malmokalle
New member
Önskar några synpunkter om EU261 kan tillämpas i följande fall.
Vi reste till Maldiverna i november från CPH med SAS till LHR och sedan vidare med Virgin Atlantic till MLE. En fin utresa, utan några komplikationer.
Hemresan däremot blev en mardröm. Den ursprungliga bokningen var MLE-LHR (natt på hotell) och AMS-CPH dagen efter. Två dagar innan hemresa fick vi besked om att flyget var inställt.
Ny rutt blev MLE-DXB-LHR-AMS-CPH. 10 timmar layover och sedan 2 timmars försening på DXB, med bagage (!) eftersom Flydubai (MLE-DXB) och British Airways (DXB-LHR) inte har ett interline avtal gällande bagage. 5 timmars layover på LHR innan vi kunde ta vårt ursprungliga flyg AMS-CPH.
Totalt en resa på ca 40 timmar, man kan faktiskt bli trött för mindre!
Ringde två gånger till både SAS och boven i dramat som var Virgin Atlantic. VA var riktigt otrevliga och sa att de under inga omständigheter kunde fixa en bättre rutt eftersom det var SAS som ägde biljetten. När jag påpekade att de för en timme tidigare hade bokat om biljetten åkte luren på.
Vi reste till Maldiverna i november från CPH med SAS till LHR och sedan vidare med Virgin Atlantic till MLE. En fin utresa, utan några komplikationer.
Hemresan däremot blev en mardröm. Den ursprungliga bokningen var MLE-LHR (natt på hotell) och AMS-CPH dagen efter. Två dagar innan hemresa fick vi besked om att flyget var inställt.
Ny rutt blev MLE-DXB-LHR-AMS-CPH. 10 timmar layover och sedan 2 timmars försening på DXB, med bagage (!) eftersom Flydubai (MLE-DXB) och British Airways (DXB-LHR) inte har ett interline avtal gällande bagage. 5 timmars layover på LHR innan vi kunde ta vårt ursprungliga flyg AMS-CPH.
Totalt en resa på ca 40 timmar, man kan faktiskt bli trött för mindre!
Ringde två gånger till både SAS och boven i dramat som var Virgin Atlantic. VA var riktigt otrevliga och sa att de under inga omständigheter kunde fixa en bättre rutt eftersom det var SAS som ägde biljetten. När jag påpekade att de för en timme tidigare hade bokat om biljetten åkte luren på.