Senaste nytt

Resa förkyld

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aktuellt fall med en bekant till oss som skulle resa hem från Mallorca. Har covid pass. Två sprutor Var dock lätt förkyld och lite feber. De tog tempen på honom vid flygplatsen.
Nekad ombordstigning
En xtra vecka på ön samt merkostnader

Etiskt tycker jag personligen att det, numer (ska inte påstå att jag var fullt lika rigid innan pandemin lärde oss en hård läxa), är ett självklart utfall. Dock måste jag säga att jag själv, och säkert flera andra, inte tänkt sig det case du hänvisar till. Blir ju sannerligen mer problematiskt om det uppstår på bortaplan, och att det kan vara allt mellan himmel och jord som ger lätt feber.

Det är ju något som man bör ha med sig både i tidsmässig, och kostnadsmässig, beräkning framöver. Det är ju inte helt ovanligt att man drar på sig något lätt vid miljöombyte, och ibland så kanske man inte ens själv skulle observera en lätt feber (tänker i varma länder, där man svettas konstant ändå).

Om en person ska med ett flyg och är lite snorig, nyser men är helt feberfri. Vem ska avgöra om den personen lider av en förkylning, pollen, astma, problem med polyperna etc etc? Ska en person vid incheckningen hävda att det är en förkylning när detta är personens dagliga tillstånd och förbjuda denne att resa?

Man kan ju heller inte börja kräva intyg på varenda åkomma…

Detta är inte fullt så enkelt… för någon.

Om en person ska med ett flyg och är lite snorig, nyser men är helt feberfri. Vem ska avgöra om den personen lider av en förkylning, pollen, astma, problem med polyperna etc etc? Ska en person vid incheckningen hävda att det är en förkylning när detta är personens dagliga tillstånd och förbjuda denne att resa?

Man kan ju heller inte börja kräva intyg på varenda åkomma…

Detta är inte fullt så enkelt… för någon.

Det är precis det som är grejen. I en situation där vi inte kan skilja på förkylning och ett farligt virus. Så får ingen flyga som uppvisar de symptomen.

När vi inte längre har viruset i cirkulation så kan vi återgå till att flyga lite småsnoriga om vi nu måste. Tills dess får vi helt enkelt finna oss i detta.

Vi har absolut inte samma ståndpunkt i detta. Men vi behöver inte tycka samma, det är helt ok.
Jag respekterar ditt tänkande och din åsikt, även om min spretar lite åt annat håll. (Och det gör jag fastän jag har jobbat med skitviruset i 1,5 år. Märkligt nog.)

Det ser ut som att de lätthittade råden från Folkhälsomyndigheten faktiskt inte tar upp situationen hur man ska göra om man har förkylningssymptom och har hunnit testa negativt för Covid-19.

Rimligen är detta ett fråga som kommer att dyka upp alltmer, när vi går in i mer typisk förkylningssäsong med många fullvaccinerade och "halvhög" covid-smitta.

Det är precis det som är grejen. I en situation där vi inte kan skilja på förkylning och ett farligt virus.
Jo, det är det man har covid-tester till. Du menar förmodligen att vanlig förkylning kan skrämma upp personer i omgivningen som inte vet att den förkylde har testat negativt för covid-19? Är man petig, är det dock inte samma sak som att det inte går att skilja på förkylning och covid-19.

Last edited:
Vi har absolut inte samma ståndpunkt i detta. Men vi behöver inte tycka samma, det är helt ok.
Jag respekterar ditt tänkande och din åsikt, även om min spretar lite åt annat håll. (Och det gör jag fastän jag har jobbat med skitviruset i 1,5 år. Märkligt nog.)
Helt enig. Dessutom gäller som en grundläggande rättighet inom EU fri rörlighet för människor. Denna fria rörlighet kan myndigheter i vissa extrema situationer inskränka. Det är motiverat vid samhällsfarliga sjukdomar som COVID-19 som drabbar hela samhället hårt. Vid vanlig förkylning (som då man är snuvig med negativt COVID-19 test) är dock inskränkningen av den fria rörligheten inte motiverad och åtgärden att neka resan helt oproportionerlig.. Så ja, det är helt rimligt att kunna resa även om man är snuvig. Speciellt om det fått ett par dagar efter insjuknandet. I annat fall skulle vi stänga hela samhället varje gång det kom en influensa.

Denna diskussion tycker jag summerar just varför vi alla ska avhålla oss från att resa i onödan så läge pandemin pågår.

Väljer man ändå att resa så visar man respekt mot sina medmänniskor och reser därmed inte även om det ”bara” är en vanlig förkylning.

Samt att det är bra att ta höjd på både sena avbokningar samt att man kan bli kvar på resmålet längre än planerat med det krångel och kostnader som tillkommer.

Inspelet gällande den fria rörligheten bör ställas i relation till hur mycket man månar om medresenärerna, precis som nämndes tidigare, eftersom blotta tron att någon är smittad av covid-19 kan väcka obehag och att en vanlig förkylning (som är smittsam) kan leda till ganska stora problem för vissa.

Egna egot kontra solidaritet med sina medmänniskor har varit debatterat under hela pandemin.

Last edited:
Att jag tycker du inte borde resa med symptom är inte samma sak som jag tycker det borde vara olagligt att resa med symptom. Jag ställer mig därför tveksam till argumentet om rörelsefrihet.

Allt har väl spårat ur en del? Har man vaccin och/eller negativt test så bör det inte vara något problem med att resa med en förkylning? Att media lever på sina klick har skrämt upp alla och deras hund och gör att folk tappar koncepten helt. Tittar man på scb:s dödstal så var visserligen 2020 högst på 20 år men diffen är cirka 6 % från snittet. Det dog cirka 6000 fler än ett genomsnittsår (98000 vs 92000) så mängden är närmast försumlig sett till folkmängden och även om det kommer sensationsartiklar om elitidrottare som avlidit i covid kan man nog med säkerhet anta att den absoluta majoriteten är äldre och/eller i riskgrupp på grund av andra sjukdomar. Dessa grupper borde rimligen inte utsätta sig för risken att ge sig ut och resa för närvarande.

Som konsensus är nu om att vi "aldrig komma slippa covid" skulle det innebära att alla resor när någon är förkyld skulle behöva ställas in, det håller inte. Jag tror vi kommer se tillbaka på de här åren som en hysterisk överreaktion.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen