Senaste nytt

Resa förkyld

Status
Stängd för vidare inlägg.

igelkotten

Medlem
Helt enig. Dessutom gäller som en grundläggande rättighet inom EU fri rörlighet för människor. Denna fria rörlighet kan myndigheter i vissa extrema situationer inskränka. Det är motiverat vid samhällsfarliga sjukdomar som COVID-19 som drabbar hela samhället hårt. Vid vanlig förkylning (som då man är snuvig med negativt COVID-19 test) är dock inskränkningen av den fria rörligheten inte motiverad och åtgärden att neka resan helt oproportionerlig.. Så ja, det är helt rimligt att kunna resa även om man är snuvig. Speciellt om det fått ett par dagar efter insjuknandet. I annat fall skulle vi stänga hela samhället varje gång det kom en influensa.

Resonemanget haltar ordentligt. Alla, även helt friska, har fått se sina friheter inskränkta på grund av pandemin. Det du säger är sedan inte heller upp till envar att avgöra vad som är proprtionerligt eller inte - många har under pandemin fått hålla sig hemma trots att det bara var allergi.

Med det sagt så har @Tomas E en bra poäng - inte helt tydligt att FHM tänkt på en situation när någon är vaccinerad, har testat negativt och därmed högst sannolikt är förkyld. Däremot innebär ju reglerna att om en förkyld person smittar andra, så kommer alla dessa smittade behöva vara hemma och testa sig. Apropå samhällsnytta, så är det nog bättre att folk i regel stannar hemma om de är sjuka. Hur orimligt det än kan tyckas vara för den enskilda individen som får sitta hemma.

Oavsett vad @Mikaela väljer att göra, hoppas jag hon väljer att bära ansiktsmask. Det är något jag tycker de flesta kan göra om de är förkylda i framtiden, som en schysst grej mot medmänniskor.
 
Frågeställningen är ju intressant, inte bara huruvida det är ok att resa när man är förkyld, vaccinerad och precis testat sig negativt så man är säker att det inte är Covid.

Det beskrevs i tråden om någon som blev sjuk under resan och inte fick åka hem. Vem står för notan då gällande nya biljetter och hotell. Är det en helt vanlig förkylning men man är denied boarding så gissar jag att man inte behöver betala själv. Om inte annat borde väl reseförsäkringen kicka in?
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Det beskrevs i tråden om någon som blev sjuk under resan och inte fick åka hem. Vem står för notan då gällande nya biljetter och hotell. Är det en helt vanlig förkylning men man är denied boarding så gissar jag att man inte behöver betala själv. Om inte annat borde väl reseförsäkringen kicka in?

Definitivt ett relevant scenario att kolla med sin reseförsäkring innan nästa resa!
 

Jonas C

Medlem
Blev förkyld av AC:n på hotellet på Zanzibar två dagar innan vi skulle hem. Ville jag strandsätta mig där i en vecka och dra på mig merkostnader för nya flygbiljetter och hotell i väntan på att förkylningen skulle gå över? Absolut inte. Ett ganska enkelt val med andra ord. Tog ett covid-test efter ankomst som visade sig vara negativt, så det rörde sig om en vanlig hederlig förkylning.

Det är väldigt lätt för coronamoralisterna att peka med fingret och skrika, men när man faktiskt är i den situationen så är det nog väldigt få personer som frivilligt skulle välja att strandsätta sig över en förkylning.
 

Hachans

Medlem
Blev förkyld av AC:n på hotellet på Zanzibar två dagar innan vi skulle hem. Ville jag strandsätta mig där i en vecka och dra på mig merkostnader för nya flygbiljetter och hotell i väntan på att förkylningen skulle gå över? Absolut inte. Ett ganska enkelt val med andra ord. Tog ett covid-test efter ankomst som visade sig vara negativt, så det rörde sig om en vanlig hederlig förkylning.

Det är väldigt lätt för coronamoralisterna att peka med fingret och skrika, men när man faktiskt är i den situationen så är det nog väldigt få personer som frivilligt skulle välja att strandsätta sig över en förkylning.

Ursäkta, men du kände förkylningssymptom och tog covidtestet EFTER att du rest?

Folk här debatterar om det är dumt att resa förkyld efter testning. Jag tror alla är överens om att resa med symptom utan testning är tämligen dumt.
 

Jonas C

Medlem
Ursäkta, men du kände förkylningssymptom och tog covidtestet EFTER att du rest?

Folk här debatterar om det är dumt att resa förkyld efter testning. Jag tror alla är överens om att resa med symptom utan testning är tämligen dumt.
Jag föreslår att du läser om inlägget innan du svarar.
 

Hachans

Medlem
Tog ett covid-test efter ankomst som visade sig vara negativt, så det rörde sig om en vanlig hederlig förkylning.

Vad är det jag missförstår?

Du reste med sjukdomssymptom, tog test efter ankomst hem (lite otydligt, men jag antar det var hem du menade) som visade sig vara negativt?
 

Jonas C

Medlem
Vad är det jag missförstår?

Du reste med sjukdomssymptom, tog test efter ankomst hem (lite otydligt, men jag antar det var hem du menade) som visade sig vara negativt?
Jag blev förkyld under resans gång. Valde att resa hem förkyld istället för att strandsätta mig själv i en vecka, kosta på mig nya flygbiljetter, hotell och missad arbetstid. Tog ett test vid hemkomst i Sverige som visade sig vara negativt. Fullt rimligt enligt mig då det viktigaste är att ta sig hem.

Hade jag däremot blivit förkyld innan avresan från Sverige så hade jag givetvis övervägt att ställa in resan.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Jag blev förkyld under resans gång. Valde att resa hem förkyld istället för göra det "ansvarsfulla" och strandsätta mig själv i en vecka, kosta på mig nya flygbiljetter, hotell och missad arbetstid. Tog ett test vid hemkomst i Sverige som visade sig vara negativt. Fullt rimligt enligt mig då det viktigaste är att ta sig hem.

Hade jag däremot blivit förkyld innan avresan från Sverige så hade jag givetvis övervägt att ställa in resan.

Då har jag inte missförstått något.

Du valde att utsätta andra för en potentiell smitta för att du skulle kunna ta dig hem, istället för att ta ett prov på plats innan resan hem och vara säker på att det bara var en förkylning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen