Senaste nytt

Resa på samma flyg som sin kund - men i högre klass

e396b4c293fa16c26d2c24369cc6a363.jpg

Har redan testats utan framgång. Det fungerar helt enkelt inte. :p

Vad är grejen, har vi inte marknadsekonomi? Får du inte ta vilka arvoden du vill och lägga dina/företagets (så länge det inte strider mot företagets resepolicy) intjänade pengar på vad du vill? Om kunden tycker att du har för högt arvode kan hen väl anlita en av dina billigare konkurrenter istället i så fall? Eller jobbar du med bistånd/välgörenhet, då kan jag förstå att det ser illa ut?

Man får nog nyansera detta med ”kund” en aning. Jag har största delen av mitt yrkesverksamma liv jobbat inom statlig verksamhet. Där är det ganska restriktiv resepolicy, även om det gick att motivera resor i business vid vissa tillfällen när det gällde rena projektresor.

Vid de tillfällen jag var kund och reste tillsammans med en leverantör av system eller produkter kunde jag inte ha någon synpunkt på hur dessa reste. Jag köpte ju en produkt eller system som upphandlades i konkurrens. Då kan jag som kund inte ha några synpunkter på deras resepolicy. Vill dom resa i F klass och göra mindre vinst på projektet är det upp till dom.

Däremot använde vi en del konsulter. Dessa konsulter upphandlades på ramavtal och i dessa avtal var det i stort sett samma regler som gällde vid resor som för statligt anställda. Vid de tillfällen vi gjorde projektresor tillsammans reste vi på samma sätt. Reste jag i business, reste den som var konsult också business eller om det var ekonomi så gällde det samma där. Det accepterades inte att någon konsult reste i business och beställaren/uppdragsgivaren reste i ekonomi. Dock accepterades naturligtvis om uppgradering gjordes av konsulten för egna medel eller poäng.

De senaste 12 åren har jag jobbat som konsult. Då kan man ju trixa lite som man själv vill med biljetterna. Huvudsaken är att jag bara fakturerar beställaren för en biljett i ekonomiklass. Om jag då själv köpen en business biljett hanterar jag det inom mitt företag och kan själv avgöra om jag vill ta denna extrakostnad på företaget. Oftast tycker jag det är värt detta.

Jag tror att den här frågan har varit uppe tidigare men lyckades inte hitta tråden. Jag ska imorgon åka till Las Vegas och har efter tips här lyckats boka in mig på en mycket rimlig prissatt förstaklassbiljett med British Airways. Nu har jag fått reda på att en av mina kunder kommer flyga med samma flyg, högst troligt inte i First.

Jag styr över mina resor själv och har naturligtvis inte debiterat kunden för en förstaklassbiljett men det är klart att det inte skulle se bra ut. När jag rest i business har jag någon gång dragit "jag uppgraderade med poäng" kortet för att inte väcka frågor när jag stött på bekanta eller kunder vid boarding men i det här läget tror jag inte det skulle funka.

Nu funderar jag mer rent praktiskt hur jag ska hantera detta. Jag hoppas på att inte behöva stöta ihop med min kund överhuvudtaget. Som jag har räknat ut det är min bästa chans att boarda så tidigt som möjligt och sätta mig på 1A så fort jag bara kan. Eftersom Premium Economy ligger omedelbart bakom First-kabinen i den B747 som jag ska flyga med finns det en viss risk att min kund skulle kunna sitta där och då borde tidig boarding och en sen deboarding vara det bästa alternativet.

Hur gör ni?

Skit i Jante...bara kör!!

Vår tidigare VD på storbank berättade för oss att hen oftast fick gratis uppgraderingar på kortare flighter, hen flyger ju trots allt så mycket. Men tackade normalt nej, eftersom hen känns igen av alla och det ser inte bra ut när man sitter längst fram i planet.

En annan storbanks VD fick sälja sportbilen snabbt som tusan innan denne tillträde till tjänsten - Jante is alive and kicking in Schweden!

867FBB4E-8EC1-443F-98F1-1AF04240DE1B.jpeg Tack för tips och råd. Många intressanta infallsvinklar på detta. Håller med om att jag ju i princip inte har gjort nåt fel och att ärlighet borde vara längst men kanske är det jante som spökar. Jag är svensk, jobbar i Storbritannien med en tysk kund. Vet inte hur det påverkar.

Intressant dock att jag instinktivt tycker att det är lite obekvämt trots att jag betalat själv för egna pengar och inte gjort nåt fel annat än att vara om mig och kring mig kring flygbiljetter och resande.

Hursomhelst. Sitter bekvämt tillbakalutad på 1A i nosen på den här gamla B747 och har precis fått in mitt (första) glas champagne. Boardingen gick utan problem och jag stötte heller inte på kunden i gaten. Jag gjorde som jag brukar, kom till gaten strax innan boarding. Var beredd på att säga som det var om vi skulle stöta ihop och frågan skulle dyka upp men höll blicken i mobilen och boardade bland de första.

Toppen