Senaste nytt

Rejsekort , resa i Danmark

Oppositionen opponerar, såklart:

Efter lite grävning verkar det som HSL har bestämt sig för att rulla ut pristak, med början på blipp-betalning med tak på dagsnivå. Ska rullas ut senare.

Kände inte till denna debatt i Stockholm, intressant. Men så är jag en av dom som har "övergivit SL" som det uttrycktes i en artikel. Använder andra alternativ året runt och åker bara SL i nödfall.

Capping låter fantastiskt. Man kan ju fundera på om kollektivtrafiken är till för resenärerna eller om resenärerna är till för kollektivtrafiken. :(

Måste för övrigt vara frustrerande att sitta som politiker och fatta beslut som inte implementeras. Skönt man inte arbetar med politik. :p

"I juni 2022 bestämde den dåvarande regionledningen att SL skulle införa så kallad capping i sitt biljettsystem [...]"

Capping låter fantastiskt.
Argumentet MOT capping är likaledes fantastiskt. Det är, på fullaste allvar, att "Kunden idag betalar regelmässigt fel pris och för mycket. Om vi gör det enklare för kunden att betala rätt pris, så förlorar vi pengar".

Idag förväntas man som resenär spekulera i framtiden, vilket nästan alltid blir fel. Om man reser mer eller mindre än man trott under en dag/vecka/månad, så är man total loser. Ganska dålig upplevelse, vill säga. På kort sikt kanske SL/Region Stockholm tjänar pengar, men på längre sikt är det sällan en bra strategi att få sina kunder att känna sig konstant lurade...

Man kan ju fundera på om kollektivtrafiken är till för resenärerna eller om resenärerna är till för kollektivtrafiken.

Mmm-hmm!

Skulle köpa biljett i Danmark i dot appen men den hänvisade till rejsekort appen som bara används numera

Man checkar in i appen och ut när resan är slut , fungerade bra bara man kommer ihåg att checka ut när man är framme

Min gamla DOT-app hänvisar även till Rejsebilett-appen som säljer vanliga biljetter, iaf än så länge, blir det stationsavgift på CPH är det ju enklare med in/ut-checkning.

Är det bara jag som ser faror med checkin/checkout-system, inkl fare-cap och automatisk beräkning av lägsta pris?

För detta är ju ett sätt att frikoppla köpet från priset. Kunderna ska invaggas i en falsk säkerhet att "det stora goda transportbolaget kommer att ta vara på mig, bevaka mina rättigheter, så jag behöver inte ta några aktiva köpbeslut".

Det är problematiskt dels för
a) att få systemets lägsta pris betyder inte att jag får ett lågt pris
b) att utan aktiva köpbeslut försvinner marknadskrafter som normalt håller mot prishöjningar. Dvs efterfråge-kurvan har inte längre en pris-komponent.

Det är ju rena säljar-drömmen att kunderna inte bryr sig om priset utan bara köper i blindo.
"Välkommen in till Elgiganten. Vi garanterar att du får köpa den TV som har lägsta pris i butiken!"

Vill dessutom ta ett exempel från just Schweiz som ovan lyftes som bevis på hur bra det fungerar. Jag skulle åka från en flygplats till en annan stad med tåg. Systemet valde då en dygns-biljett med extra allt. Den var ohyggligt dyr och jag gjorde min research. Det visade sig att rutten från flygplatsen till stad B gick via stad A (staden som flygplatsen ligger i) och att det då bedömdes att jag hade valt att åka till staden A och att alla som åker dit behöver lokal-trafik, dvs bussar mm i hela stadszonen. Och det tillsammans med att jag inte skulle till staden A utan B innebar att jag också behövde en regional tågbiljett. Det triggade då ett 24h fripass på obegränsat antal resor i en stad jag inte skulle till och all annan trafik i en hel region.

Att köpa en biljett flygplatsen-stad A plus en biljett stadA-stadB kostade kanske en tredjedel av den billigaste biljetten.

Är det bara jag som ser faror med checkin/checkout-system, inkl fare-cap och automatisk beräkning av lägsta pris?

För detta är ju ett sätt att frikoppla köpet från priset. Kunderna ska invaggas i en falsk säkerhet att "det stora goda transportbolaget kommer att ta vara på mig, bevaka mina rättigheter, så jag behöver inte ta några aktiva köpbeslut".

Det är problematiskt dels för
a) att få systemets lägsta pris betyder inte att jag får ett lågt pris
b) att utan aktiva köpbeslut försvinner marknadskrafter som normalt håller mot prishöjningar. Dvs efterfråge-kurvan har inte längre en pris-komponent.

Det är ju rena säljar-drömmen att kunderna inte bryr sig om priset utan bara köper i blindo.
"Välkommen in till Elgiganten. Vi garanterar att du får köpa den TV som har lägsta pris i butiken!"

Vill dessutom ta ett exempel från just Schweiz som ovan lyftes som bevis på hur bra det fungerar. Jag skulle åka från en flygplats till en annan stad med tåg. Systemet valde då en dygns-biljett med extra allt. Den var ohyggligt dyr och jag gjorde min research. Det visade sig att rutten från flygplatsen till stad B gick via stad A (staden som flygplatsen ligger i) och att det då bedömdes att jag hade valt att åka till staden A och att alla som åker dit behöver lokal-trafik, dvs bussar mm i hela stadszonen. Och det tillsammans med att jag inte skulle till staden A utan B innebar att jag också behövde en regional tågbiljett. Det triggade då ett 24h fripass på obegränsat antal resor i en stad jag inte skulle till och all annan trafik i en hel region.

Att köpa en biljett flygplatsen-stad A plus en biljett stadA-stadB kostade kanske en tredjedel av den billigaste biljetten.

Något har ju gått fel i ditt fall. Men enkelbiljetterna finns ju kvar, så bara att köpa om du känner dig lurad av systemet. Dock har jag en svag misstanke av att du kollat priset (kanske köpt biljetten också) med halva priset påslaget vilket är default i SBB-appen av någon anledning. Så när man söker punkt A till Punkt B för biljetten så visas billigaste halva priset. Sen måste man stänga av det i köpflödet och vips blir priset dubbelt. Lägg till förköpsrabatten också så kommer du ner till 1/3 av priset du betalade.

Ett exempel från verkligheten när systemet funkar som det ska. Man kan i min regions automat köpa biljetter från bostadsort A till arbetsort B. Man får två val. Den ena är billigare än den andra. Varför är ytterst oklart förrän man kollar zonkartan. Bussen tar en genväg, medan tåget passerar genom ytterligare en zon pga berg i vägen. Så tar du bussen kan du köpa en billigare biljett. Försöker du åka tåget med bussbiljetten så kommer det bli dyrt när du blir ertappad. Sånt är ju helt omöjligt att veta som turist, så du slår på Fairtiq innan du hoppar på, och sen igen när du stiger av och beräkningen sker automatiskt.

Ett annat exempel är att åka från byn till där jag bor till kantonhuvudstaden. Första resan blir en enkelbiljett, returresan blir en zon mindre eftersom jag inte behöver betala för huvudstadens zon en gång till i just den kantonen. En sådan biljett hade du inte kunnat köpa i automaten. Visst, småpotatis i besparingar förvisso. Men zonsystemet i Schweiz är en idiotisk blandning av taxor och bolag.

Fast beslutet kan ju ske innan själva köpet. Man har kollat upp vad kollektivtrafiken kostar innan man besöker en viss stad. Sen kvittar det ju om det är biljettautomater, betala på bussen eller check in/ut när det är dags att betala.

Fast beslutet kan ju ske innan själva köpet. Man har kollat upp vad kollektivtrafiken kostar innan man besöker en viss stad. Sen kvittar det ju om det är biljettautomater, betala på bussen eller check in/ut när det är dags att betala.
Det jag ser fara i är att det i praktiken inte går att kolla upp. Taxorna görs så pass komplicerade att det inte går att förutsäga vad priset de facto blir, och hela upplägget är att övertyga kunden om att "du får det billigaste priset". Som i exemplet i post#25; Resa A-B kostar olika beroende på vilket transportmedel du åker, eftersom de olika färdmedlen har olika resvägar.

För mig är det som att du är på självplock och ser att jordgubarna kostar 40kr per kartong. Du plockar en påse med jordgubbar och går till kassan för att betala. Om du går i kassa 1 blir priset 120 kr eftersom det behövdes tre kartonger, medan kartongerna i kassa 2 är lite större och det räcker då med 2st och 80 kr. Så ja, du kan kolla upp priset per enhet i förväg, men du vet ändå inte vad slutpriset blir.

Jag ser alltså faran i att det är ett medvetet upplägg med otroligt komplicerade taxe- och zon-system där du i praktiken inte riktigt kan veta vad priset blir i slutändan. "Vi lovar att vi applicerar lägsta pris" är då ett tomt löfte med syftet att få konsumenten att inte ifrågasätta, utan att bara konsumera först och sedan ställas inför fullbordat faktum när det gäller priset.

Det jag ser fara i är att det i praktiken inte går att kolla upp. Taxorna görs så pass komplicerade att det inte går att förutsäga vad priset de facto blir, och hela upplägget är att övertyga kunden om att "du får det billigaste priset". Som i exemplet i post#25; Resa A-B kostar olika beroende på vilket transportmedel du åker, eftersom de olika färdmedlen har olika resvägar.

För mig är det som att du är på självplock och ser att jordgubarna kostar 40kr per kartong. Du plockar en påse med jordgubbar och går till kassan för att betala. Om du går i kassa 1 blir priset 120 kr eftersom det behövdes tre kartonger, medan kartongerna i kassa 2 är lite större och det räcker då med 2st och 80 kr. Så ja, du kan kolla upp priset per enhet i förväg, men du vet ändå inte vad slutpriset blir.

Jag ser alltså faran i att det är ett medvetet upplägg med otroligt komplicerade taxe- och zon-system där du i praktiken inte riktigt kan veta vad priset blir i slutändan. "Vi lovar att vi applicerar lägsta pris" är då ett tomt löfte med syftet att få konsumenten att inte ifrågasätta, utan att bara konsumera först och sedan ställas inför fullbordat faktum när det gäller priset.
Jag tror det är större risk för stationsavgifter på flygplatser och järnvägsstationer än att de skulle göra priset hemligt.

Skånetrafiken m.fl. har inte check in/ut men taxesystemet kräver icke-öppen data för att räkna ut priset och i praktiken en dator också.

Resa A-B kostar olika beroende på vilket transportmedel du åker, eftersom de olika färdmedlen har olika resvägar.

På Själland är det tvärtom, åker du till grannzonen via en zon som ligger längre bort (t.ex. tåg med byte på centralstationen) så betalar du bara två zoner med check in/ut men enkelbiljetten är dyrare för du måste betala för resan till centralstationen.

Sen är det ju olika taxor beroende på färdväg i många traditionella system.

Jag tror det är större risk för stationsavgifter på flygplatser och järnvägsstationer än att de skulle göra priset hemligt.

Skånetrafiken m.fl. har inte check in/ut men taxesystemet kräver icke-öppen data för att räkna ut priset och i praktiken en dator också.

På Själland är det tvärtom, åker du till grannzonen via en zon som ligger längre bort (t.ex. tåg med byte på centralstationen) så betalar du bara två zoner med check in/ut men enkelbiljetten är dyrare för du måste betala för resan till centralstationen.
Där är då check in/ut till konsumentens fördel men ändå ett bra exempel på hur man kan dölja priset. Annonserat pris är alltså alla zoner resvägen går igenom medan check-in/ut har en annan prisberäkning. Jag menar alltså inte att man håller priset hemligt, utan att metoden att prisberäkna "on-the-go" lockar till komplicerade beräkningar och gör det okontrollerbart för konsumenten.

Check-in/ut kan ju enkelt helt lämna zon-tänket bakom sig och bli en taxi-taxa (km och minut-pris). Som du nämner kan man enkelt addera "stationsavgifter" för att tjäna bättre på vissa stationer. Tid-på-dagen (ner på minutnivå) blir lätt en komponent eller varför inte ha en priskomponent som räknas fram beroende på hur många som är incheckade i transportsystemet just nu? Typ uber. Priset på alla komponenter kan öppet redovisas och enkelt motiveras, tex "minska trängsel", "betala bara vad du utnyttjar", "skapar förutsättningar för att bygga ut där efterfrågan är störst".

Pratar vi kollektivtrafik tror jag att drivkraften absolut finns där. Man vill hitta komplicerade modeller som kan extrahera mer pengar utan att bli utsatt för granskning och folkstorm. Och som är enkla att sätta priset på. 5kr/minut, 1 kr/km och en lista med trängselavgifter per station - det tar bara 5 minuter att klubba taxan i fullmäktige och om någon mot förmodan lyckas räkna ut hur stor höjningen i verkligheten är kan det avfärdas med att "enstaka resor får höjningar i den här modellen, men de flesta är nöjda med att bara betala för vad de använder och att trängseln minskar".

Toppen