Senaste nytt

Resa till och inom USA med svenskt provisoriskt pass

vattenkanna2

Ny medlem
Hej, får lite tvetydiga svar när jag googlar. Ska till USA och kommer ej hinna få mitt pass i tid. Ett alternativ är att göra ett provisoriskt pass. På vissa ställen står det att man inte kommer in i USA med provisoriska pass, på andra står det att så länge det är biometrikskt så ska det gå :) Och det svenska rosa prov passet är biometriskt om jag försår rätt. (Har inte haft tid att sitta i telefonköer med ambassaden). Vet någon vad som gäller?

Vidare så undrar jag ifall det sedan går att resa inom USA med det prov passet? Typ flyga mellan New York och San Fran. Skulle isåfall enbart ha provisoriskt pass och svenskt körkort :)

Tack på förhand
 

palmen

Moderator
Du får väl inget esta med provisoriskt pass har jag för mig.
Vet att detta diskuterats innan några ggr, men kommer inte ihåg exakt vad man kom fram till.
 

vattenkanna2

Ny medlem
Hmm, hittar inga anda trådar kring detta. Har tänkt att det är precis som ett vanligt pass med passnummer osv så att det ska funka att göra ESTA med, suck att det ska vara så svårt att hitta denna info
 

sembl

Medlem
Går utmärkt med provisoriskt pass till USA. Dock får du göra ny ESTA bara för den resan.

När det gäller inrikes, ser jag inga problem så länge det är ett godkänt ID. Även om det är provisoriskt så ska det gälla under perioden tills du kommer hem. Jag är inte 100 men de scannar ju pass från hela världen dagligen så ett rosa pass tror jag ingen reagerar på.
 

SK989

Medlem
Går utmärkt med provisoriskt pass till USA. Dock får du göra ny ESTA bara för den resan.

När det gäller inrikes, ser jag inga problem så länge det är ett godkänt ID. Även om det är provisoriskt så ska det gälla under perioden tills du kommer hem. Jag är inte 100 men de scannar ju pass från hela världen dagligen så ett rosa pass tror jag ingen reagerar på.
Kan bekräfta att provisoriskt svenskt pass funkar till USA. När jag flög till USA sist (förra månaden) såg jag minst två stycken i passkön som hade de rosa passen och den ena såg jag också efteråt vid bagaget så vederbörande blev insläppt.
 

Hyveln

Medlem
Blev glatt överraskad när jag idag hörde om en som rest till USA på provisoriskt pass, trodde det inte var möjligt! Mina barn och jag kommer inte hinna få våra pass i tid, situation är som följer:

26:e juni Arlanda-Lissabon med TAP 18.55
28:e juni Lissabon-San fransisco TAP 9.50
13:e juli LAX-SFO-LIS-ARN United/TAP

Det provisoriska passet kan TIDIGAST tas 72 timmar innan, det innebär ju 18.55 den 23:e men i praktiken på midsommaraftons morgon. Låt säga att vi lyckas få det på midsommar, då ska ju ESTA fyllas i och det måste lämnas SENAST 72 timmar innan? Det är den ekvationen jag inte får ihop.

Sen är det ju skumt att det står överallt att det inte går med provisoriskt pass till USA för att det inte är maskinläsbart? Jag tror givetvis på er som säger att det går men tycker det är konstigt att annan info ges online.

väldigt tacksam för svar!
 

jonten

Medlem
Ofta får man svar på ESTA inom en timme, ngn gång har det tagit 24 timmar.
Har erfarenhet ifrån 10-15 Esta sista 2 åren
Om ni inte flaggas så kommer det funka
 

Hyveln

Medlem
8862C0F7-DB28-486D-BDD7-A25EEEA991BA.png


Tack @jonten. Det här är det enda krav jag hittar från USA-hållet, att det ska vara ett ”E-passport” vad jag förstår, efter att ha googlat, är att svenska provisoriska pass som polisen utfärdar är biometriska/maskinläsbara så då ska det vara lugnt?
 
Toppen