Senaste nytt

Resa till MIA med mellanlandning New York

Det var ekonomi denna gången då och med en besparing på ca 12000 så får det bli detta alternativ utan tvekan.
Ni får ju en hel del champagne (fransk) på resmålet för de pengarna. Jag har gjort ovanstående byte och hann i lugn och ro. Funkade bra med bagaget, att droppa det på speciell transiterats efter Customs. Fick dock business sista vägen och en fantastisk stund (även om jag var rätt mör) på en av Uniteds lounger med panoramavy över Manhattan på avstånd före sista flighten. :)

Nå vet ikke jeg hvilken billettklasse du reiser i, men vær oppmerksom på at dersom du booker business med SAS som inkluderer mellomlanding i USA havner du nå som hovedregel i economy innenlands (med United). Vi fløy OSL-EWR-MIA i 2022 i business saver og fikk First med United EWR-MIA. Forsøkte å booke det samme nå i desember 2023 og først når bookingen var gjennomført så jeg at vi nå hadde fått economy EWR-MIA. Denne innsparingen burde SAS kommunisere tydeligere, synes jeg. Avebestilte innen 24 timers-regelen. (Merkelig nok ser dette ikke ut til å gjelde der SAS codesharer med American, MIA-EWR kommer her opp med American first.)

Intressant, aldrig någonsin varit med om detta själv. Det berodde inte på att Business var fullt eller så?

Intressant, aldrig någonsin varit med om detta själv. Det berodde inte på att Business var fullt eller så?
Det står på bokningsinformationen att det är så om det är en kabin.

OBS!Om resan sker inrikes i USA ombord på UA-flygplan med en kabin placeras SAS Business-resenärer i UA Economy. Om resan sker inom Nordamerika med Air Canada (AC) som utförande flygbolag placeras SAS Plus-resenärer i Economy.

Nei. Jeg så dette på flere flyplasser, bl.a EWR-RSW som jeg også forsøkte å booke. Oppdaget billettklassen først da jeg skulle velge sete. Veldig skuffende av SAS. Kan kommer som en ubehagelig overraskelse for dem som booker business med SAS og tror man får noe tilsvarende hele veien frem.

Precis. Där det enbart erbjuds ekonomi.

EN kabin. Provbokade nu och får bokningsklass C även på UA.

Jo, precis så.

Det står samma på Plus.
Merkelig. Jeg fikk altså economy med UA i OSL-EWR-MIA i biz smart før jul 2023. Og på RSW-EWR-OSL i januar 2024. Så du får valgt sete i first-kabinen til UA? (Kanskje forskjell på biz smart og pro?)

Så länge det är samma biljett så är det inga som helst problem. Det går många flyg om dagen mellan NYC och MIA så skulle det strula så kommer ni med nästa flyg. Lägg pengarna på en trevlig måltid i MIA istället eller på en kul utflykt

Merkelig. Jeg fikk altså economy med UA i OSL-EWR-MIA i biz smart før jul 2023. Og på RSW-EWR-OSL i januar 2024. Så du får valgt sete i first-kabinen til UA? (Kanskje forskjell på biz smart og pro?)

Det kan ju ha varit fullt? Annars kanske bokningsklassen. Nu fanns bara business pro så jag kunde inte jämföra med smart.

Vissa flygplatser och flygbolag i USA har börjat tillämpa ITIT, International to International Transfer. Detta innebär att väskorna inte behöver hämtas ut (och så småningom att immigrationen ska gå snabbare när ansiktsigenkänningen är fullt implementerad).

Tyvärr är kännedomen kring detta ganska låg, och ombordpersonalen har inte koll. Men jag bytte i Houston för ett tag sen och då gick väskorna direkt. Men det var det ingen som berättade och alla skyltar sa att man var tvungen att vänta på väskan. Så var uppmärksam på utrop och fråga personal för vad som gäller på just ditt flygbolag och flygplats.
OP ska åka inrikes från New York så det du nämner om ITIT är ju inte relevant i den här tråden.

Toppen