Senaste nytt

Resa till Bangkok, pass går ut om tre månader

De har ju rätt. Om folk hade sett till att förnyat sitt pass som vanligt ett tag innan det gamla gått ut hade det inte varit något problem. Då hade trycket varit konstant även under pandemin. Det finns inga ursäkter, åtminstone inte för svenskar boende i Sverige som kunnat förnya sina pass/ID-kort när som helst under pandemin.

Om de hade haft ett vettigt system föe bokning så vissa personer inte hade kunnat boka 100 tider med syfte att sälja dessa över facebook så hade det nog varit fullt hanterbart.

En bekant som jobbar med att utfärda pass säger att folk i väldigt stor utsträckning inte kommer till de bokade tiderna vilket ytterligare tyder på att det är massbokningar med vinstsyfte som ligger bakom.

Att det skulle bli köer kunde vem som helst förutse. Ja, polismyndigheten kunde bemanna upp och har säkert gjort så till viss del. Men Svensson skulle också kunna vara lite förutseende och inte vänta till sista minuten och sen beklaga sig när 10 miljoner människor plötsligt blir ressugna efter två år med restriktioner.

Själv förutsåg jag detta eftersom det alltid händer i samband med sommarsemestrarna också om än i mindre omfattning. Skaffade mig en passtid med någon dags varsel mitt under pandemin.
Å andra sidan, vem ville förnya sitt pass våren 2020 och betala pengar och samtidigt inte veta om man skulle hinna använda det de 4 år det skulle vara möjligt

Om de hade haft ett vettigt system föe bokning så vissa personer inte hade kunnat boka 100 tider med syfte att sälja dessa över facebook så hade det nog varit fullt hanterbart.

En bekant som jobbar med att utfärda pass säger att folk i väldigt stor utsträckning inte kommer till de bokade tiderna vilket ytterligare tyder på att det är massbokningar med vinstsyfte som ligger bakom.

Ja, det är ett annat problem.

De flesta utlandsresorna från Sverige sker inom EU/EES och då behöver man inget pass utan ett nationellt ID-kort räcker och jag känner flera som alltid reser på det inom EU/EES. D.v.s. ett giltigt pass är bara aktuellt att ha när man reser utanför EU/EES och då det sker relativt sällan för ganska många svenskar är det inte så viktigt att alltid ha ett giltigt pass i byrålådan utan det ser man till att ha när det faktiskt behövs. Att man då kan få vänta 4 veckor är väl acceptabelt, kanske t.o.m. 6 veckor mitt i högsäsong men 6 månaders väntetid? I ett sånt läge bör polisen överlag beordra sina anställda på passenheten att jobba övertid på t.ex lördagar. Det brukar sällan vara ett problem att få folk inom staten att jobba övertid på lördagar. Ersättningen per timme är då månadslönen delat på 72. Många räcker upp handen och säger ja tack till det.

Blev just varse om att mitt pass går ut 8/6 och att det är ohemula väntetider för att förnya sitt pass. Har en resa till Bangkok i slutet av mars, med retur den 10:e april, men 6-månadersregeln ser ut att gälla. Läser på på polisens hemsida att provisoriskt pass med 6 månaders giltighetstid kan gälla. Någon här som har erfarenheter hur situationen kan lösas?
Hade exakt samma problem och min högst ovetenskapliga analys / lösning är att kolla på tider för pass efter kl 08.00 och 13.00.

Jag kollade runt och fick uppfattningen att då börjar de jobba och släpper återbud och liknande. Jag bokade en tid samma dag kl 08.04, Stockholms län.

Det är högt tryck dock så ofta finns inte tiden när man klickar vidare, men ligg i!

En bekant fick nytt pass gjort samtidigt som provisoriskt utfärdades. Kan vara ett bra tips ifall du måste ta provisoriskt-vägen!

• Gilla
Reactions: hco
Var beredd att åka, kolla närliggande län och var inne flera ggr per dag. Där jag bor så skall de släppa mer tider löpande, tex på lördagar. Men de säger inte när de lägger ut dom.

Tack för detta tips. Körde Skövde-Borås t&r under förmiddagen:D I Västra Götaland verkar det som att man fyller på kontinuerligt mer eller mindre långt fram tiden, medan det var stendött i Jönköpings län. Det mest extrema när jag började söka var att det dök upp lediga tider inom en timme i typ Ulricehamn och Åmål, men jag lyckades boka Borås så jag fick njuta av en bilresa i solskenet idag.

Sedan finns det andra spännande komponenter i resan. Qatar har ju ställt andra "leget" av fyra, Doha-Bangkok, skriver om det här. Fick mitt Thai-pass registrerat i onsdags, frågan är hur dom ställer sig till ett pass som går ut i juni? Säger dom nej, är det bara att skjuta upp resan lite till jag har mitt nya pass, samt be om en voucher från Qatar och leta resor för poäng. Får jag Thai-pass godkänt blir det än mera spännande. Idag fick jag beskedet att passet kommer inom 6-7 arbetsdagar. Detta innebär att passet senast kommer dagen innan resa, eller på den ursprungliga resedagen. Min fundering är vad som händer och jag lyckas få Qatar boka in mig flighten som går på samma tid som orginalflighten Doha-Bangkok, men med nytt flightnummer, men passet dyker inte upp på måndagen, jag funderar på om jag är rökt att begära en refund på måndagen, dagen före resan.

E leg för att boka en tid borde vara krav samtidigt som man måste boka av en tid om väljer en ny. Har man lyckats att göra av med 2 pass de senaste åren så är man sist i kön. Vi har 2 stegsverifiering på allting på jobb, rätt konstigt att polisen ej har detta!

En bekant fick nytt pass gjort samtidigt som provisoriskt utfärdades. Kan vara ett bra tips ifall du måste ta provisoriskt-vägen!
senast idag var polisen ute och sa i Sveriges Radio att man absolut inte ska räkna med att få nödpass och att de nu används på ett sätt som det inte alls var tänkt. Och de har inte kapacitet för alla.
Jag skickade en kollega i akut behov av pass till Landvetter i fredags, 18 mars.
"Startade digital kö kl 09 och det var 24 före. Nu är det två före och kl är 14". Tog 2 tim till sen.
Fick göra ansökan för ordinarie pass samtidigt.

Jag skickade en kollega i akut behov av pass till Landvetter i fredags, 18 mars.
"Startade digital kö kl 09 och det var 24 före. Nu är det två före och kl är 14". Tog 2 tim till sen.
Fick göra ansökan för ordinarie pass samtidigt.

Det är därför de går ut nu och säger att man inte kan räkna med det.

Toppen