Senaste nytt

Resa ombokad av SAS – Voucher = bra/dåligt?

rausing

Medlem
Hej,
Fick precis nedan mail om att vår resa bokats om och att vi inom 15 dagar måste välja att acceptera (göra inget), boka om eller få en voucher.

Någon som vet vad denna vouchern innebär?
Vi bokade mest denna resa för att vi var oroliga att poäng skulle gå ut, och kommer troligtvis boka om ändå, men ändå intressant att veta mer om voucher-mekaniken.

Sen verkar det inte gå att avboka/få voucher under "my bookings" som det står i mailet. Hittar verkligen ingen knapp för det där.

Tror ni förövrigt dom kommer förlänga giltighetstiden på poängen även i år pga Coroan?

--

Dear Traveler,

Thank you for flying SAS.

Unfortunately, we’ve had to change our flight schedule which has impacted your trip with booking reference XXXXX. Your new itinerary is shown in My Bookings(link below).

We apologize for the inconvenience this may cause. Please inform anyone else traveling with you about the change.

If you agree with the new itinerary, you do not have to take any action. If you wish to rebook or apply for a voucher, you must do so within 15 days after receiving this message. If we have not heard from you within 15 days, we will understand that you´ve accepted the new trip and this will constitute our new agreement with you. Should you wish to rebook your trip, you are welcome to call us for assistance. If you prefer to cancel your trip and get a refund of your ticket, you can request this online via” My bookings”.

If your new route includes a transfer at another airport, please make sure that you are up to date with the entry requirements both for the final destination and transfer point.

Best regards,
SAS

Hmmm. Fick exakt samma text, men ”apply for REFUND OR VOUCHER”.
Intressant olika. Jag kan refunda.!!??men inte du.

Den dumma grejen av SAS här är att det är hemresan som ställts in och se har redan ombokat mig på ny tid som är INNAN ditresan.lol

Kommer att refunda men det är inget bra för flyget skulle ge mig 4x segment och var superbilligt sp jag kommer att förlora en hel del då jag behöver boka nåt nytt på kort varsel.
Fanns ingen bra ombokningsmöjlighet heller.

Japp!

Nej, ser ingen knapp under "mina bokningar" för det. Har du en knapp där? Däremot kan jag klicka mig in på den generiska sidan (Cancellation & refund | SAS för avbokningar via länk längst ner i mailet ("More information").
”Voucher” i det här fallet är nog att få en SAS-voucher istället för en återbetalning till betalkortet för skatter och avgifter.

Hur ser ändringen ut? Något ni vill göra? Jag jag flera gånger låtit detta ligga och gjort ändringar mer mot mina önskemål närmare 15 dagar. Jag har haft en resa där det inte fanns en lösning men efter 10 dagar kom ändringar som var bättre. Allt beror på om ni vill åka eller inte, samt om ändringarna är acceptabla.

Tror ni förövrigt dom kommer förlänga giltighetstiden på poängen även i år pga Coroan?
SAS har förlängt folks status under coronautbrottet, inte poängen. Ingen kan veta säkert men det som ligger närmast tillhands är att samma resonemang kommer gälla framöver, dvs ingen generell förlängning av poängens giltighetstid.

”Voucher” i det här fallet är nog att få en SAS-voucher istället för en återbetalning till betalkortet för skatter och avgifter.

Hur ser ändringen ut? Något ni vill göra? Jag jag flera gånger låtit detta ligga och gjort ändringar mer mot mina önskemål närmare 15 dagar. Jag har haft en resa där det inte fanns en lösning men efter 10 dagar kom ändringar som var bättre. Allt beror på om ni vill åka eller inte, samt om ändringarna är acceptabla.

Gjorde bokningen mest för att poängen höll på att gå ut. Så kommer nog boka om, dock senare när vi kan planera sommarens schema + vet lite mer om länders coronarestriktioner. Resan bokades med poäng. Vad är giltighetstiden på en voucher? Kan den användas som förlängning av "utgångsdatum" för ens poäng som håller på att gå ut?

SAS har förlängt folks status under coronautbrottet, inte poängen. Ingen kan veta säkert men det som ligger närmast tillhands är att samma resonemang kommer gälla framöver, dvs ingen generell förlängning av poängens giltighetstid.

Aha, jag fick dock 1 års förlängning på mina poäng, under 2020.

Voucher för poängresa finns inte, det är väl bara en standardiserad e-post som de skickar ut.

Men visst får man tillbaka poäng som gått ut, vilken giltighet de får står däremot inte

Kommer mina EuroBonus-poäng att återbetalas om min flygning med SAS eller Star Alliance ställs in?
Om din flygning ställs in får du ett erbjudande om återbetalning av dina poäng och betald skatt.
Poängen återbetalas till ditt konto även om de utgick efter att du gjorde bokningen.

Kontakta SAS Customer Service för att få återbetalning av utgångna poäng.

Frågor och svar | SAS

Åter en till bokning där hemresan blivit ombokad till innan ditresan. Oj SAS vad kul.

tänkte göra som Senator nämner, vänta tills 15 dagar om det råkar bli fler ändringar. Dock tror nara till värre med nuvarande situation.

grundorsaken verkar vara HEL som nu lider av flera cancellations pga senaste covid.

Synd då dessa var viktiga för diamantnivån

Toppen