Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.

I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.

CURIA - Documents

Då har svar kommit från SAS,
Skickade in 2 separata claims(nergradering och försening)

In recital (7) in the preamble of the EU regulation 261/2004 it is, however, stated that the obligations from the regulation rest with the operating air carrier who performs or intends to perform a flight, whether with owned aircraft, under dry or wet lease, or on any other basis.

The entitlement of compensation applies to you as a passenger, and not as a consumer. Since the regulation states that it is the operating carrier of the delayed or canceled flight that is obliged to pay the requested compensation, I kindly refer to United Airlines with your claim.

Jag har svarat med EU-domstolens dom enligt ovan, så får vi se vad dom säger.

Då har svar kommit från SAS,
Skickade in 2 separata claims(nergradering och försening)

Jag har svarat med EU-domstolens dom enligt ovan, så får vi se vad dom säger.

Stånga dig inte blodig om du får nej kommande vända, min erfarenhet är att det inte är värt mödan att mejla för mycket med SAS med hänvisningar till domslut. Ta det vidare till ARN och tänk på något annat i nio månader tills du får besked.

Försöker vara lite proaktiv.

Ska flyga Air China mars (ARN-PEK-BKK-PEK-ARN).

Som de flesta vet så erbjuder Air China just nu refund på alla biljetter, men inte ombokning.
Air China har ju börjat ställa in PEK-BKK (Just nu är 3,4 och 5 Februari inställd - källa: Air China flight CA959 - Flightradar24

Ingenting om min flight så längt fram i tiden ännu - men frågorna jag har är:

1. Säg att någon av mina flighter ställs in längre fram - om ni får killgissa, tror ni det räknas som extraordinärt i nuvarande tider? Själv tänker jag att de första veckans avgång kanske är det - men ju längre tiden går, desto mindre extraordinärt.
2. Säg att de bokar av inom två (2) veckor till avgång - då borde jag har rätt till att boka om till någonting annat?

Försöker vara lite proaktiv.

Ska flyga Air China mars (ARN-PEK-BKK-PEK-ARN).

Som de flesta vet så erbjuder Air China just nu refund på alla biljetter, men inte ombokning.
Air China har ju börjat ställa in PEK-BKK (Just nu är 3,4 och 5 Februari inställd - källa: Air China flight CA959 - Flightradar24

Ingenting om min flight så längt fram i tiden ännu - men frågorna jag har är:

1. Säg att någon av mina flighter ställs in längre fram - om ni får killgissa, tror ni det räknas som extraordinärt i nuvarande tider? Själv tänker jag att de första veckans avgång kanske är det - men ju längre tiden går, desto mindre extraordinärt.
2. Säg att de bokar av inom två (2) veckor till avgång - då borde jag har rätt till att boka om till någonting annat?

2. Sitter i samma sits och den punkten verkade ganska omöjligt med Air China. Fick intrycket att det bara är att acceptera det som man ev. får eller avboka med pengar tillbaka. Så fick till slut bli att avboka för min del. Problemet för mig var att det ställdes in PEK-BKK åt båda hållen och även om man på något vis får igenom ditvägen med annat bolag/rutt så gäller ju inte EU-reglerna på hemvägen vilket kan bli en tråkig historia tänker jag.

Kan en hund vara berättigad till ersättning enligt EU 261/2004? Ansökan skickad till DATs dotterbolag i Italien. En hund ska tydligen ha giltig resehandling och kan därför i princip vara berättigad till kompensation.

"”Klagen er 100 procent seriøs, den er ingen joke. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Hvad bliver det næste, en klage fra en papegøje,” spørger Jesper Rungholm."

Hund vil have EU-erstatning fra dansk flyselskab - STANDBY.dk

Ha ha! Ska bli kul att se var det här slutar. Enligt svensk rättstradition kan i princip bara juridiska och fysiska personer ikläda sig civilrättsliga förpliktelser och förmåner (och djur är ingetdera) t.ex. så är ett testamente var katten ärver huset ogiltigt, men EU-domstolen kan ju hitta på vad som helst.

Kan en hund vara berättigad till ersättning enligt EU 261/2004? Ansökan skickad till DATs dotterbolag i Italien. En hund ska tydligen ha giltig resehandling och kan därför i princip vara berättigad till kompensation.

"”Klagen er 100 procent seriøs, den er ingen joke. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Hvad bliver det næste, en klage fra en papegøje,” spørger Jesper Rungholm."

Får mig att tänka på denna:

Ha ha! Ska bli kul att se var det här slutar. Enligt svensk rättstradition kan i princip bara juridiska och fysiska personer ikläda sig civilrättsliga förpliktelser och förmåner (och djur är ingetdera) t.ex. så är ett testamente var katten ärver huset ogiltigt, men EU-domstolen kan ju hitta på vad som helst.

Verkar så:

And for the first time in history, the compensation has been awarded for a dog.

A dog gets EU261/2004 compensation over cancelled flight - Aviation24.be

Verkar så:

And for the first time in history, the compensation has been awarded for a dog.

A dog gets EU261/2004 compensation over cancelled flight - Aviation24.be
De verkar ju handla om ett case där den ena säger att kravet avslagits och den andra att det godkänns. Länken som säger att ser godkänts regerar dessutom till ett tweet som bara påstår att den ansökts.

Och dessutom Italien. Jobbar verkligen deras version av arn alt domstolar snabbt?

De verkar ju handla om ett case där den ena säger att kravet avslagits och den andra att det godkänns. Länken som säger att ser godkänts regerar dessutom till ett tweet som bara påstår att den ansökts.

Och dessutom Italien. Jobbar verkligen deras version av arn alt domstolar snabbt?

Ja, detta kanske inte är helt klarlagt..

Toppen