Senaste nytt

Resa till England regler

Hur ser det ut med transit och test? (vill dubbelkolla med er)

Om jag reser till London men via t.ex. Amsterdam när nya reglerna om fullvainerade inte behöver ta test innan resan eller vid ankomst.
Behöver jag ändå ta test för att jag passerar AMS?

Jag tolkar reglerna som att jag inte behöver testa mig innan resan utan det är bara att åka.
Försökte rå svar av KLM men fick bara goddag yxskaft svar...
Generellt svar: du behöver uppfylla kraven som ställs vid resetillfället för transitpassagerare på den/de flygplatser du gör transit + de regler som gäller för resmålet.
Eftersom Storbritannien lättar reglerna 11 februari (har meddelats med ovanligt lång framförhållning) vill du alltså ha svar vad som kommer att gälla på AMS någon gång efter 11 februari? De senaste 23 månaderna har det tyvärr inte gått att veta flera veckor i förväg vilka regler som gäller, oftast inte ens några dagar framåt. Men riktningen i Nederländerna just nu är färre restriktioner: Nederländerna lättar på restriktionerna - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Generellt svar: du behöver uppfylla kraven som ställs vid resetillfället för transitpassagerare på den/de flygplatser du gör transit + de regler som gäller för resmålet.
Eftersom Storbritannien lättar reglerna 11 februari (har meddelats med ovanligt lång framförhållning) vill du alltså ha svar vad som kommer att gälla på AMS någon gång efter 11 februari? De senaste 23 månaderna har det tyvärr inte gått att veta flera veckor i förväg vilka regler som gäller, oftast inte ens några dagar framåt. Men riktningen i Nederländerna just nu är färre restriktioner: Nederländerna lättar på restriktionerna - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Reser just den 11/2.
Avvakar helt enkelt lite till.

Du behöver ingen test. Gör PLF och clickae på Exempt - Landside transit.

Enligt reglerna förutsätter det att man håller sig till sin ”port of entry” - vilket troligen innebär den flygplats man landat på. Det finns tolkningsutrymme här men vet inte om jag chansat om det är så att mitt syfte med resan var att gå på något event under tiden jag är i England. Men upp till var o en att göra den riskbedömningen så klart.

”You must either:

• remain within your port of entry until your departure from England
  • travel directly from your port of entry to another port of departure in England”

Enligt reglerna förutsätter det att man håller sig till sin ”port of entry” - vilket troligen innebär den flygplats man landat på. Det finns tolkningsutrymme här men vet inte om jag chansat om det är så att mitt syfte med resan var att gå på något event under tiden jag är i England. Men upp till var o en att göra den riskbedömningen så klart.

”You must either:

• remain within your port of entry until your departure from England
  • travel directly from your port of entry to another port of departure in England”
Håller helt med @igelkotten. Reglerna gäller transit, inte "korta besök" i allmänhet. Tänker man stanna på flygplatsen bör det funka ändå, annars inte.

Det här stämmer alltså inte:
Du behöver ingen test. Gör PLF och clickae på Exempt - Landside transit.

Håller helt med @igelkotten. Reglerna gäller transit, inte "korta besök" i allmänhet. Tänker man stanna på flygplatsen bör det funka ändå, annars inte.

Det här stämmer alltså inte:

Japp, ville bara nämna att en sån möjlighet finns om man vill chansa
Har hört om folk som gjort det för en kort stay, och ingen som brytt om papprena på LHR.

Så jag ger inga garantier, det är upp till en

Problemet var att jag inte ens kom vidare med locator form utan att ha ett test bokat. Men tog ett för 60kr som skickas till där jag bor, det kan jag kosta på mig för att slippa jiddra i tullen.

Japp, ville bara nämna att en sån möjlighet finns om man vill chansa
Har hört om folk som gjort det för en kort stay, och ingen som brytt om papprena på LHR.

Så jag ger inga garantier, det är upp till en

Om du visste med dig att det tekniskt sett var emot reglerna, och är en chansning, är det schysst att nämna det i sitt inlägg om man ger råd :)

Tja...

Menzies Aviation provides ground handling and refuelling services at Heathrow, although it only provides refuelling services to British Airways.

The strike is planned from 00:01 hours on Friday, February 11th, and is set to run through to 23:59 on Sunday, February 13th. Should the strike proceed as planned, it would begin on the very same day that the UK plans to scrap all testing requirements for vaccinated travelers arriving in the country

Ground Services Strike Threatens Holiday Flight Chaos At Heathrow
BA and other Heathrow flights over half-term to be disrupted
Families face a holiday 'nightmare' as hard-Left union threatens Heathrow strike | Daily Mail Online

Tja...

Menzies Aviation provides ground handling and refuelling services at Heathrow, although it only provides refuelling services to British Airways.

The strike is planned from 00:01 hours on Friday, February 11th, and is set to run through to 23:59 on Sunday, February 13th. Should the strike proceed as planned, it would begin on the very same day that the UK plans to scrap all testing requirements for vaccinated travelers arriving in the country

Ground Services Strike Threatens Holiday Flight Chaos At Heathrow
BA and other Heathrow flights over half-term to be disrupted
Families face a holiday 'nightmare' as hard-Left union threatens Heathrow strike | Daily Mail Online

Plötsligt verkar min Ryan-bokning den 11 februari (från Stansted) som ett genidrag…!

Toppen