Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Davvelavve skrev:Hade en bokning i våras GOT-CPH-Hel layover HEL-VBY där CPH-Hel var inställt med mindre än 14 dagar innan avgång. Blev ombokad GOT-ARN-VBY så jag faktiskt kom fram till VBY enligt plan.Fick svar på min claim där de skickat en sas voucher för min missade hotellnatt i Helsingfors. Bör de inte vara en 500 Euro Voucher istället?Känns konstigt att dom betalar för min missade hotellnatt men ändå nekar för det inställda flyget, sen att jag fick värdet på en voucher istället för cash känns ju lite konstigt (ej dubbla värdet).Klicka för att utvidga...
Om det är ersättning för att ha kommit fram senare än ursprungliga bokningen du tänker dig, så är ett krav att du kom fram försenad, (se artikel 5) det låter inte som du gjorde det?

pswe skrev:Om det är ersättning för att ha kommit fram senare än ursprungliga bokningen du tänker dig, så är ett krav att du kom fram försenad, (se artikel 5) det låter inte som du gjorde det?Klicka för att utvidga...
Kom ju egentligen fram till slutdestination enligt plan bara att jag missade HEL och natten där. Får väl vara nöjd med voucher jag fick för hotellkostnaden då.

En datapunkt från ett 261/2004-claim till Iberia. Tvingades till övernattning på MAD för några veckor sedan när jag flög LHR-MAD-BOD och benet MAD-BOD ställdes in dagen innan avresa p.g.a. "handling strike". Dock gick tydligen morgonflighten, så de bokade om mig att flyga LHR-MAD kvällen innan.

Mailade in claim på ett hotellrum nära flygplatsen och t-baneresa en station t.o.r. (€ 132 - Madrid är ju oftast inte särskilt dyrt) + claim på € 125 (halva € 250 om man blir >1 h tidig på en "kort resa" och orsaken inte är extraordinär, vilket jag inte visste om den var eller ej). Iberia har en mailadress angiven med små bokstäver på sin sida om "passenger rights" som fanns länkad i liten text från ombokningsmailet. Så det gick att hitta claim-infon utan att googla runt, om man var lite skarpögd.

Fick svar 3,5 dygn senare att de betalar mina € 136 utan ytterligare krångel. Inget omnämnande av de € 125, men en "handling strike" kan ju mycket väl vara extraordinär, eftersom det mycket väl kan röra sig om en strejk hos en underleverantör utom Iberias kontroll. Så jag krånglar inte mer om det.

Trots allt ganska smidigt hanterat med det snabba svaret.

Morsan flög igår med BA777 ARN-LHR som skulle avgått 11.15 men gick mellan 15.30 - 16 där nånstans. Den enda infon hon fick var att planet var sent in till ARN. Jag försöker se om hon kan få 250€ men kan jag hitta anledningen till förseningen nånstans eller måste jag kontakta British Airways?

chronomaster skrev:Morsan flög igår med BA777 ARN-LHR som skulle avgått 11.15 men gick mellan 15.30 - 16 där nånstans. Den enda infon hon fick var att planet var sent in till ARN. Jag försöker se om hon kan få 250€ men kan jag hitta anledningen till förseningen nånstans eller måste jag kontakta British Airways?Klicka för att utvidga...

Skicka in ditt claim, det är BA:s uppgift att bevisa att du inte har rätt till ersättning, om de tycker så.

Vad gäller i följande situation. Flyg från USA till Danmark inställt och ombokad på ny flight automatiskt fast ett dygn senare. Tackar nej till nya flighten och ordnar alternativ resa själv. På SAS claim-sida ska man ange om man blev ombokad. Om man väljer ja så vill de att man bifogar boardingpass. Men det går ju inte eftersom man inte åkt. Jag har använt kalkylatorn på hallåkonsument och valt alternativet erbjuden ombokning men tackade nej samt om du hade tackat ja hur försenad hade du blivit (mer än 4 timmar). Enligt den har vi rätt till 600 euro per person.

Funderar mest på risken att man fyller i fel hos SAS och den blir nekad av misstag.

Tips mottages tacksamt.

Någon som kan hjälpa mig med följande problem, vad har jag rätt till i ersättning och hur ansöker jag med dessa ändringarna, det passar inte riktigt in i formuläret hos sas:

Originalbokning:

Poängresa med sas

06 JULY 2022 - Köpenhamn CPH → Los Angeles LAX

18 JULY 2022 - Los Angeles LAX → Köpenhamn CPH

Avresan inställd 5 juli

Ombokad till:

10JUL Copenhagen Kastrup - London Heathrow

10JUL Y / Confirmed London Heathrow - San Francisco

10JUL San Francisco - Los Angeles LAX

Nedgraderad från plus -> ekonomi

Avresan inställd (Kastrup - London) 10 juli, 2 timmar innan flygningen

Ombokad till:

10 Juli Köpenhamn - Frankfurt

10 juli Frankfurt - London

11 Juli London - Las Vegas

Nedgraderad från plus -> ekonomi.

Med denna bokningen ankommer jag 1 dygn senare än den förra bokningen.

Transport till och från hotel på Heathrow samt hotelkostnad har tillkommit

Hemresan inställd 1 dygn innan, ombokad till:

LH0453 18 Jul

LAX 17:01

MUC 13:25

LH2446 19 Jul

MUC 20:25

CPH 21:55

Ankomst Köpenhamn ca 10 timmar senare än originalbokningen.

Utan väskor, har inte fått dem ännu…

Robert_E skrev:Någon som kan hjälpa mig med följande problem, vad har jag rätt till i ersättning och hur ansöker jag med dessa ändringarna, det passar inte riktigt in i formuläret hos sas:Originalbokning:Poängresa med sas06 JULY 2022 - Köpenhamn CPH → Los Angeles LAX18 JULY 2022 - Los Angeles LAX → Köpenhamn CPHAvresan inställd 5 juliOmbokad till:10JUL Copenhagen Kastrup - London Heathrow10JUL Y / Confirmed London Heathrow - San Francisco10JUL San Francisco - Los Angeles LAXNedgraderad från plus -> ekonomiAvresan inställd (Kastrup - London) 10 juli, 2 timmar innan flygningenOmbokad till:10 Juli Köpenhamn - Frankfurt10 juli Frankfurt - London11 Juli London - Las VegasNedgraderad från plus -> ekonomi.Med denna bokningen ankommer jag 1 dygn senare än den förra bokningen.Transport till och från hotel på Heathrow samt hotelkostnad har tillkommitHemresan inställd 1 dygn innan, ombokad till:LH0453 18 JulLAX 17:01MUC 13:25LH2446 19 JulMUC 20:25CPH 21:55Ankomst Köpenhamn ca 10 timmar senare än originalbokningen.Utan väskor, har inte fått dem ännu…Klicka för att utvidga...
Är ju bara skicka in ett claim för utresa angående ersättning för försening som ska ge 600€. Samma sak med ett case för hemresan.

Ett case för ersättning för nedgradering.

På det caset som gäller förseningen på utresan borde du även kunna claima extra utgifter för hotell och taxi, annars får du lägga ett case för det också separat.

Vad är kompensationen för en inställd flight mellan Göteborg och Las Palmas (GOT-LPA)? Jag får det till - c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b. SAS hävdar 400€.

cantona skrev:Vad är kompensationen för en inställd flight mellan Göteborg och Las Palams (GOT-LPA)? Jag får det till -c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b. SAS hävdar 400€.Klicka för att utvidga...
Nog ligger både Göteborg och La Palma inom EU?

Tomas E skrev:Ja, och? Du hamnar väl ändå i b) € 400 om det är >1500 km inom EU, oavsett hur mycket mer än 1500 km det är?Klicka för att utvidga...
Precis. Flygningar inom EU kan aldrig ge mer än 400 euro i kompensation, oavsett hur lång flygningen är. Kanarieöarna är en del av EU, alltså kan ersättningen inte bli mer än 400 euro.

charmkurs skrev:Tack för alla svar och synpunkter. När mina vänner fått svar från British Airways återkommer jag.Klicka för att utvidga...
Mina vänner glömde att säga hur det gick med ersättning pga ombokningen från British Airways och jag glömde att fråga, men sent omsider kommer här svaret:

De använde en av de här firmorna som tar sig an sådana här ärenden mot typ 25 % av ersättningen. Frånsett ersättningen till det företaget fick de vartenda öre av sina utlägg tillbaka, för hotell, nya kläder etc av BA.

pedantic skrev:@DavvelavveHur har det gått med ditt ärende? Har du fått något svar än?Klicka för att utvidga...

Fick svar, dom mena på att jag kom till min destination enligt tid och fick en voucher (?) som motsvarade beloppet på min missade hotellnatt.

De svarade efter ca 10 veckor, veckan innan startade jag ett ärende hos Arn.

Blir aldrig klok på vilka rättigheter och skyldigheter man har när det blir inställt dagen innan. Fick först flyget till PMI inställt med LH imorgon. Lyckades via chatten boka om med LH fast via MUC som sedan också ställdes in. Nu går det inte att göra något via chatten och inte nå LH på telefon. Kan inte vänta så har bokat en bilj med Airfrance istället. Kommer man få den betald av LH eller vad tror ni om dom oddsen?

Just nu befinner jag mig på en semester som liksom aldrig riktigt vill ta slut.

Fastnade med 10-åringen i Rom i fredags, p.g.a. SAS bara ställde in kärran utan orsak. Nåja, finns värre ställen att fastna på. SAS bokade om mig med Lufthansa nu i går (måndag) via München. Här inträffar dock nästa problem, MUC stänger ner p.g.a. åskstorm vilket gör att planet inte alls kommer iväg samtidigt som terminalen stänger. Tvingas ta mig in till centrum för att få fatt i ett rum (tack och lov för HHD).

Fått ny bokning nu ikväll MUC-HAM-CPH-ARN (jösses).

MEN, den första hemresan torde ju vara ett solklart fall av 261/2004. Där SAS får betala dels det + hotell och logi i tre dagar i Rom.

Men hur är det med den ombokade resan, förvisso kommer det ändå inte vara 261/2004 p.g.a. väder (det var VERKLIGEN åskstorm), men att vi också blev fast i München och tvingades ta in på hotell med tillhörande omkostnader (t.ex. att bagaget blev kvar på MUC så ville ha lite underkläder och toalettartiklar). Ska jag lägga den claimen också mot SAS - eller blir det ett separat ärende mot LH?

C

EkstromChris skrev:Just nu befinner jag mig på en semester som liksom aldrig riktigt vill ta slut.Fastnade med 10-åringen i Rom i fredags, p.g.a. SAS bara ställde in kärran utan orsak. Nåja, finns värre ställen att fastna på. SAS bokade om mig med Lufthansa nu i går (måndag) via München. Här inträffar dock nästa problem, MUC stänger ner p.g.a. åskstorm vilket gör att planet inte alls kommer iväg samtidigt som terminalen stänger. Tvingas ta mig in till centrum för att få fatt i ett rum (tack och lov för HHD).Fått ny bokning nu ikväll MUC-HAM-CPH-ARN (jösses).MEN, den första hemresan torde ju vara ett solklart fall av 261/2004. Där SAS får betala dels det + hotell och logi i tre dagar i Rom.Men hur är det med den ombokade resan, förvisso kommer det ändå inte vara 261/2004 p.g.a. väder (det var VERKLIGEN åskstorm), men att vi också blev fast i München och tvingades ta in på hotell med tillhörande omkostnader (t.ex. att bagaget blev kvar på MUC så ville ha lite underkläder och toalettartiklar). Ska jag lägga den claimen också mot SAS - eller blir det ett separat ärende mot LH?Klicka för att utvidga...
Duty of care mot Lufthansa och bagage mot reseförsäkring skulle jag gjort...

Back