Senaste nytt

Resa med 5 mån barn till Maldiverna

Doctor-X

Medlem
Bonusprogram: Hilton Honors
Hotell: Waldorf Astoria Maldives Ithaafushi
Antal nätter: 5
Antal poäng: 600.000
Antal resenärer: 2 +1 barn
När (avresans tidpunkt): November 2024
Bokad: Maj 2024

Satt och strökollade på Hilton award-översikten för Maldiverna och Bora-Bora och helt plötsligt dök det upp 5 nätter för 150.000p/natten i november för WA King Reef Villa with Pool. Då det är fri avbokning slog jag till direkt, så får jag fundera lite senare (6 mån bebis och WA kanske inte världens bästa idé).

Cash rate för samma datum var $25.000.

Sökte runt lite men hittade ingen befintlig tråd att fortsätta i så fick bli en ny, om någon moderator vet med sig att det finns en befintlig tråd får ni gärna flytta inlägget :)

Jag har som enligt ovan lyckats boka 5 nätter på WA, Maldiverna, dock så har både jag och Mrs Doctor-X funderat en hel del på hur det är att resa till denna typ av destination med ett 5 månaders gammalt barn (det är vårat första barn - så allt är nytt för oss). Vi har ännu inte flugit något med honom, så svårt att veta hur han skulle reagera - men annars hänger han med på det mesta och är förhållandevis lugn. Funderar på att kanske bara ta en kort testflygning inrikes för att kolla hur det går. På något sätt känns det som att en villa på WA kanske skulle vara det mest ultimata resmålet eftersom man ändå bara vill hänga i sin villa och njuta samt han ännu inte kan gå utan mest ligger/sitter/sover.

Jag tänkte därför höra om det finns några medlemmar här på BC som har tidigare erfarenheter om just resor till denna typ av destinationer eller bara generellt resor med barn som är <6 mån. Vad var eran uppfattning, Input? Tips/tricks?

ante_77

Medlem
Sökte runt lite men hittade ingen befintlig tråd att fortsätta i så fick bli en ny, om någon moderator vet med sig att det finns en befintlig tråd får ni gärna flytta inlägget :)

Jag har som enligt ovan lyckats boka 5 nätter på WA, Maldiverna, dock så har både jag och Mrs Doctor-X funderat en hel del på hur det är att resa till denna typ av destination med ett 5 månaders gammalt barn (det är vårat första barn - så allt är nytt för oss). Vi har ännu inte flugit något med honom, så svårt att veta hur han skulle reagera - men annars hänger han med på det mesta och är förhållandevis lugn. Funderar på att kanske bara ta en kort testflygning inrikes för att kolla hur det går. På något sätt känns det som att en villa på WA kanske skulle vara det mest ultimata resmålet eftersom man ändå bara vill hänga i sin villa och njuta samt han ännu inte kan gå utan mest ligger/sitter/sover.

Jag tänkte därför höra om det finns några medlemmar här på BC som har tidigare erfarenheter om just resor till denna typ av destinationer eller bara generellt resor med barn som är <6 mån. Vad var eran uppfattning, Input? Tips/tricks?

Just destinationen har jag inte någon vidare koll på, men att flyga med väldigt små barn har sällan varit något problem.
Det blir jobbigare när dom blir 3 år och äldre

Emil123

Medlem

Davvelavve

Medlem
5 månader är perfekt. Kan knappt röra sig. Se till att amma/flaska vid start och landning för att motverka lock i öronen. Min första resa med mina tvillingar var ett helsike när de var 10 månader eftersom de bara ville springa runt...

palmen

Moderator
Du kanske kan hitta något från The Points Guy. Nu driver ju inte Brian Kelly sidan längre, men han har rest väldigt mycket med sin son direkt från början.

Doctor-X

Medlem
Inte heller erfarenhet av Maldiverna eller liknande, men håller med om att flyga med småbarn inte är några problem. Just 4-5-6 män är ju optimalt spec om de ammar fortfarande. Slipper släpa med sig massa barnmat etc.

Lite OT men hur tar ni er till Maldiverna? Vi har kikat på det till vintern. Ett annat tips är att man kan köpa transfer för poäng:

Det var ett bra tips, tack! Det är ju 100% bonus nu vid köp av poäng så T&R för båda vuxna skulle bli $1000 (100.000p x 2) istället för cash rate som är $800+27,6% tax /person = $1021 (dvs $2042) - så det är ju världens kap!
Vi har inte bokat flyg än eftersom vi velat invänta och se hur han är som barn, men börjat kika lite nu. Lutar kanske åt ARN-LHR med SAS och LHR-MLE med Virgin Atlantic - var ok pris för eco och tiderna skulle passa bra.

Emil123

Medlem
Ja precis, blir halva priset typ :) Bara fyi, det erbjudandet att köpa transfer för poäng kommer då och då som jag förstått, så det kan försvinna.

Kricka

Medlem
Att göra en provresa är kanske inte helt fel? Vi reste med vår dotter vid 5 månaders ålder från JNB via
ZRH till ARN (Swiss Economy) med basinet på första raden. Fungerade alldeles utmärkt och med beröm
från cabincrew. Davvelavve’s tips om mat vid start men framförallt landning är bra! Lycka till!

LPC123

Medlem
Var på Kanarieöarna med äldsta tösen när hon var 4mån och då ammade frugan henne vid take off och landning. Annars inga problem alls på flyget. Lite stökigare första dygnet där lillan hade lite svårt med värmen men hon vande sig snabbt och andra tredje dagen var det helt lugnt. Tror inte ni kommer få några problem alls :) lycka till

Resetokig

Medlem
Kul att ni är sugna på att resa med barnet! Vi har hunnit med 9 resor innan vårt barns 2års dag och det har varit så roligt. Håller med många tidigare kommentarer angående att det är lättare ju yngre barnet är. Alla åldrar har sina utmaningar, men det är tacksamt när de fortfarande sover flera gånger per dag. Ibland dröjer take off och barnet hinner bli för hungrig för att kunna matas. Rekommenderar då napp och/eller koksalt om det är minsta tecken på snor.

Vi har upplevt att längre resor kan vara lättare är 2-3h flyg då sömntiderna inte blir lika kritiska.

Kom ihåg att prata med BVC tidigt om ni planerar att resa vid 4mån ålder då ni kan bli rekommenderade att påskynda vaccinationsprogrammet för barnets skull.

Toppen