Senaste nytt

Resa till Bangkok, pass går ut om tre månader

henrik l

Medlem
Blev just varse om att mitt pass går ut 8/6 och att det är ohemula väntetider för att förnya sitt pass. Har en resa till Bangkok i slutet av mars, med retur den 10:e april, men 6-månadersregeln ser ut att gälla. Läser på på polisens hemsida att provisoriskt pass med 6 månaders giltighetstid kan gälla. Någon här som har erfarenheter hur situationen kan lösas?

Blev just varse om att mitt pass går ut 8/6 och att det är ohemula väntetider för att förnya sitt pass. Har en resa till Bangkok i slutet av mars, med retur den 10:e april, men 6-månadersregeln ser ut att gälla. Läser på på polisens hemsida att provisoriskt pass med 6 månaders giltighetstid kan gälla. Någon här som har erfarenheter hur situationen kan lösas?
Håll koll på pass tider för det avbokas titt som tätt. Oftast brukar man få passet inom en vecka så det kan gå.

Var beredd att åka, kolla närliggande län och var inne flera ggr per dag. Där jag bor så skall de släppa mer tider löpande, tex på lördagar. Men de säger inte när de lägger ut dom.

Håll koll på pass tider för det avbokas titt som tätt. Oftast brukar man få passet inom en vecka så det kan gå.

Var beredd att åka, kolla närliggande län och var inne flera ggr per dag. Där jag bor så skall de släppa mer tider löpande, tex på lördagar. Men de säger inte när de lägger ut dom.

Datapunkt från Västra Götaland, Göteborg passcentralen på Stampgatan:
Tider på hemsidan i augusti/september. I torsdags vid lunchtid gjorde Mrs.GOTBound en riktad operation för att få en tid då hennes pass närmare sig utgångsdatumet i början på juni.
Efter tio minuters klickande på Nästa lediga tid dök det upp tider idag lördag. Det dök upp tre fyra tider på lördagen åt gången så det kan vara precis vad @jonten hänvisar till.

Läste på aftonbladet för någon dag sedan att de säljs pass tider på någon facebook sida kan ju vara en sista utväg säkert billigare än prov pass dessutom så är det ej olagligt även om jag tycker det är lite konstigt...

Har tyvärr ingen bättre lösning att erbjuda. Men jag kan inte låta bli att lägga märke till att det tydligen finns ljushuvuden inom polisen som har en bestämd uppfattning om vilkas fel det är att det är köer på uppåt ett halvår: https://www.gp.se/nyheter/sverige/polisen-medborgarna-har-ansvar-för-långa-passköer-1.67669164
Det är väl inte utan att man kan hålla med en tidigare Scania-VD! :mad:

De har ju rätt. Om folk hade sett till att förnyat sitt pass som vanligt ett tag innan det gamla gått ut hade det inte varit något problem. Då hade trycket varit konstant även under pandemin. Det finns inga ursäkter, åtminstone inte för svenskar boende i Sverige som kunnat förnya sina pass/ID-kort när som helst under pandemin.

De har ju rätt. Om folk hade sett till att förnyat sitt pass som vanligt ett tag innan det gamla gått ut hade det inte varit något problem. Då hade trycket varit konstant även under pandemin. Det finns inga ursäkter, åtminstone inte för svenskar boende i Sverige som kunnat förnya sina pass/ID-kort när som helst under pandemin.
Jobbar du inom polisen eftersom du tycker att ett halvårs kötid är rimligt? Tycker du att det är normalt att alla personer dessutom kan förutse vilken arbets/skoldag och tid de är tillgängliga för att ta sig till en annan ort (vilket krävs för många) med den framförhållningen, vilket krävs för en bokning idag? Tror du att alla behov av nytt pass kan förutses med >6 månaders framförhållning? Anser du att medborgarna ska stå med mössan i hand och tacka och ta emot de gånger när skattefinansierade myndigheter eventuellt känner för att sköta sitt jobb, eller t.o.m. att detta ska funka som en bestraffning för de som inte kan lista ut information som mig veterligen aldrig funnits i polisens externinformation eller skickats ut till alla passinnehavare? Om inte, har jag lite svårt att förstå din åsikt. :)

Jobbar du inom polisen eftersom du tycker att ett halvårs kötid är rimligt? Tycker du att det är normalt att alla personer dessutom kan förutse vilken arbets/skoldag och tid de är tillgängliga för att ta sig till en annan ort (vilket krävs för många) med den framförhållningen, vilket krävs för en bokning idag? Tror du att alla behov av nytt pass kan förutses med >6 månaders framförhållning? Anser du att medborgarna ska stå med mössan i hand och tacka och ta emot de gånger när skattefinansierade myndigheter eventuellt känner för att sköta sitt jobb, eller t.o.m. att detta ska funka som en bestraffning för de som inte kan lista ut information som mig veterligen aldrig funnits i polisens externinformation eller skickats ut till alla passinnehavare? Om inte, har jag lite svårt att förstå din åsikt. :)

Att det skulle bli köer kunde vem som helst förutse. Ja, polismyndigheten kunde bemanna upp och har säkert gjort så till viss del. Men Svensson skulle också kunna vara lite förutseende och inte vänta till sista minuten och sen beklaga sig när 10 miljoner människor plötsligt blir ressugna efter två år med restriktioner.

Själv förutsåg jag detta eftersom det alltid händer i samband med sommarsemestrarna också om än i mindre omfattning. Skaffade mig en passtid med någon dags varsel mitt under pandemin.

Jag sa inte att ett halvårs kötid är rimligt. Jag sa att problemet beror på att folk inte har förnyat sina pass/ID-kort under pandemin.

Alla kan, och ska, ha koll på när ens pass/ID går ut, och se till att boka tid för förnyelse i lämplig tid innan. Under normala förhållanden (alltså inte nu) brukar det finnas tider inom 2-3 veckor på de flesta passkontor. Det är inte heller rimligt, men iaf mer acceptabelt. Hade folk gjort det under pandemin så hade vi inte haft problemet vi har idag. Så enkelt är det.

Toppen