Senaste nytt

Resa med annans barn till USA?

Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?
Precis vårt argument.
Svar, reglerna gäller för alla,oavsett ursprung m.m. Ungefär som passpolisen i Hyllie. Tänk själv vilket liv det skulle bli i vissa kretsar om man inte kollade samtliga resenärer.

Precis vårt argument.
Svar, reglerna gäller för alla,oavsett ursprung m.m. Ungefär som passpolisen i Hyllie. Tänk själv vilket liv det skulle bli i vissa kretsar om man inte kollade samtliga resenärer.
Intressant, för jag funderade ett tag på att göra jämförelsen med passkontrollen i Hyllie. Jag åkte över någon dag efter den infördes och då kollades varken jag eller min vita kollega, däremot alla som inte vet vita. Hade man fortsatt göra så hade man sparat mycket tid, men någon grupp (säkerligen vita och bosatta på "Söder") tyckte det var fel.

• Gilla
Reactions: JNH
kan ju handla om typ josef fritzl på resa med madeleine mccann
Fritzl hade man väl sannolikt inte stoppat, det var hans dotter och mamman var väl införstådd med setupen?

Tycker dock inte att i Europa så är försvunna barn ala Madeleine ett lika stort problem som barn som förs ut för att tvångsgiftas i sina hemländer eller där den ena föräldern tycker att barnet skall växa upp i förälderns hemland...

Kan vi hålla lite högre nivå i tråden, eller måste vi åter stänga en tråd? Varför måste Fritz in eller olika kulturers giftemål? Det handlar om erfarenhet att resa med barn som inte är egna, i detta fall till USA. Det här andra tramset kan väl strunta i?

Mvh,
Senator/Hans i rollen som moderator

Kan vi hålla lite högre nivå i tråden, eller måste vi åter stänga en tråd? Varför måste Fritz in eller olika kulturers giftemål? Det handlar om erfarenhet att resa med barn som inte är egna, i detta fall till USA. Det här andra tramset kan väl strunta i?

Mvh,
Senator/Hans i rollen som moderator
Man brukar ju inte kommentera en moderator men nu ställde du en fråga så då hoppas jag det är ok. Det kan ju också vara intressant att diskutera den bakomliggande orsaken till en viss åtgärd, i detta fall kontroll av barn som inte reser med föräldrarna / bara en förälder. Att kalla det för trams kan jag tycka är att ta i.

Med viss risk att vara OT då det inte gäller USA så kan jag nämna att till Italien och England har det inte varit några problem att resa bara en förälder med barn. Däremot så skall man passa sig för Rumänien, där skall man ha den andra vårdnadshavarens medgivande (baserat på empiriska studier).

Jag har rest ett antal gånger med barn, bland annat till USA. Deras definition av om barnet är ens eget är, enligt min erfarenhet, baseras på om efternamnet matchar någon medresenärs som är över 18 år.

I vår familj heter vi Holmén. Men ett av barnen har ett annat efternamn, även fast min fru är dennes biologiska mamma, som tagit mitt efternamn. Detta har nästintill alltid varit ett problem när vi har rest, såväl inom Europa som till USA. Både vid in- och utresor, dvs antingen i immigration eller vid incheckningen. Vi har klarat oss genom att prata och förklara hur vår familjesituation ser ut och det har säkert underlättat att våra barn har varit lite äldre och kunnat tala för sig själva (14-17år). Hade våra barn idag varit under 18 hade jag skaffat ett skriftligt medgivande den den andra föräldern för säkerhets skull.

Men det undantaget vi märkte för något år sedan är att varje resa som sonens äldre storasyster (18+ och samma efternamn) var med i sällskapet så fick vi varken frågor eller kryss (X) i immigration (USA). Min slutsats är därför att deras system enbart matchar på efternamn.

Det kanske bara är en slump, eftersom hela min uppfattning grundar sig på ett begränsat antal flighter (ca 30 totalt, varav systern har varit med på 10).

Last edited:
Åkte själv med dottern till NYC och vi har båda samma efternamn. Hade med ett intyg från maken/hennes pappa för att vara på den säkra sidan. Inte en fråga någonstans.

Jag har rest med syrrans barn ett par ggr, USA, Thailand, charter till Spanien. Fullständigt medveten om att jag nog bör ha något intyg, men då vi har samma efternamn så har jag aldrig fått en fråga. När vi skulle in i USA så hade jag förberett tonåringen på att det kanske kommer någon fråga som han själv skulle få svara på. Men det gick bra, jag tror dock att man kan prata sig ur frågorna så länge barnet är hygglig på engelska och är med frivilligt.

Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?
Det förekommer i högsta grad vårdnadstvister mellan två västerländska föräldrar, där den ena parten försöker kidnappa barnen och föra dem utomlands.

Toppen