Ja, du kan inte själv hitta på ett belopp i ränta.danielhog skrev:Hur mycket dröjsmålsränta är skäligt att begära? Enligt räntelagen?Klicka för att utvidga...
Ja, du kan inte själv hitta på ett belopp i ränta.danielhog skrev:Hur mycket dröjsmålsränta är skäligt att begära? Enligt räntelagen?Klicka för att utvidga...
Det kan finnas vedertagen praxis alternativt reglerat i EU förordning, jag har själv inte sett någon om dröjsmålsränta i EU261 (kollade igenom lagtexten imorse). Därav min fråga.palmen skrev:Ja, du kan inte själv hitta på ett belopp i ränta.Klicka för att utvidga...
jumbooze skrev:Har nu använt mig av formuläretanish Transport, Construction and Housing Authority has received the complaint. Theestimated handling time isfive months.Klicka för att utvidga...
§6 räntelagen. Förmodligen har alla eu-länder någon motsvarande lagstiftning. Men däremot inte reglerat särskilt enligt denna eu-förordning, det går på mer allmänna avtalsrättsliga principer.danielhog skrev:Det kan finnas vedertagen praxis alternativt reglerat i EU förordning, jag har själv inte sett någon om dröjsmålsränta i EU261 (kollade igenom lagtexten imorse). Därav min fråga.Klicka för att utvidga...
Jag är ingen expert men skulle tro att du har rätt till de 250, samt extra kostnader i form av mat/logi etc som ev uppstår pga deras fallerande.TasselT skrev:Min tur att ha ett case mot Norwegian:Vaknade i morse av att jag hade ett SMS att min flygning UME-ARN 09.55 var inställd pga att tekniska problem.Eftersom jag måste vara i Stockholm kl 13 för ett möte bokade jag istället SAS till det hutlösa priset 2599:- i GO istället för 549:- som Norwegian kostade.Då Norwegian INTE automatiskt bokar om till nästa lediga flight utan man måste göra detta själv så var deras nästa flight 12.55 redan fullbokad och nästa flight igen var 16.55.Nu har jag begärt 250 Euro i ersättning för inställt flyg + 2050:- för mellanskillnaden som SAS-biljetten kostade.Som jag förstått har jag rätt att få ersättning för alla extra kostnader deras inställda flight orsakar mig + EU261/2004 ersättningen.Har även begärt återbetalning av biljetten för den inställda flighten.Kommer jag att få ut vad jag begärt ?/ TTKlicka för att utvidga...
Reseförsäkring hade tagit ev merkostnader. I övrigt har han inte rätt till någon ersättning alls, framförallt inte med avseende på eu261/2004.lemoniceman skrev:Har han rätt till någon kompensation? Flygbolag, försäkring etc, vad hade ni försökt med?Klicka för att utvidga...
Beror på anledningen till att det blev inställt.Jeff skrev:En vän hörde precis av sig då SAS ställt in hans flyg från Malaga till Arlanda imorgon 06.00. Av någon anledning bokade inte SAS om honom automatiskt så jag ringde till guldsupporten och fick hjälp med att boka om honom till direktflyget som går 20.55 imorgon.Om jag förstår det rätt så blir det 400€ i ersättning? Har även bett honom att spara alla kvitton för mat.Klicka för att utvidga...
Nej, varför det? Du ska nog läsa villkoren i EU261/2004 igen.Mattias Holmén skrev:Vi kommer förmodligen att landa 9 timmar tidigare än den ursprungliga bokningen, vilket helt diskvalificerar ärendet för ersättning enlighet EU261, eller hur?Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Nej, varför det? Du ska nog läsa villkoren i EU261/2004 igen.Klicka för att utvidga...
Nej du ska ha ersättning för hur du åkte och full ersättning då du fick åka mer än 1h innan ordinarie avgångstid. Oavsett om du åkt med tidigare sas eller icelandair ska du ha full ersättning.Mattias Holmén skrev:Okey, då ska jag göra det.Edit: den flighten som SAS bokade om mig på med Icelandair skulle enligt tidtabell landa 2h 40m avvikande från ordinarie bokning. Visst är det väll denna som ersättningsanspråk grundar sig på@agehall? Och eftersom jag själv föreslog den flight som blir 9h avvikande så kvalificerar den inte?Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Nej du ska ha ersättning för hur du åkte och full ersättning då du fick åka mer än 1h innan ordinarie avgångstid. Oavsett om du åkt med tidigare sas eller icelandair ska du ha full ersättning.Hade du hamnat på icelandair skulle jag säga att du även skulle få ersättning för downgrade då det är mer premium economy än business som de flyger med.Klicka för att utvidga...
Förhoppningsvis har sas någon form av rapportering på inställda flighter där det kommer att delas ut ersättning till de som begär det, då behöver inte kundtjänst göra någon större koll mer än att titta upp tidpunkt man faktiskt kommer fram.Mattias Holmén skrev:Jag vet inte om SAS slog rekord nu, men jag fick bekräftat på mail att dom godkänner min claim på 2x600euro, redan 40 min innan vi landat i Luleå!Klicka för att utvidga...
charmkurs skrev:Vore tacksam för lite hjälp till mina vänner som var bokade på en flight från London till Arlanda den 10 augusti, BA786 20.05Cirka tio minuter före planerad avgång meddelades att planet skulle bli två timmar försenat pga personalbrist, men att crew var på väg till Heathrow och att planet stod på plats. Fikakuponger delades ut som kompensation.Cirka 30 minuter efter detta kom ett nytt meddelande om att planet var inställt. Passagerarna erbjöds att antingen få pengarna tillbaka eller så skulle de bokas om av BA, dock till tidigast på söndagen 12 augusti (!). Ett sms, oklart när, skulle komma med besked om vilket flyg de bokats om till.Passagerarna fick en lapp med info om vilka belopp man kunde räkna med som ersättning för de utlägg som skulle bli följden av det inställda flyget. BA skulle bekosta boende (för max 200 Pund/natt och par) samt resa till hotell i London (max 50 Pund t/r). Passagerarna fick ordna detta på egen hand och lägga ut för alla kostnader. BA:s personal erbjöd ingen som helst hjälp eller service här. Dessutom skulle BA ersätta mat till högst 25 Pund/dag och person.Mina vänner, som var måna om att komma hem så fort som möjligt, vågade inte lita på BA när det gällde ombokningen och lyckades efter många och långa mobilsamtal redan på flygplatsen boka in sig på en BA flight på söndagen 12 augusti. De fick besked att det inte fanns några platser innan dess och att BA inte bokade om till andra flygbolag, när de insisterade på att flygbolaget skulle försöka hitta en tidigare flight hem än på söndagen.Vidare meddelades att passagerarna kunde hämta sitt incheckade bagage vid ett visst bagageband. Bagaget hade dock ”kommit bort”/ställts undan, och då det redan var sent stängde flygplatsterminalen, flygplatspersonalen gick hem och passagerarna på BA786 fick åka in till London utan sitt bagage.Eftersom de kom direkt från en vandring i Cornwall (med vandringskängorna på) och nu skulle vara tvungna att övernatta två nätter i London var de tvungna att köpa kläder, skor och hygienartiklar.Den tilldelning de fått för resan till hotellet räckte bara till Heathrow Express, inte till taxi eller annan transport från stationen till hotellet inne i London. Till hotellet de lyckades hitta räckte i alla fall den summa BA erbjöd sig att återbetala.De kom till slut hem till Arlanda sent på eftermiddagen 12 augusti, nästan två dygn försenade.När jag hörde den här historien på söndagen tyckte jag att detta var osedvanligt illa skött och blev väldigt förvånad över att BA sagt att de inte ville boka om passagerarna till första bästa flyg med annat bolag, utan att de fick vänta ända till söndagen med att komma hem.Vädret i London var bra, och sökningar på flightstats.com och flightradar24.com gav vid handen, som jag läser det, att BA tycks ha skickat iväg den inplanerade kärran till Göteborg i stället (så det var uppenbarligen inget hastigt uppkommet tekniskt problem) och i stället lämnade passagerarna på BA786 lite åt sitt eget öde. (se skärmdumpar) Har jag läst infon rätt?Visa bifogad bild 78948Visa bifogad bild 78949Visa bifogad bild 78950Är inte detta ett fall för EU-förordningen 261/2004 med ersättning på 250 Euro/person? BA tycks ju redan ha erkänt sig skyldiga till den inställda flighten eftersom de erbjudit sig att betala för kostnader.Är det så att ersättning för försening/inställda flyg gäller oavsett hur försenad man blir över minimigränsen?Vilka kostnader ska de kräva – förutom de kostnader BA gått med på att betala (nu när allowance var så snålt tilltagen)?Är det något de ska tänka på när de framställer krav gentemot BA?Tacksam för alla tips.Klicka för att utvidga...
Och nu är jag lite fundersam på hur man ska tackla det här.BA skrev:Thanks for contacting us about your EU compensation claim, and apologies for the late response.Your claim’s been refused because BA0786 on 10 August 2018 was cancelled because of adverse weather conditions which prevented the aircraft operating as scheduled. Under EU legislation, I’m afraid we’re not liable for a compensation payment in this situation.We take all reasonable measures to avoid cancelling a flight and we always consider if there are any operational options available before we make a decision. We’re very sorry the cancellation was necessary in this case.I understand you would have incurred expenses during this time, and thanks for sending your receipts for your expenses. I’ve raised a bank transfer for £425.60 (4976.00 SEK) and it will be with you soon. This covers your costs in full.Thanks for following this up with us. Please feel free to contact us if we can help you any further and I hope we have the chance to welcome you on board again soon.Klicka för att utvidga...