Senaste nytt

Resa till och inom USA med svenskt provisoriskt pass

Tomas E

Medlem
Blev glatt överraskad när jag idag hörde om en som rest till USA på provisoriskt pass, trodde det inte var möjligt! Mina barn och jag kommer inte hinna få våra pass i tid, situation är som följer:

26:e juni Arlanda-Lissabon med TAP 18.55
28:e juni Lissabon-San fransisco TAP 9.50
13:e juli LAX-SFO-LIS-ARN United/TAP

Det provisoriska passet kan TIDIGAST tas 72 timmar innan, det innebär ju 18.55 den 23:e men i praktiken på midsommaraftons morgon. Låt säga att vi lyckas få det på midsommar, då ska ju ESTA fyllas i och det måste lämnas SENAST 72 timmar innan? Det är den ekvationen jag inte får ihop.
Utmaningen är väl att forcera köerna till provisoriskt pass och det maxantal de klarar av per dag under sina öppettider? Varför inte chansa på att polisen är beredd att utfärda provisoriskt pass under sina öppettider så länge dagen är rätt, även om det skulle bli 80 h? D.v.s. ta dig dit den 23:e. Jag har inte provat själv eftersom mitt pass fortfarande är giltigt.
Tycker man om att leva farligt så behövs väl ESTA först när man är framme i USA snarare än vid avresan? :) Jag har inte behövt visa mitt ESTA vid avfärd i Sverige utan endera fått frågan om jag har ESTA eller ingen fråga alls.
 

mha321

Medlem
Tycker man om att leva farligt så behövs väl ESTA först när man är framme i USA snarare än vid avresan? :) Jag har inte behövt visa mitt ESTA vid avfärd i Sverige utan endera fått frågan om jag har ESTA eller ingen fråga alls.

Däremot har du registrerat passnumret i apis som måste vara gjort före avgörs. Det *ska* kollas där. Online mot systemen - eftersom man aldrig behöver ha med ett printat esta. Sedan kan ett flygbolag slarva, men de brukar nog vara noggranna med esta just.

Jag har tex en bekant som fick sitt esta indraget (av okänd anledning), och han blev avvisad vid incheck på Arlanda och fick inte fortsätta.
 

Hyveln

Medlem
Utmaningen är väl att forcera köerna till provisoriskt pass och det maxantal de klarar av per dag under sina öppettider? Varför inte chansa på att polisen är beredd att utfärda provisoriskt pass under sina öppettider så länge dagen är rätt, även om det skulle bli 80 h? D.v.s. ta dig dit den 23:e. Jag har inte provat själv eftersom mitt pass fortfarande är giltigt.
Tycker man om att leva farligt så behövs väl ESTA först när man är framme i USA snarare än vid avresan? :) Jag har inte behövt visa mitt ESTA vid avfärd i Sverige utan endera fått frågan om jag har ESTA eller ingen fråga alls.

Ja jag funderar också på att börja köa 23:e, förhoppningen är annars att det ska vara lite mindre folk på midsommarafton men det kanske är önsketänkande.
 

Megs

Ny medlem
Jag är också i samma situation. Min pojkvän och jag ska åka till Nee York för en månad. Jag är amerikansk medborgare, allt är klart och ordnat för min del men killens pass gick ut i fjol och visste inte om det tills vi bokade flyget.Han har ansökt om att förnya sitt pass den 23:e Maj men leveranstider har blivit förlängd tills V.29 och vi åker 1:a Juli.

Jag har varit i panik sedan dess och det finns motstridiga information, vissa webbplatser (dock inte trovärdig när det står :. com osv) säger att det inte går och vissa (trovärdig webbsidan:. gov och osv) säger att så länge passet är e-pass så går det bra. Passet alltså måste had den där biometriska symbolen vilken den provisoriskt pass har.

Jag hade tagit kontakt med den amerikanska ambassaden i Stockholm i April strax efter vi bokade flyget och frågade om allt det här. Den som jag pratade med sa att det var ingen problem alls att åka med den provisoriskt pass och att använda den till ETSA. Jag var lugn ett tag tills den här veckan då avresan är 1:a Juli så jag ville dubbel kolla. Jag ringde till ETSA kundtjänsten och frågade och blev informerad att det skulle inte gå att ansöka om ETSA med ett provisoriskt pass. När jag frågade varför tjejen kunde inte ge mig ett svar, hon sa att det skulle inte funka för att det har inte det chippet som behövs... Men jag kollade. Chippet finns ju, annars kan det inte ha den där biometriska symbolen. Jag också frågade varför ambassaden säger en sak när de säger en annat och läste till henne deras krav för ansökan på deras webbsida, hon bara höll till att det skulle inte gå. I alla fall jag tänkte inte tar det där svaret. Och ringde till JFK Immigration och killen som jag pratatde med var så trevlig och informativ. Han sa att det går att ansök till ETSA och att åka med den provisoriskt pass. Han jobbar i Terminal 4 och han sa att de inte avvisar folk pga provisoriskt pass, det är ju hela syftet med provisoriskt pass, jag berättade om. De där som jag pratade med och han var väldigt förvirrad och sa att det är inte så. Nu är jag lite lugnare och med allt han sa det känns positivt, det är bara ETSA ansökan jag är orolig för.

Så nu ska min kille skaffa provisoriskt passet 28:e juni då det är precis 72 timmar innan avresan och ansök till ETSA direkt efter. Förhoppningsvis löser det sig.

Skulle vilja veta hur det gick för er som skulle också åka med provisoriskt pass.
 

Hachans

Medlem
Jag är också i samma situation. Min pojkvän och jag ska åka till Nee York för en månad. Jag är amerikansk medborgare, allt är klart och ordnat för min del men killens pass gick ut i fjol och visste inte om det tills vi bokade flyget.Han har ansökt om att förnya sitt pass den 23:e Maj men leveranstider har blivit förlängd tills V.29 och vi åker 1:a Juli.

Jag har varit i panik sedan dess och det finns motstridiga information, vissa webbplatser (dock inte trovärdig när det står :. com osv) säger att det inte går och vissa (trovärdig webbsidan:. gov och osv) säger att så länge passet är e-pass så går det bra. Passet alltså måste had den där biometriska symbolen vilken den provisoriskt pass har.

Jag hade tagit kontakt med den amerikanska ambassaden i Stockholm i April strax efter vi bokade flyget och frågade om allt det här. Den som jag pratade med sa att det var ingen problem alls att åka med den provisoriskt pass och att använda den till ETSA. Jag var lugn ett tag tills den här veckan då avresan är 1:a Juli så jag ville dubbel kolla. Jag ringde till ETSA kundtjänsten och frågade och blev informerad att det skulle inte gå att ansöka om ETSA med ett provisoriskt pass. När jag frågade varför tjejen kunde inte ge mig ett svar, hon sa att det skulle inte funka för att det har inte det chippet som behövs... Men jag kollade. Chippet finns ju, annars kan det inte ha den där biometriska symbolen. Jag också frågade varför ambassaden säger en sak när de säger en annat och läste till henne deras krav för ansökan på deras webbsida, hon bara höll till att det skulle inte gå. I alla fall jag tänkte inte tar det där svaret. Och ringde till JFK Immigration och killen som jag pratatde med var så trevlig och informativ. Han sa att det går att ansök till ETSA och att åka med den provisoriskt pass. Han jobbar i Terminal 4 och han sa att de inte avvisar folk pga provisoriskt pass, det är ju hela syftet med provisoriskt pass, jag berättade om. De där som jag pratade med och han var väldigt förvirrad och sa att det är inte så. Nu är jag lite lugnare och med allt han sa det känns positivt, det är bara ETSA ansökan jag är orolig för.

Så nu ska min kille skaffa provisoriskt passet 28:e juni då det är precis 72 timmar innan avresan och ansök till ETSA direkt efter. Förhoppningsvis löser det sig.

Skulle vilja veta hur det gick för er som skulle också åka med provisoriskt pass.

Mycket av detta har blivit så rörigt för att man blandat ihop grejer.

- Rosa pass är en giltig resehandling.
- Det rosa passet kan bara fås 72 timmar innan avfärd.
- ESTA garanteras inte närmare än 72 timmar innan avgång. Vilket innebär att det finns en stor risk att man inte blir beviljad ESTA i tid. Men man kan också ha tur. Blir man inte beviljad esta så kan man alltså inte använda sitt rosa pass. Ingen vill ge några garantier därför att man ska förlita sig på rosa pass.

Och varför är detta viktigt i sammanhanget? Jo, för du kan tex ha ett fortfarande giltigt visum i ditt utgångna pass. Detta är då giltigt tillsammans med ditt rosa pass (och du behöver inte söka esta). Då har du en giltig resehandling.

Med andra ord, som man frågar får man svar - rosa pass fungerar under förutsättning att ESTA blir beviljat i tid!
 
Skulle precis gå in och skriva en tråd om detta. Så "glad" att fler sitter i samma båt.

Mitt svenska pass går ut ut i augusti och tanken var att jag skulle förnya det nu i sommar när vi var hemma (vi bor i USA). Med tanke på köerna vi nu ser ångrar jag att jag inte gjorde det redan i vintras när vi var hemma. Vi flyger tillbaka till USA i början av augusti.

Mitt pass är dock giltigt för utresan men löper ut under tiden vi är i USA (iom. att vi bor där). Det jag försöker lista ut nu är om jag kan beställa mitt nya pass i Sverige och hämta ut på det ambassaden i USA, när jag väl ska resa hem. Osäker dock på vad incheckningen/passkontrollen säger om att mitt pass löper ut några veckor efter utresan till USA....? De kanske undrar hur man ska ta sig hem? :)

Om det nu inte går så är jag också inne på provisoriskt pass, men jag undrar vad samma instanser säger när jag kommer med ett provisoriskt pass när jag ska stanna flera månader. Har för mig att de provisoriska har begränsad giltighetstid?

Tacksam för hjälp!
 

Tomas E

Medlem
Mitt pass är dock giltigt för utresan men löper ut under tiden vi är i USA (iom. att vi bor där). Det jag försöker lista ut nu är om jag kan beställa mitt nya pass i Sverige och hämta ut på det ambassaden i USA, när jag väl ska resa hem.
Den enkla delen av din fråga har svaret "ja", se nedan, men lägg märke till den långa produktionstiden som gäller f.n.! - att hitta tid på passexpeditionen är inte den enda flaskhalsen...

Hur går det till på passexpeditionen?
...

Du kan välja på vilken passexpedition i Sverige du vill hämta ut ditt pass eller nationella id-kort. Du kan även hämta ditt pass eller nationella id-kort på svensk ambassad i utlandet. Du har ingen möjlighet att ändra ditt val efter att ansökan är registrerad.

Kan jag hämta mitt pass eller nationella id-kort på en ambassad eller konsulat?
Du kan hämta ut pass och nationellt id-kort på de flesta av Sveriges ambassader. Passhandläggaren vet på vilka ambassader du kan hämta din handling. Det kostar cirka 200 kronor extra och betalas i lokal valuta på ambassaden. Observera att det kan ta längre tid att leverera en resehandling till svensk ambassad i utlandet.

Svar på vanliga frågor om pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten

De som ansökt om pass i veckan förväntas få sitt pass först v. 36, vilket är i början av september. Jag vet inte om detta är en solid prognos eller om polisen nu "tar till extra" för att inte kunna anklagas för att lova något de inte kan hålla. Tittar man i listan så verkar leveranstiden öka med en vecka per vecka, d.v.s. varje veckas passbeställningar tar upp två veckor i passproduktionen! :confused:
Preliminära leveransdatum av pass beroende på ansökningsperiod | Polismyndigheten
 
Last edited:
Den enkla delen av din fråga har svaret "ja", se nedan, men lägg märke till den långa produktionstiden som gäller f.n.! - att hitta tid på passexpeditionen är inte den enda flaskhalsen...

Hur går det till på passexpeditionen?
...

Du kan välja på vilken passexpedition i Sverige du vill hämta ut ditt pass eller nationella id-kort. Du kan även hämta ditt pass eller nationella id-kort på svensk ambassad i utlandet. Du har ingen möjlighet att ändra ditt val efter att ansökan är registrerad.

Kan jag hämta mitt pass eller nationella id-kort på en ambassad eller konsulat?
Du kan hämta ut pass och nationellt id-kort på de flesta av Sveriges ambassader. Passhandläggaren vet på vilka ambassader du kan hämta din handling. Det kostar cirka 200 kronor extra och betalas i lokal valuta på ambassaden. Observera att det kan ta längre tid att leverera en resehandling till svensk ambassad i utlandet.

Svar på vanliga frågor om pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten

De som ansökt om pass i veckan förväntas få sitt pass först v. 36, vilket är i början av september. Jag vet inte om detta är en solid prognos eller om polisen nu "tar till extra" för att inte kunna anklagas för att lova något de inte kan hålla. Tittar man i listan så verkar leveranstiden öka med en vecka per vecka, d.v.s. varje veckas passbeställningar tar upp två veckor i passproduktionen! :confused:
Preliminära leveransdatum av pass beroende på ansökningsperiod | Polismyndigheten

Ja, det är väldigt långa leveranstider. Men för min del kan passet få dyka upp på ambassaden senare i höst, då vi inte flyger till Sverige förrän i december. Jag är mer oroad för att USA inte ska släppa in mig med mitt pass-som-går-ut-om-3-veckor-och-killen-ska-få-nytt-i-USA.
 

Hok

Medlem
Om ni åker hem till Sverige i december kan du få ett provisoriskt pass som gäller hela resan.

"Provisoriskt pass slutar gälla efter resan

Det provisoriska passet gäller för den specifika resan och får en giltighetstid och ett giltighetsområde anpassat till ditt behov. Ett provisoriskt pass får inte ha längre giltighetstid än sju månader."
 

Tobbis91

Ny medlem
Jag är också i samma situation. Min pojkvän och jag ska åka till Nee York för en månad. Jag är amerikansk medborgare, allt är klart och ordnat för min del men killens pass gick ut i fjol och visste inte om det tills vi bokade flyget.Han har ansökt om att förnya sitt pass den 23:e Maj men leveranstider har blivit förlängd tills V.29 och vi åker 1:a Juli.

Jag har varit i panik sedan dess och det finns motstridiga information, vissa webbplatser (dock inte trovärdig när det står :. com osv) säger att det inte går och vissa (trovärdig webbsidan:. gov och osv) säger att så länge passet är e-pass så går det bra. Passet alltså måste had den där biometriska symbolen vilken den provisoriskt pass har.

Jag hade tagit kontakt med den amerikanska ambassaden i Stockholm i April strax efter vi bokade flyget och frågade om allt det här. Den som jag pratade med sa att det var ingen problem alls att åka med den provisoriskt pass och att använda den till ETSA. Jag var lugn ett tag tills den här veckan då avresan är 1:a Juli så jag ville dubbel kolla. Jag ringde till ETSA kundtjänsten och frågade och blev informerad att det skulle inte gå att ansöka om ETSA med ett provisoriskt pass. När jag frågade varför tjejen kunde inte ge mig ett svar, hon sa att det skulle inte funka för att det har inte det chippet som behövs... Men jag kollade. Chippet finns ju, annars kan det inte ha den där biometriska symbolen. Jag också frågade varför ambassaden säger en sak när de säger en annat och läste till henne deras krav för ansökan på deras webbsida, hon bara höll till att det skulle inte gå. I alla fall jag tänkte inte tar det där svaret. Och ringde till JFK Immigration och killen som jag pratatde med var så trevlig och informativ. Han sa att det går att ansök till ETSA och att åka med den provisoriskt pass. Han jobbar i Terminal 4 och han sa att de inte avvisar folk pga provisoriskt pass, det är ju hela syftet med provisoriskt pass, jag berättade om. De där som jag pratade med och han var väldigt förvirrad och sa att det är inte så. Nu är jag lite lugnare och med allt han sa det känns positivt, det är bara ETSA ansökan jag är orolig för.

Så nu ska min kille skaffa provisoriskt passet 28:e juni då det är precis 72 timmar innan avresan och ansök till ETSA direkt efter. Förhoppningsvis löser det sig.

Skulle vilja veta hur det gick för er som skulle också åka med provisoriskt pass.
Jag är i samma situation just nu, hur har det gått för alla med detta? För kan inte se att någon återkopplat hur det gick för er. Antar att det gick bra att ansöka om esta digitalt (som vanligt alltså) med ett provisoriskt pass?
 
Toppen