsett om det är 1, 3 eller 10 dagar.

Människors naivitet har ökat något enormt på sistone, allt från detta till att man är upprörd att det kan komma upp olämpliga videos på YouTube när man lämnar ungen ensam med iPaden på autoplay...

Just my 2 cents.
Ett av problemen med Thailand, USA, m fl länder är att det faktiskt inte finns några "tydliga regler". I det finstilta reserverar man sig för att visum, Esta, etc inte ger någon absolut rätt till inresa, utan det är upp till den enskilde immigrationstjänstemannen att godkänna, eller avslå beroende på om han ser problem med din profil etc.
Efter juntans åtstramningar kommer det mer o mer rapporter att man börjat tillämpa detta hårdare.

Innan dess har jag varit med om en hel del märkligheter:

- En resekamrat av annan nationalitet var hänvisad till Visa on arrival, vilket ger 30 dagar, vilket vi hade tolkat som en månad, vilket man dock inte
tillämpade.
Eftersom flyget dessutom avgick typ 10 min efter midnatt fick man det därför till att hon skulle vara i landet 2 dagar längre än Visa on arrival kan
medge.
Detta löste man rätt elegant genom att helt enkelt debitera henne 2 dagars böter (för ett brott hon alltså ännu inte begått!) i förskott.
- En immigrationkille bötfällde mig för 4 dagars overstay. I slutet av processen infann sig hans chef, som dessutom var killens far.
Han tyckte att jag borde ge sonen en muta eftersom han hade expedierat böterna ovanligt snabbt och effektivt!
- En annan gång hade jag 33 dagars overstay beroende på ett logistiskt problem. Tjänstemännen blandade dock ihop de västerländska månaderna och fick det till att det var två dagar.
(Jag fullkomligt slet ut tusenlappen ur plånboken...)

Däremot har jag (till skillnad från dig tydligen) aldrig lyckats få 30 dagars förlängning av en TM6 inresa (alltså visumfrihet för svenskar m fl.)
Har alltid fått höra att det maximala de kan medge är 5 dagar för 1900 B. Vilket gör det minst sagt tveksamt om det är värt det med tanke på att det i regel tar nästan en hel dag att fixa, o böterna alltså bara är 600 B högre...

Halvmulna hälsningar från ett blåsigt Samui. ;-)

Toppen