Jag har rest ett antal gånger med barn, bland annat till USA. Deras definition av om barnet är ens eget är, enligt min erfarenhet, baseras på om efternamnet matchar någon medresenärs som är över 18 år.
I vår familj heter vi Holmén. Men ett av barnen har ett annat efternamn, även fast min fru är dennes biologiska mamma, som tagit mitt efternamn. Detta har nästintill alltid varit ett problem när vi har rest, såväl inom Europa som till USA. Både vid in- och utresor, dvs antingen i immigration eller vid incheckningen. Vi har klarat oss genom att prata och förklara hur vår familjesituation ser ut och det har säkert underlättat att våra barn har varit lite äldre och kunnat tala för sig själva (14-17år). Hade våra barn idag varit under 18 hade jag skaffat ett skriftligt medgivande den den andra föräldern för säkerhets skull.
Men det undantaget vi märkte för något år sedan är att varje resa som sonens äldre storasyster (18+ och samma efternamn) var med i sällskapet så fick vi varken frågor eller kryss (X) i immigration (USA). Min slutsats är därför att deras system enbart matchar på efternamn.
Det kanske bara är en slump, eftersom hela min uppfattning grundar sig på ett begränsat antal flighter (ca 30 totalt, varav systern har varit med på 10).