Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Flixflex

Medlem
Dom verkar desperata... Dom kommer med ett förslag som skulle kostat dom 17 000 Kr (14 000 i bara flygbiljetter), när man själv lyckats fixa detta för 11 000 Kr som vill dom bara betala 6 000 Kr (300 Eur / Pers), har de några riktlinjer alls att gå efter...
Får väl bli ARN om de inte ger med sig...

Vad kostade ursprungsbiljetterna?
 

Homer

Medlem
Dom verkar desperata... Dom kommer med ett förslag som skulle kostat dom 17 000 Kr (14 000 i bara flygbiljetter), när man själv lyckats fixa detta för 11 000 Kr som vill dom bara betala 6 000 Kr (300 Eur / Pers), har de några riktlinjer alls att gå efter...
Får väl bli ARN om de inte ger med sig...


Var det bara en resa t/r Paris, eller var den sträckan en del av en längre resa?
 

Meazza

Medlem
Har nu fått svar fr. SAS på "nya ärende" och nu på svenska dessutom...
Vår dispyt nu gäller just 300 Euro per person som de erbjuder oss...

Saken i korthet, vår hemresa från Paris med SK 2572 den 27 april kl 13:25 blev inställd.
SAS kommer kommer kl 09:00 samma morgon med besked om att de bokat om oss till den 28 april kl 14:00.

Separat biljetter med AF till Stuttgart och vidare med SAS (Cityjet) till Stockholm, detta alternativ skulle ha kostat SAS över 17 000 kr inkl mat och hotel. Vi accepterar inte detta utan utnyttjar oss av 24 timmars regeln och köper nya flygbiljetter med AF, den flighten avgick kl 09:55. Det fanns platser i I - klass (Business) för ca 5 120 Kr och i Y-klass för 7 002 Kr. VI valde I - klass och bokade av SAS förslaget när vi kom hem.

Nu säger SAS så här

"Hej Toer00
Tack för ditt mail!

Jag förstår din frustration efter detta som skett och vi på SAS är ytterst ledsna över detta.

I den informationen som du skickat in till oss står det att vi ersätter för samma prisklass eller så nära original priset som möjligt, för nyinköpta biljetter. Eftersom ni drabbades av strejken när den precis börjat, kan det vara att ni inte fått ta en del av informationen angående 300EUR för mellanskillnaden på biljettpriserna men detta är de riktlinjer som vi har för återbetalning av nyinköpta biljetter. ...

Kan detta vara rätt och rimligt. Man skickar ut info och sedan säger man, vi skickade ut fel info...i själva verket som är det något annat som gäller... Nu efterlyser jag info från någon som vet mera eller som lyckats komma förbi 300 Euro spärren...

ARN nästa ??
€300 per person gäller ju merkostnaden – antar att du utöver detta även får tillbaka pengar för den outnyttjade biljetten?
 

Homer

Medlem
€300 per person gäller ju merkostnaden – antar att du utöver detta även får tillbaka pengar för den outnyttjade biljetten?

det var det jag tänkte på, jag fick uppfattningen att det var en del av en längre resa och då är de ju intressant hur
de beräknar kostnaden för en delsträcka.
 

toer00

Medlem
€300 per person gäller ju merkostnaden – antar att du utöver detta även får tillbaka pengar för den outnyttjade biljetten?

Jo det får jag, 2 000 kr ca. SAS Plus - kostar inte mycket ;-)
Men som sagt vill inte gå back på att de ställer in flygningen...

Sedan erbjuder de mig en biljett som kostar 14 000 (inkl.hotell och Mat 17 000), jag löser detta för
11 0000. Så det jag vill att SAS skall betala är 11 000 Kr, varav 2 000 kr för outnyttjade biljetter samt 9 000 för AF biljetterna (11 000 - 2 000). Vet inte vad det får 300 Eur /pers i från...?

På deras hemsida så står det än i dag Om din flygning är inställd | SAS

Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

  • Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett med ett annat flygbolag, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
I detta var då Y-klass dyrare än Business
 

taxvalp

Medlem
Dom verkar desperata... Dom kommer med ett förslag som skulle kostat dom 17 000 Kr (14 000 i bara flygbiljetter), när man själv lyckats fixa detta för 11 000 Kr som vill dom bara betala 6 000 Kr (300 Eur / Pers), har de några riktlinjer alls att gå efter...
Får väl bli ARN om de inte ger med sig...

Jag är förstås på din sida som flygkonsument - men om man ser det ur SAS perspektiv så bokade du ju faktiskt av biljetten med dem om jag förstår det rätt. Ta det vidare via ARN om du nått vägs ände med SAS, viktigt principfall!
 

toer00

Medlem
Jag är förstås på din sida som flygkonsument - men om man ser det ur SAS perspektiv så bokade du ju faktiskt av biljetten med dem om jag förstår det rätt. Ta det vidare via ARN om du nått vägs ände med SAS, viktigt principfall!

Jag bokade av EFTER hemkomst och INNAN första flyget i AF:s förslag skulle starta, just för attminimera kostanden för SAS Iom att de inte lyckades hitta någon hemresa inom 24 timmar...
Deras förslag byggde på hemresa EFTER 24 timmar OCH till en kostnad av totalt 17 000 Kr (varav flyg 14 000 kr)... Vår hemresa gick på 11 000 Kr

"Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett..."

Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt.

Inte ens i dag varken på den svenska eller engelska sidan nämner man 300 Euro, bara "så nära som möjligt."
Men visst om inte de ändrar sig så blir det ARN...

SMS fr SAS.PNG
 

mha321

Medlem
Dom verkar desperata... Dom kommer med ett förslag som skulle kostat dom 17 000 Kr (14 000 i bara flygbiljetter), när man själv lyckats fixa detta för 11 000 Kr som vill dom bara betala 6 000 Kr (300 Eur / Pers), har de några riktlinjer alls att gå efter...
Får väl bli ARN om de inte ger med sig...

Du kan nog inte jämföra riktigt så. Sas betalar inte "webbpris" för ombokningarna. Det hade kostat dig så mycket om du bokar om till just den flighten, men det betyder inte på något sätt att det kostat sas det.
 

toer00

Medlem
Tjaa, möjligen att STR - ARN betraktas som en ”internkostnad”, men AF skulle nog vilja haft sin beskärda del...

Så om man räknar Hotel + Mat + AF (CDG - STR) så kommer man upp i ca 13 000 Kr...

Men fortsättning följer...
 
Toppen