Jag är också i samma situation. Min pojkvän och jag ska åka till Nee York för en månad. Jag är amerikansk medborgare, allt är klart och ordnat för min del men killens pass gick ut i fjol och visste inte om det tills vi bokade flyget.Han har ansökt om att förnya sitt pass den 23:e Maj men leveranstider har blivit förlängd tills V.29 och vi åker 1:a Juli.
Jag har varit i panik sedan dess och det finns motstridiga information, vissa webbplatser (dock inte trovärdig när det står :. com osv) säger att det inte går och vissa (trovärdig webbsidan:. gov och osv) säger att så länge passet är e-pass så går det bra. Passet alltså måste had den där biometriska symbolen vilken den provisoriskt pass har.
Jag hade tagit kontakt med den amerikanska ambassaden i Stockholm i April strax efter vi bokade flyget och frågade om allt det här. Den som jag pratade med sa att det var ingen problem alls att åka med den provisoriskt pass och att använda den till ETSA. Jag var lugn ett tag tills den här veckan då avresan är 1:a Juli så jag ville dubbel kolla. Jag ringde till ETSA kundtjänsten och frågade och blev informerad att det skulle inte gå att ansöka om ETSA med ett provisoriskt pass. När jag frågade varför tjejen kunde inte ge mig ett svar, hon sa att det skulle inte funka för att det har inte det chippet som behövs... Men jag kollade. Chippet finns ju, annars kan det inte ha den där biometriska symbolen. Jag också frågade varför ambassaden säger en sak när de säger en annat och läste till henne deras krav för ansökan på deras webbsida, hon bara höll till att det skulle inte gå. I alla fall jag tänkte inte tar det där svaret. Och ringde till JFK Immigration och killen som jag pratatde med var så trevlig och informativ. Han sa att det går att ansök till ETSA och att åka med den provisoriskt pass. Han jobbar i Terminal 4 och han sa att de inte avvisar folk pga provisoriskt pass, det är ju hela syftet med provisoriskt pass, jag berättade om. De där som jag pratade med och han var väldigt förvirrad och sa att det är inte så. Nu är jag lite lugnare och med allt han sa det känns positivt, det är bara ETSA ansökan jag är orolig för.
Så nu ska min kille skaffa provisoriskt passet 28:e juni då det är precis 72 timmar innan avresan och ansök till ETSA direkt efter. Förhoppningsvis löser det sig.
Skulle vilja veta hur det gick för er som skulle också åka med provisoriskt pass.