Senaste nytt

Resa på samma flyg som sin kund - men i högre klass

e396b4c293fa16c26d2c24369cc6a363.jpg

oj vad påhittigt :rolleyes:
Undvika bli sedd i First? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

I min bransch är det standard att fakturera 100-150 USD per timme i restid på vardagar, och 25-50% mer på helger. Det blir ganska snabbt betydande summor. Helt plötsligt blir det ointressant att ta en flygbiljett med fem timmars transfer i Frankfurt, bara för att den är lite billigare i inköp.
.

Håller helt med dej. Den kostnaden du nämner i restid gäller ju även för vad en simpel statstjänsteman kostar i internkosnad under ordinarie arbetstid. Ändå tillämpar bl a staten ett så oflexibelt resereglemente att man helt bortser från dessa kostnader om personen sitter och är overksam på en flygplats eller hotell. Jag har haft chefer som som varit så korkade att dom beordrat resor som innebär att man behövt stanna borta 1-2 dagar längre för att biljetten blivit billigare om man stannat borta lördag natt. Att man sedan fått betala två hotellnätter plus traktamente har gått bra, bara det blev den billigaste biljetten.

Ibland så har en resepolicy inte enbart med kostnaderna att göra. Ibland har det också att göra med image.
Jag vet tillfällen då Businessbiljetter varit billigare än Economy men då man ändå köpt Economy därför att det sänder fel signaler att resa i Business.
Man kan självklart tycka vad man vill om detta, men beroende på affärsmodell, kundförväntningar, marknadsföring och liknande så kan dessa saker ha betydelse.

Ibland så har en resepolicy inte enbart med kostnaderna att göra. Ibland har det också att göra med image.
Jag vet tillfällen då Businessbiljetter varit billigare än Economy men då man ändå köpt Economy därför att det sänder fel signaler att resa i Business.
Man kan självklart tycka vad man vill om detta, men beroende på affärsmodell, kundförväntningar, marknadsföring och liknande så kan dessa saker ha betydelse.
Exakt så.

Toppen