Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Läst lite kring regelverket och förstått att vid en överbokad flight ska jag som passagerare få möjlighet till olika val. Jag blev ofrivilligt ombokad till en annan flight som innebar nästan 8 timmars längre restid med en mellanlandning.

Dessutom ska jag erbjudas den snabbaste resan hem. När vi landat i Helsingfors får vi veta att det finns en tidigare flight till Köpenhamn med lediga platser. Vi kontaktar Tui som vägrar att boka in oss på det planet. Känns som att de bryter mot reglerna. Begär man skadestånd i sådant läge?

Tacksam för svar!

Läst lite kring regelverket och förstått att vid en överbokad flight ska jag som passagerare få möjlighet till olika val. Jag blev ofrivilligt ombokad till en annan flight som innebar nästan 8 timmars längre restid med en mellanlandning.

Dessutom ska jag erbjudas den snabbaste resan hem. När vi landat i Helsingfors får vi veta att det finns en tidigare flight till Köpenhamn med lediga platser. Vi kontaktar Tui som vägrar att boka in oss på det planet. Känns som att de bryter mot reglerna. Begär man skadestånd i sådant läge?

Tacksam för svar!

Du har ju redan fått svar ovan om att du bör få €400 per person?

Ja, men de 400 euro är kompensation från flygbolaget.
Jag tänker på skadestånd från Tui gällande regelbrott enligt Eu261/2004.

Ja, men de 400 euro är kompensation från flygbolaget.
Jag tänker på skadestånd från Tui gällande regelbrott enligt Eu261/2004.

Du kommer att få €400 per person i kompensation från flygbolaget - allt enligt EU261/2004.

Men jag förstår absolut inte det sista.
- Vad ska du få skadestånd för?
- Vad vill du ha? ny resa, monetär kompensation (Det har du redan fått), eller vad är det du är ute efter?
- Hur har TUI gjort "regelbrott" enligt EU261/2004?

Enligt 261/2004 ska vi bli erbjudna alternativ vid ofrivillig ombokning. Dessutom ska vi erbjudas snabbaste resan hem. Det har vi inte blivit eftersom det gick ett tidigare flyg till Köpenhamn med lediga platser, 2 timmar innan det vi var inbokade på. Vi ringde Tui som vägrade att boka om oss (fanns andra i samma situation som fått det tidigare flyget till Köpenhamn bokat).

Så två tydliga regelbrott där en kompensation tycker jag är på sin plats. Jet time tar själva flygningen. Detta är att tui inte har följt reglerna som gäller vid överbokat flyg.

Enligt 261/2004 ska vi bli erbjudna alternativ vid ofrivillig ombokning. Dessutom ska vi erbjudas snabbaste resan hem. Det har vi inte blivit eftersom det gick ett tidigare flyg till Köpenhamn med lediga platser, 2 timmar innan det vi var inbokade på. Vi ringde Tui som vägrade att boka om oss (fanns andra i samma situation som fått det tidigare flyget till Köpenhamn bokat).

Så två tydliga regelbrott där en kompensation tycker jag är på sin plats. Jet time tar själva flygningen. Detta är att tui inte har följt reglerna som gäller vid överbokat flyg.

Grejen är att när du accepterat din ombokning har du inte längre rätt till det andra. Läser du EUs sida här så är det tydligt vilka tre alternativ det är du kan välja på:

Air passenger rights - Your Europe

Avbokning pengarna tillbaka

Ombokning snarast

Ombokning senare

Det är också lite otydligt om det är ombokning med snarast avresa eller ombokning med snarast ankomst som gäller. Det kan ju också varit så att flyget från Helsingfors varit fullt vid bokningstillfället. Dessutom är det svårt att boka om en resa som ni redan är mitt i, ert bästa försök hade varit att prata snällt med aktuellt bolag i Helsingfors som dock antagligen sagt nej med hänvisning till incheckat bagage.

Hur som helst accepterade ni ombokning och därmed har du inte mer att hämta på den fronten.

Var det TUI som utförde flygningen du refererar till? Du pratar om Jet Time också? Är det två flighter du skall ha ersättning för?

Du vet väl att EU261 endast gäller det bolag som utför flygningen?

Resebyrån är Tui, Jet time är flygbolaget som utfört flygningen.

Jag har inte accepterat ombokningen. Jag kontaktade tui när vi fick veta och så att jag inte ville bli ombokad. De sa att det inte gick att ändra.

Resebyrån är Tui, Jet time är flygbolaget som utfört flygningen.

Jag har inte accepterat ombokningen. Jag kontaktade tui när vi fick veta och så att jag inte ville bli ombokad. De sa att det inte gick att ändra.
Det flygbolag som skulle utfört den inställda flighten, det är de som ska ersätta dig enligt 261/2004. Jag har aldrig hört talas om någon som får ytterligare ersättning i form av något "skadestånd" så det kan du nog glömma och vara glad att du kom hem någorlunda smidigt samma dag.
Du kommer troligtvis få stånga dig blodig för att få de 400€ i ersättning så fokusera på att få det och inte massa andra saker.

Toppen