agehall
Medlem
Du har helt rätt i att SK964 (HKG-ARN) är en helt separat flight och att den ska beaktas oberoende av SK963 (ARN-HKG).Hur som helst, gäller inte EU261/2004 för SK964? Om de nu hävdar att SK963 blev inställt på grund av väder och får rätt (notera skillnaden på att ha rätt och att få rätt).
Är inte SK964 en helt separat flight som inte har någonting att göra med att tidigare plan inte var tillgängligt p.g.a. valfri omständighet som inte omfattas av EU261/2004?
Problemet du kommer att stöta på med att försöka hävda EU261/2004 här är att problemet med väder var i HKG. SAS kommer därför att hävda att de ställde in SK963 för att de var rädda för att inte nå HKG och SK964 eftersom de var oroliga för vädret som förutspåddes i regionen, oberoende av varandra.
Det är fullt möjligt att du kan få rätt mot SAS här, men räkna med att gå minst till tingsrätten och att SAS faktiskt kommer att dyka upp och försvara sig. Jag kan inte säga på rak arm hur det skulle sluta, men i bästa fall skulle jag säga att du har runt 50% chans att vinna detta.