Kort svar, ja.Hade tänkt ta med ett kusinbarn till USA på semestern. Någon som har pejl på om det går bra eller man måste ha med någon sorts intyg från barnens föräldrar?
Att man bara rinner igenom är nog inte helt ovanligt, det är om man inte har brevet i innerfickan och semestern börjar med 48h detainment misstänkt för kidnapping/trafficking som det är trist (eller helt enkelt att barnet ifråga stoppas från vidare färd).. Vi gick igenom immigrations i anslutning till varandra, och fick inte en enda fråga.
Men det kändes bra att ha det brevet i innerfickan, i fall att...
Just tyskarna är lite extra vaksamma... (min fetstil nedan)Kan behövas redan i Europa: jag fick problem i passkontrollen i München när jag åkte med mina egna barn utan deras mor till Kanada förra sommaren.
Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?Trots samma efternamn blev stoppade i passkontrollen i ZRH med 12-årigt barnbarn. Lång diskussion, slutade med att jag uppgivet sade "OK keep him". Kvinnliga passkontrollanten kontrade med att hon redan hade två tonåringar hemma och det räckte mer än väl
Allvarligt blev vi uppmanade att alltid ha (bevittnat) föräldraintyg när vi reser med barnbarnen.Som världen ser ut, något som jag har full förståelse för.