Senaste nytt

Resa med 5 mån barn till Maldiverna

Solomun

Medlem
Var på Maldiverna med en 6 månaders, första barnet. Flyget var en piece of cake, och då flög vi i ekonomi. Barnet sov i sin bassinet (som vi förbokade) 80% av tiden.

Vi valde hotell rätt nära Mahe, utifrån att det ska vara möjligt att ta sig till mainland med båt 24/7 inom rimlig tid om sjukhusvård var nödvändigt, då de små flygplanen som tar en till hotellen längre bort flyger inte under nattetid som vi förstod.

aruba1

Medlem
Grattis till barnet! Vad roligt för er båda! @nina1417 reste min sin pojke som var ca 1 år till Brasilien i Economy och det gick alldeles utmärkt. Jag själv reste med min pojke när han var 1,5 år till Rom och det var inte jättekul. Precis som andra skriver är just åldern upp till 1 år enklast att resa med.

Vad gäller WA Maldives så besökte vi anläggningen förra året och bedömningen från vår sida är att det kommer gå alldeles utmärkt för er. Tipset är att höra med hotellet om ni kan få en Reef Villa så nära huvudön som möjligt. Det är nämligen stora avstånd och av den anledningen tillhandahålls cyklar, men det kan ni förstås inte använda med en liten. Det går dock utmärkt att beställa en buggy, vilket jag tror blir enklast när ni ska ta er till olika restauranger. Sedan så tror vi att ni kommer att spendera mest tid i själva villan där allt finns. Lycka till

samet

Medlem
Flög ni något när han var i mammas mage? Då fick ni en indikering på hur han reagerar. MiniSamet gjorde 20 leg i mammas mage, varav 6st var longhaul. Inga bekymmer!

Flög sedan med honom endast 5 veckor gammal. Nu är han snart 5år och med 60+ legs älskar han det varje gång.

Att äta under upp/nedstigning är ett bra knep, då hanteras tryckutjämningen.

Kom precis hem från två veckor på Maldiverna med vår 5-mån bebis.

Fungerade utmärkt. Som andra sagt i tråden - väldigt bekväm ålder att resa med. På 2 av 4 flighter fick vi de bassinett-seats vi särskilt bokat (på en flight fanns det inte, på en flight så var basinettet ur funktion). Det var najs, men vi klarade oss gott utan. Vi åkte sjöflyg från MLE till vår resort. Funkade även det skitbra, här köpte vi hörselskydd från clas ohlsson.

Innan denna resa hann vi med en 3h flight inom europa som "trycktest" när han var ca 2 mån. Trycktestet var nog bäst för oss föräldrar, vad som ska tas med ombord etc.

Gällande själva vistelsen där var det fantastisk. Lillen tog sina naps på hotellrummet och vi kunde vara på stranden med babymonitor på solstolen.

guwonder

Medlem
Sökte runt lite men hittade ingen befintlig tråd att fortsätta i så fick bli en ny, om någon moderator vet med sig att det finns en befintlig tråd får ni gärna flytta inlägget :)

Jag har som enligt ovan lyckats boka 5 nätter på WA, Maldiverna, dock så har både jag och Mrs Doctor-X funderat en hel del på hur det är att resa till denna typ av destination med ett 5 månaders gammalt barn (det är vårat första barn - så allt är nytt för oss). Vi har ännu inte flugit något med honom, så svårt att veta hur han skulle reagera - men annars hänger han med på det mesta och är förhållandevis lugn. Funderar på att kanske bara ta en kort testflygning inrikes för att kolla hur det går. På något sätt känns det som att en villa på WA kanske skulle vara det mest ultimata resmålet eftersom man ändå bara vill hänga i sin villa och njuta samt han ännu inte kan gå utan mest ligger/sitter/sover.

Jag tänkte därför höra om det finns några medlemmar här på BC som har tidigare erfarenheter om just resor till denna typ av destinationer eller bara generellt resor med barn som är <6 mån. Vad var eran uppfattning, Input? Tips/tricks?

5-month old children who breast feed are pretty good travelers. To deal with ear pain babies get from air pressure changes, breast feeding in-flight is a great solution. Most 5-month old babies still fit in the bassinets on most long-haul flights, so it’s a great age to travel with young kids. I would not suggest wasting time and money for a test flight with infants. Long flights with infants are actually easier on parents and infants as long as they plan the feeding situation, diapers/diaper change, replacement clothes situation, and some soft entertainment toys for the infant that age to play with in their hands or get distracted. It can help also if using a rear-facing car-seat that is airline approved with the infant having her/his own plane seat with the car seat. If taking on board such an infant car seat, make sure the car seat has a notice on it sayings it’s approved by the aviation regulator. The problem with car seats on a trip to the Maldives is that it’s more things to carry around but some of them work well with barnvagn that you may want to use anyway. We also would take along a body baby carrier such as the Baby Becco. Frees up hands to have a baby on your back or stomach when walking around airports or elsewhere. Barnvagn do not move easily on sand and snow, so a body carrier for the baby is helpful outdoors too. Babybjorn or something like this: https://becobabycarrier.com/?srsltid=AfmBOorHoxzuYkC9FT-sRtgy9oanKadfLdHyEqmg7AY8iQRyKeBb8kCC

Last edited:
Toppen